انتقاد موزیکال میک جگر از سیاست‌های سورئال ترامپ

انيسا رئوفي

رسانه نوا – میک جگر، خواننده‌ی گروه رولینگ استونز در روزهای اخیر دو قطعه جدید منتشر کرده که هر دو درون‌مایه‌ی سیاسی دارند و آن‌چه را جگر، «سیاست‌های مسریِ نامطمئن و سورئال در عصر برگزیت و دونالند ترامپ» می‌خواند، هدف قرار می‌دهند.
یکی از قطعات England Lost نام دارد و برداشت تمسخرآمیزِ میک جگر را از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد. قطعه‌ی دوم به نام Get a Grip دنیای وارونه‌ای را به ما نشان می‌دهد که پر از دیوانه و دلقک است.
جگر ۷۴ ساله در صفحه‌ی فیسبوک خود گفت که نوشتن این قطعات را چند هفته‌ی پیش آغاز کرده و بعد از سال ۲۰۱۱ اولین کارهایی است که به صورت انفرادی به آن‌ها مشغول شده.
اولین قطعه پیام خود را از طریق داستانی استعاری بیان می‌کند که در آن یک طرفدار فوتبال در مسابقه‌ای که اصلا نمی‌خواسته به تماشای آن برود شاهد باخت انگلستان بوده.
رفتم که انگلستان را ببینم اما آنجا نبود/ فکر کنم آن را پشت صندلی‌ام گم کردم/ فکر می‌کنم دارم قوه‌ی تخیلم را از دست می‌دهم/ از صحبت کردن درباره‌ی مهاجرت خسته شدم.
در ادامه‌ی ترانه جایی اضافه می‌کند: یک کسی را در لیسبون داشتم و کسی را در رم/ حالا باید خانه بمانم/ پس کرکره‌ها را بکش و درها را قفل کن/ لندن شبیه سنگاپور خواهد شد.
در قطعه‌ی دوم، جگر علیه آدم‌هایی حرف می‌زند که جیب‌هایشان را پر می‌کنند و رشوه می‌گیرند. آخرین خط ترانه اشاره‌ دارد به نظر بسیاری منتقدان به رویکرد دولت انگلیس نسبت به قضیه برگزیت. آن‌ها معتقدند خواستنِ دو چیز متضاد به موازات هم امکان‌پذیر نیست.
گروه رولینگ استونز که در سال ۱۹۶۲ تاسیس شد یکی از تاثیرگذارترین گروه‌های موسیقی راک‌اند‌رول شناخته می‌شود و بیش از ۳۰ آلبوم منتشر کرده است.
جگر اظهار داشت انگیزه‌ی ساختن این قطعات را «اضطراب ناشی از تغییر شرایط سیاسی» به او داده است: «قطعا همه‌ی ما مشکلات زیادی داریم. اما آیا من به لحاظ سیاسی مثبت‌اندیش هستم؟.. خیر».

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی