نگاهی به برخی فعالیت‌های عباس کیارستمی در عرصه موسیقی

مدیر وبسایت

رسانه نوا – عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی، علاوه بر فیلم‌سازی در عرصه موسیقی نیز فعالیت‌هایی داشت.

جاده‌های کیارستمی یک فیلم مستند کوتاه ایرانی محصول ۱۳۸۴ به کارگردانی عباس کیارستمی است. این فیلم که با نام جاده‌ها نیز شناخته می‌شود ترکیبی از تصویر و شعر و موسیقی است که با دیزالو عکس‌ها یا فیلمهای سیاه و سفید ساخته شده‌است. تصویر پایانی فیلم شامل انفجاری مهیب است که به همه آثار زندگی پایان می‌دهد.

کیارستمی این فیلم را بر پایه برخی از قطعه‌های مجموعه عکس‌هایی با نام «جاده‌ها» که خودش طی سال‌های متمادی با گذر از جاده‌های گوناگون گرفته، ساخته‌است. مجموعه عکس‌های جاده‌ها پیش از ساخت فیلم در نمایشگاه‌های گوناگون داخلی و خارجی به نمایش گذاشته شده بودند. کیارستمی این فیلم مستند را یک تجربهٔ سینمایی خوب دانسته که با اعتماد کامل به بازیگر که کلید دوربین را در اختیار داشته، ساخته شده‌است. جاده‌ها در ایران به صورت اختصاصی و نیز در چند جشنواره خارجی اکران شده‌است.

عباس کیارستمی فیلم مستند کنسرت گروه عارف را بر اساس دیدگاه پرویز مشکاتیان به عنوان سرپرست و موسیقیدان این گروه درباره هنر موسیقی و همچنین مجموعه سخنرانی های این نوازنده سنتور و کنسرت هایی که همراه با گروه خود از آغاز تا امروز اجرا کرده است را ساخته است.

این فیلم علاوه بر داشتن بخش های مستند از زندگی و کار این موسیقیدان ، شب های برگزاری کنسرت موسیقی عارف در تالار بزرگ کشور را نیز شامل می شود و به گفته پرویز مشکاتیان ، این کارگردان علاوه بر ساخت فیلم شب های کنسرت گروه عارف طراحی صحنه ،دکور ،پوستر ، بروشور و بلیت این اجرا را به عهده گرفته است.

همچنین عباس کیارستمی طراحی دکور صحنه، طراحی پوستر، بروشور و بلیت‌های کنسرت‌های مشکاتیان را انجام داده است.

زنده یاد کیارستمی، استاد بلامنازع سینمای ایران تجربه بسیار خوبی در عرصه اجرا و کارگردانی اپرا داشت.

اُپرا ترکیبی بسیار ویژه از موسیقی و نمایش برای به تصویر کشیدن حقیقت است. از این رو برای خلق این نوع آثار باید در دو بخش موسیقی و نمایش به اندازه کافی مطلع و عالم بود تا نتیجه کار مطلوب گردد. اپرا از ارزنده‌ترین پدیده‌های جهان موسیقی است.

اپرای «همه آن شکلی‌اند» یکی از آثار بسیار موفق کیارستمی به شمار می‌رود که در فستیوال معتبر موسیقی در شهر aix en provence فراسنه ۸ بار اجرا شد. در این اپرا کریستف روسه رهبر فرانسوی ارکستر باروک کارگردانی موسیقایی اثر را به عهده داشت.

کیارستمی در سال ۱۳۸۷ در گفتگو با خبرگزاری مهر در مورد این اپرا چنین گفت: «این تجربه‌ای جدید است که مرا به شدت به تحرک وامی‌دارد. باید بگویم وقتی نخستین‌بار درباره این کار با هم بحث کردیم، تصمیم گرفته بودم آن را نپذیرم. چون کار من نبود و احتمالا از پس آن برنمی‌آمدم. همه ما موسیقی خلق می‌کنیم، اما با ابزار متفاوت. حالا که نظرم تغییر کرده، به این نتیجه رسیده‌ام که روی صحنه بردن اپرا نباید چندان سخت‌تر از ساختن یک فیلم باشد. محدودیت‌های زیادی در اپرا هست، اما اینها مانع ادامه کار نمی‌شود»

ساخت اپرای دیدار شمس تبریزی و مولانا به سفارش بنیاد شمس تبریزی که کار نگارش قطعات آن را نیز «لوریس چکناواریان» انجام داده بود، از دیگر آثار کیارستمی به حساب می‌آید.

گفتنی است عباس کیارستمی، شب گذشته درحالی که برای تکمیل دوره درمانی خود به پاریس رفته بود، به دلیل لختگی خون و سکته قلبی، درگذشت.

دیدگاه شما

1 دیدگاه
پاسخ دادن

ما ایرانیا ملت مرده پرستیم.اونموقع رو یادتون بیارین که نخل طلارو گرفته بود بجای استقبال و قدردانی ازش قصد جونشو داشتن.بعد اونم هزارتا اتفاقی که افتاد و کاملا گوشه گیرش کردن.الان که از دستش دادیم راجع به فضیلتهاشون دارین صحبت میکنین؟؟؟!!!!متاسفم واس همچین جامعه ای که داریم تووش زندگی میکنیم.

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی