انتشار نامه‌ی على قمصرى در واکنش به اتفاقات اخیر خانه موسیقی

سام بورنگ

رسانه نوا – «علی قمصری» در واکنش به اتفاقات روزهای اخیر خانه‌ی موسیقی یادداشتی را منتشر کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

شاید براى بررسى ماجراى خانه ى موسیقى بد نیست مطلبى نوشته شده از طرف هنرمندى را خواند که نه عضو خانه ى موسیقى است و نه در بدنه ى مسئولین بعدى خانه ى موسیقى قرار است عضو شود.

یک مسئول ، در هر نقشى با آگاهى به مسایل حقوقى دو مسیر پیش رو دارد :

در اولى شفافیت و حسن نیت را طورى در مسیرش حاکم مى کند که حتى در اذهان عمومى اکثریت ، لکه ى سیاهى مبنى بر تخلف شکل نگیرد. اما در دومى ، به اذهان عمومى بی توجه است و تخلفاتش را با علم به مسائل حقوقى طورى برنامه ریزى مى کند که با وجود اطمینان مردم از وجود تخلفات ، مسیر ثابت کردن از راه حقوقى بسته شود.

مى توان جلوى چشم یک نفر پولش را برداشت و بخاطر آگاهی به قوانین حقوقى در مقابل اعتراضش گفت  : برو ثابت کن من برداشتم .حال قضاوت اینکه خانه ى موسیقى کدام مسیر را انتخاب کرده با شما…

در این میان ، بى مهرى هاى  زیادى هست که جامعه ى موسیقى ازآن باخبرند و نمى توانند آنها را ثابت کنند.

از این رو ، منتقدین ، در ماه هاى گذشته براى اعتراض به تخلفات خانه ى موسیقى ، تنها ، اساسنامه ى خانه ى موسیقى را به عنوان اصل در نظر گرفتند و در مورد بدیهى ترین موارد مورد انتقاد حرف زدند.

یکى از روشن ترین و تلخ ترین تخلفات ، تعاونى مسکن است که تنها در صورتى مى توان آن را منکر شد که به زنده بودن تعداد زیادى مالباخته شک کرد.

حال از زاویه ى دیگر جریان را بررسى کنیم:

من ، دشمنى صادقانه را به مارپیچ رفتن هاى گفتارى و رفتارى ظاهرا دوستانه و تقلاى سیاسى براى بازیافت شانیت ، ترجیح مى دهم. بله ، موزیسین هستم ، نمى توانم با عینک حقوقى همه چیز را بررسى کنم. دوست دارم با خواندن یک بیانیه و تماشاى برگزارى یک رویداد،  احساسى مبنى بر اینکه به شعورم توهین شده به من دست ندهد.

چند نکته :

قرار بود مسائل مالى جشنواره ى فجر توسط مدیرش  (آقاى نوربخش) شفاف سازى شود. چه شد؟ قولش را خودشان داده بودند.

به بعضى گروه هاى شریف شرکت کننده مبلغ سه میلیون و به بعضى از اشخاص (بله اشخاص) مبلغ دویست میلیون (طبق گفته ى خودشان) پرداخت شده. گفتند هرکس با علم به مبلغ قرارداد آن را امضا کرده اما آیا هنگام امضا کردن از ارقام قراردادهاى دیگر هم باخبر بوده اند؟؟ نفس عمل چگونه توجیه مى شود؟

اگر جامعه ى موسیقى به هر دلیلى سکوت کرده ، این به معناى فراموش شدن این مسائل نیست.

ارکستر سمفونیک چه ربطى به خانه ى موسیقى دارد که براى عزل رهبرش جلسه میگذارند و همه را به جان هم می اندازند و در انتها عضو شوراى نظارتش مى شوند؟ آیا شوراى موسیقى ارشاد ، دانشگاه ها ، شهردارى ،جشنواره و … برایشان کافى نیست؟

خودشان را از نقش داشتن در برگزارى جشنواره ى فجر برى میدانند اما نامه هاى دعوت با سربرگ خانه ى موسیقى ارسال میشود و بیشتر برگزیده ها و تقدیر شده ها هم از جمع خودشان  یا مقربینشان و داورها است.

سپر بلا کردن استاد شجریان و سنگر گرفتن پشت ایشان در مقابل چند تن از مالباخته هاى عصبانى که نمی توان  به آنها خرده گرفت، در حالى که از حالشان خبر دار بودند و میدانستند به چه اندازه ایشان به آرامش نیاز داشتند، چه توجیهى داشت.

این بساط شکایت از منتقدین هنرمند تنها به پشتوانه ى حقوقدان بودن یکى از مسئولین خانه ى موسیقى و داشتن آشنا در فضاى قضایى دیگه چه صیغه ای است؟

کدامیک از شرایط بى طرفانه و منطقى منتقدین در برگزارى صحیح انتخابات رعایت شد که مسئولین خانه ، این روزها در رسانه ها ، با کنایه آنها را منفعل خطاب مى کنند و مى گویند که چون در انتخابات شرکت نکردند حقى ندارند؟ مگر آنها به روشنى مطالبات و حداقل شرایتشان براى شرکت در انتخابات را در قالب بیانیه اعلام نکردند؟

در آخر :

مى توان همه چیز را با سیاست منفى در رسانه ها طور دیگر نشان داد. مى توان کل جامعه ى موسیقى را به دو دسته ى خوبها و بدها تقسیم کرد. مى توان تمام بودجه هاى دولتى را بین تاجران موسیقى تقسیم کرد.

در نهایت ، ما ، جوانان موسیقى هستیم که از شما پیشکسوتان خانه ى موسیقى یاد مى گیریم ….. که چه نباشیم…

 

دیدگاه شما

1 دیدگاه
پاسخ دادن

آفرین بر قمصری عزیز با این متن روشن و مسئولانه . لازم است بقیه هنرمندان هنردوست نیز اعتراض جمعی خود را منتشر کنند . دولت محترم باید برای اصلاح وضع خانه موسیقی اقدام کند .

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی