«عشق و دیگر هیچ» به رهبری نادر مشایخی برگزار می‌شود

عشق و دیگر هیچ
سام بورنگ

رسانه نوا – شهریور ماه جاری، به رهبری نادر مشایخی، «عشق و دیگر هیچ» نخستین کنسرت از سری کنسرت‌های باخ، در تالار رودکی برگزار می‌شود.


به گزارش رسانه نوا، این برنامه با همکاری دفتر موسیقی وزارت ارشاد و اینتر ارکستر تهران به رهبری و مدیریت هنری نادر مشایخی، انجام می پذیرد و قصد دارد موسیقی مذهبی باخ در آلمان قرن ۱۸ میلادی و عناصر هنری ـ مذهبی ایرانی را که از لحاظ زمانی یا محتوا با هم تناظر دارند در کنار هم قرار دهد و درک متفاوتی از هر دو موضوع به دست آورد.

نادر مشایخی، رهبر ارکستر و آهنگساز، درباره این مجموعه می گوید: «ما در این پروژه روی سه عامل کار می کنیم و در واقع به خاطر این سه عامل است که این پروزه را انجام می دهیم. عامل اول اینکه چگونه در دوران باروک باخ خودش را درگیر مسایل معنوی کرده و چگونه این معانی را از طریق موسیقی منتقل می کند. این یک روشی بوده که درآن دوران بسیار استفاده میشده است. باخ ؛ آهنگساز نت نیست بلکه آهنگساز ایده است.
مطلب دوم این است که ببینیم در ایران چه کارهایی درباره مسایل دینی ومعنوی شده و چگونه آن را از طریق عواطف منتقل کرده اند. مطلب سوم این است که در موسیقی ایرانی یک سری مسایلی وجود دارد که شبیه به عوامل موسیقی باروک است از فبیل فیگور شناسی. در نوحه خوانی های سنتی، دلیل دارد که یکی از ائمه را با یک گوشه مخصوص می خوانند. بعنوان مثال گوشه ای از بیات ترک را برای حضرت زینب می خوانند. در اینجا اگر آوازی هم وجود نداشته باشد اما بیات ترک نواخته شود یعنی حضرت زینب است. در این فسمت شبیه موسیقی باروک میشود و ما روی آن کار می‌کنیم .»

کنسرت «عشق و دیگر هیچ» در یک بخش قطعاتی آوازی از موسیقی مذهبی باخ را شامل میشود و در بخشی دیگر قطعاتی از نادر مشایخی در قالب «بریکولاژ» و با شیوۀ کایرونومی (آهنگسازی و رهبری همزمان) اجرا می‌شود که همراه با روایت و نوشتار محمد صالح علا است.

اینتر ارکستر تهران با بیش از ۸۰ نوازنده و گروه کر نخستین برنامه از سری کنسرتهای مذهبی باخ را دوم شهریور ماه ساعت ۲۱ در تالار رودکی تهران برگزار می‌کند.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی