قرار نیست موسیقی ایرانی سالنی سه هزار نفری را پر کند

محدثه برهانی

رسانه نوا – چهاردم آذر ماه سال جاری تالار وحدت میزبان برگزاری نشست خبری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی شد.

نشست خبری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایران با حضور امیر مردانه(دبیر جشنواره)، وصال عربزاده و امیر شریفی (اعضا شورای هنری جشنواره) در تالار وحدت برگزار شد.

 

امیر شریفی: تمرکز جشنواره موسیقی کلاسیک بر نسل میانه  است.

امیر شریفی: اردیبهشت سال جاری من به همراه وصال عربزاده طرحی مبنی بر ایجاد جشنواره‌ای در خور ظرفیت گسترده موسیقی کلاسیک ایرانی را تقدیم دفتر موسیقی کردیم که با استقبال گرم دفتر موسیقی و آقای طالبی مواجه شد.پس از اخذ تاییدات نهایی تمرکز خود را به نسل میانه و فعال در این حوزه معطوف کردیم زیرا شاهد حضور پیشکسوتان در جشنواره فجر و جوانان در جشنواره جوان هستیم.برای اجرایی شدن ایده به موسسه‌ای نیاز بود که بتواند بار این جشنواره را به دوش بگیرد از این رو امیر مردانه به عنوان مدیرمسول موسسه ساز و آواز به جمع دو نفره ما اضافه شدند و ما به عنوان هیئت موسس از این جریان را از خردادماه سال جاری جدی تر از قبل دنبال کردیم.

 

امیر مردانه: سردرگمی در بخش جنبی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

در روزهای درگیری بر تصویب اساسنامه، موضوع رقابتی در جشنواره نظر مارا به خود جذب کرد اما این بخش در عین جذابیت فراوان سختی‌های خاص خود را دارد و این موضوع کمی برایمان چالش برانگیز بود.از دریافت تاییدات نهایی تا روز جشنواره ۵۰ روز فرصت داشتیم و نمی توانستیم در این فرصت کم، کارهای مقدماتی مان را برای اضافه کردن بخش رقابتی انجام دهیم بنابراین تصمیم گرفتیم تا در سال آینده نسبت به اضافه کردن این بخش اقدامات لازم را انجام دهیم.در بخش جنبی نیز مقداری سردرگمی وجود دارد، دلیل آن هم یکسری اتفاقات است که فقط به کمبود زمان مربوط و اگر در این زمینه فاکتورهای مناسبی داشتیم به طور حتم بخش جنبی جشنواره با فضای بهتر و منسجم تری اجرا می‌شد. البته ما بعد از اینکه جدول جشنواره را بستیم پیشنهادی از سوی آقای غلامی مدیر بخش موسیقی فرهنگسرای بهمن به ما ارائه شد که بتوانیم بخش جنبی جشنواره را در فرهنگسرای بهمن اجرا کنیم که واقعا برای ما پیشنهاد خوبی بود. البته همانطور که گفتم فرصت کافی برای دعوت از گروه های مرتبط با این بخش نداشتیم و از سوی دیگر مدیریت موسیقی فرهنگسرای بهمن تمایل داشت از استاد بهرام ساعد تقدیری داشته باشد؛ بنابراین فضای کلی بخش جنبی را به فرهنگسرای بهمن بردیم اما به طور حتم در دوره‌های بعدی این بخش نیز به شکل منسجم‌تری میزبان هنرمندان شرکت کننده خواهد بود.

 

تخفیف ۵۰ درصدی برای دانشجویان

مردانه در ادامه این نشست با اشاره به جزئیات برگزاری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی گفت: این دوره از جشنواره به ۳ بخش تقسیم شده که در هر اجرا یک گروه نوازی موسیقی ایرانی، یک بخش ساز و آواز با محوریت خواننده و بخش تک نوازی با محوریت موسیقی سازی برگزار می‌شود. قیمت بلیت‌هایی هم که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده در طبقه همکف ۴۰ هزار تومان و بالکن ۳۰ هزار تومان قیمت بندی شده که دانشجویان دانشگاه‌های موسیقی می‌توانند با ارائه کارت دانشجویی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شوند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز تصریح کرد: تالار رودکی یکی از بهترین تالارهای اجرای موسیقی ایرانی در کشور است که فکر می‌کنم می‌تواند به عنوان بهترین سالن اجرای موسیقی نیز معرفی شود اما علیرغم این ویژگی‌های فنی نداشتن دکوراسیون مناسب صحنه‌ای برای اجرای موسیقی یکی از مهمترین معضلاتی است که می‌تواند مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. اگر ما بتوانیم با اضافه کردن جذابیت‌های بصری فضای روی صحنه تالار رودکی را مقداری تغییر دهیم آن وقت می‌توانیم شاهد تنوع و استقبال بیشتری از سوی مخاطبان باشیم. این در حالی است که ما در این دوره از جشنواره تلاش کردیم در حد امکانات به این موضوع توجه کنیم که امیدواریم بتوانیم در این بخش کارهایی را انجام دهیم.

 

وصال عربزاده: قرار نیست موسیقی ایرانی سالنی ۳ هزار نفری را پر کند

وصال عرب زاده: کاربردی که برای موسیقی ایرانی در ژانر جدی و هنری آن قائل هستیم، چیست؟ آیا قرار است این موسیقی یک سالن سه‌هزار نفری را پر کند؟ این‌طور نیست. مخاطبان این نوع موسیقی هرچند کم، اما همیشه بوده‌اند، هستند.نخبه‌های جامعه به این ژانر از هنر توجه می‌کنند. بنابراین طبیعی است در فستیوال‌هایی که به‌صورت جدی برگزار می‌شوند، مخاطبانی را ببینیم که حضور مستمر دارند. اگر این موسیقی بخواهد مخاطب عام را نیز درگیر کند، باید تا حدودی از وجهه هنری خود بکاهد.

نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی از روز جمعه ۱۹  آذرماه تا چهارشنبه ۲۴ آذرماه در تالار رودکی و فرهنگسرای بهمن در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی