سرانجام باب دیلن برای نوبل سخنرانی کرد

انيسا رئوفي

رسانه نوا – باب دیلن متن کامل سخنرانی‌اش برای نوبل را منتشر کرد تا بتواند مبلغ این جایزه را دریافت کند. این ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز، ماه آپریل جایزه‌ی نوبل ادبیات را پذیرفت اما سخنرانی لازم برای دریافت مبلغ این جایزه را که معادل ۸ ملیون کورون است (۱ ملیون دلار) انجام نداد. روز چهارم جون (۱۴ خرداد) این سخنرانی به شکل یک فایل صوتی سی دقیقه‌ای ارائه شد. دیلن در این سخنرانی اشاره می‌کند چه آثار ادبی و موسیقایی بر ترانه‌های او تاثیرگذار بوده‌اند.
در گفته‌های او، از بادی هال Buddy Holly (که دیلن کمی پیش از مرگ او موفق به دیدارش شده بود) به عنوان کلیدی‌ترین موزیسینی که بر دیلن تاثیر داشته یاد می‌شود همچنین او اشاره می‌کند کلاسیک‌هایی مثل رمان موبی دیک، در جبهه‌ی غرب خبری نیست و اودیسه منبع الهام او بوده‌اند.
دیلن سخنرانی‌اش را اینگونه پایان‌بندی می‌کند: «ترانه‌های ما در سرزمین زندگان زنده هستند. اما ترانه از ادبیات متفاوت است. ترانه‌ها باید به آواز خوانده شوند نه خواندنِ معمولی. واژه‌هایی که در نمایشنامه‌های شکسپیر هست باید روی صحنه بازی شوند. درست همان‌طور که کلماتی که در ترانه‌ها هستند باید به آواز خوانده شوند نه اینکه روی کاغذ به خواندنِ معمولی و من امیدوارم برخی از شما این فرصت را پیدا کنید که به ترانه‌ها به همان نحوی که قرار بوده شنیده شوند گوش کنید، مثلا در یک کنسرت یا آلبوم یا هر طریقی که امروزه مردم به موسیقی گوش می‌کنند. یک بار دیگر به هومر بازمی‌گردم که می‌گوید: “ای الهه‌ی شعر در من بخوان و از دریچه‌ی من داستانت را بگو”»
دیلن در اکتبر سال گذشته‌ی میلادی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات شد اما بیشتر از دو هفته زمان برد تا پذیرفتن این جایزه را اعلام کند. او در مراسم اهدای جوایز نوبل که در ماه دسامبر برگزار شد شرکت نکرد و پتی اسمیت Patti Smith به جای او روی صحنه رفت.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی