«تار و پود» اثر تازه حمید متبسم با صدای وحید تاج اجرا می‌شود

وحید تاج و حمید متبسم
سام بورنگ

رسانه نوا – «تار و پود» اثر تازه «حمید متبسم» با صدای «وحید تاج» نیمه اول مردادماه امسال در تهران اجرا می‌شود.

این اثر بر اساس داستان عاشقانه خسرو و شیرین نظامی گنجوی ساخته‌شده است که با بیش از هفتاد دقیقه منسجم در دو بخش در حیاط هنر کاخ نیاوران ۶ مرداد روی صحنه خواهد رفت.
«حمید متبسم» که پیش‌ازاین، تور کنسرت «تار و پود» را در اروپا به روی صحنه برده بود و با استقبال فراوان مخاطبان مواجه شد، قرار است این بار در ایران و با صدای «وحید تاج» این اثر را به اجرا دربیاورد.
سمیرا گلباز (سه تار)، بهار مدیری (قیچک آلتو)، ارسلان علیزاده (بربت) و بهنام معصومی (سازهای کوبه‌ای) اعضای گروه را به سرپرستی و آهنگسازی «حمید متبسم» نوازنده سه تار و خوانندگی «وحید تاج» تشکیل می‌دهند.
فرشاد توکلی موسیقیدان و محقق موسیقی درباره این پروژه چنین نوشت:
«تار و پود اقتباسی آزاد و موسیقایی است از منظومه‏ی عاشقانه‏ی خسرو و شیرین اثر نظامی گنجوی شاعر بزرگ قرن شش هجری (۱۲ و ۱۳ میلادی). خسرو و شیرین شرح عشق و دلدادگی و ماجراهای دو شاهزاده‏ی کهن مشرق زمین یعنی خسروپرویز فرزند هرمز چهارم امپراطور ایران و شیرین شاهدخت ارمنستان است. هرچه داستان نظامی شرح دلدادگی و عشقی است که نخوت و غرور انسان‏ها وصلش را از دسترس دور می‏‌سازد، روایت حمید متبسم شرح وصلی است که به یُمنِ عشقِ عمیق و پاکِ دو عاشق میسر می‏‌شود. عشقی بی‏پایان که غایتش یگانگی است و فصلی جز بهار ندارد. روایت متبسم نه از تغییر اشعار و داستان، که از گزینش خاصش از منظومه‏ی نظامی به دست می‌آید.
آغاز و پایانِ تار و پود ستایش عشق است به‌عنوان کانون و اساسِ هستی؛ گوهری که به گفته‏ی نظامی تنها با اندیشه‏ی عمیق می‏توان به اهمیتش پی بُرد. پس از چنین دیباچه‏ای، متبسم به آغاز عشقِ خسرو و شیرین می‌‏پردازد. شاپور نقاش برجسته‏ و خردمندِ دربار به نحو بی‏نظیری شیرین را برای خسرو توصیف می‏‌کند. خسرو چنان از این وصف آشفته می‏شود که شاپور قول می‏‌دهد برای آنکه خسرو به مرادش برسد هر آنچه در توان دارد به کار گیرد. پس به ارمنستان، جایی که عمه‏ی شیرین ملکه و فرمانروای آنجاست، می‏‌رود و با هنر خود نقش دقیقی از خسرو را به تصویر کشیده، بر سر راه شیرین و ملازمانش قرار می‏‌دهد. شیرین که چشمش بر نقش می‏افتد مبهوت می‏‌شود. بارها و بارها به آن نگاه می‌‏کند و هر بار بیشتر از پیش دل می‌‏بازد. عزم جزم می‏کند و به‌سوی تیسفون، شهری که خسرو در آن است، می‌‏تازد.
هم‏زمان، خسرو در انتظار و شوق دیدار شیرین با جمعی از نزدیکانش به‌قصد شکار به طبیعت می‏‌زند. در میانه‏ی راه به چشمه‏سار و برکه‏ای می‏رسد که دستِ بر قضا شیرین در آن غبار راه از تن می‏شوید. خسرو که شیرین را نشناخته محو زیبایی زنی که در برکه است بر او چشم می‏دوزد. شیرین که گیسوهایش صورتش را پوشانده از وجود این غریبه بی‏خبر است. وقتی موهایش را کنار می‏زند خسرو را می‏بیند، اما به‏جا نمی‏آورد. او که مطمئن است دلش تنها برای خسرو می‏تپد از تأثیر چهره‏ی این غریبه بر خود تعجب می‏کند و برای وفا به آنچه عشقش می‏داند لباس پوشیده، سوار بر اسب ازآنجا می‌‏رود.
پس‌ازاین ملاقات، بار دیگری در شکارگاه دو عاشقِ مهجور با یکدیگر روبرو می‏‌شوند. این بار نام هم را می‏پرسند و چون یکدیگر را بازمی‌شناسند از اسب‏ها فرومی‌آیند و در وصال هم اشک شوق می‏ریزند. خسرو و شیرین چنان باهم و در هم می‏تنند که تشخیص‏شان از هم برای دیگران غیرممکن می‏شود. حمید متبسم داستان را با تصویری که درهم‏تنیدنِ این تار و پود می‏سازد به پایان می‏رساند؛ تصویر یگانگی عاشق و معشوق، که چیزی جز خودِ عشق نیست. و اینجاست که دوباره از اشعار ستایشگر عشق استفاده می‏کند و دفترِ تار و پود را باهمان بهاری که آغاز کرده بود می‌‏بندد؛ بهار عشق.»
گفتنی است؛ کنسرت «تار و پود» اثر تازه «حمید متبسم» با اجرای «وحید تاج» به تهیه‌کنندگی «سید محمدجواد معینی» و همت موسسه فرهنگی هنری «نای و نی» ۶ مرداد در حیاط هنر کاخ نیاوران برگزار می‌شود.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی