نمایش سه فیلم درباره «لئونارد کوهن»

سام بورنگ

رسانه نوا – دو فیلم مستند و یک فیلم کوتاه درباره «لئونارد کوهن» خواننده و ترانه‌سرای فقید کانادایی،‌ در لیسبون پرتغال نمایش داده می‌شود.

آرشیو فیلم «سینماتک» که در شهر لیسبون پرتغال قرار دارد هفنه آینده سه فیلم درباره این چهره هنری را نمایش می‌دهد.

«سینماتک» دو روز برنامه را به «یکی از چهره‌های مهم ترانه دهه ۶۰ و یکی از شخصیت‌های مطرح فرهنگ آن دوران کانادا» اختصاص می‌دهد و د, فیلم مستند و یک فیلم کوتاه را با محوریت زندگی و فعالیت‌های هنری «کوهن» عرضه می‌کند.

«فرشته» نام فیلم تجربی و کوتاه «درک می» است که در سال ۱۹۶۶ درباره موسیقی «کوهن» ساخته شده است.

«خانم‌ها و آقایان، آقای لئونارد کوهن» (۱۹۶۵) و «ترانه‌های لئونارد کوهن» (۱۹۸۰) نیز دو فیلم مستند درباره این هنرمند فقید هستند که هفته آینده به مدت دو روز در پرتغال به نمایش درمی‌آیند.

اولین مستند که در سال ۱۹۶۵ ساخته شده،‌ اثر مشترک «دونالد بریتیان» و «دن اوون» است که پرتره‌ای از «لئونارد کوهن» جوان را به تصویر کشیده است. «کوهن» آن زمان در دهه چهارم عمرش بود، استعدادی بی‌مانند به شمار می‌رفت، چهار کتاب منتشر کرده و در آستانه شهرت جهانی بود.

در زمان ساخت این فیلم، خواننده «هله‌لویا» در یونان زندگی می‌کرد اما سازندگان این مستند او را تا مونترال و جلسات شعرخوانی و ملاقات با هوادارنش همراهی می‌کنند.

«کوهن» در این فیلم با بارانی مشکی‌رنگ خود، در خیابان‌های شهرش قدم می‌زند و به کافه و خانه‌اش سر می‌زند. او در آن زمان به عنوان یک نویسنده، و نه یک موسیقی‌دان شناخته می‌شد.

دومین فیلم مستند که «ترانه‌های لئونارد کوهن» نام دارد، سال ۱۹۸۰ توسط «هری رَسکی»، پس از تور کانادای «کوهن» با آلبوم «ترانه‌های اخیر» ‌ساخته شده است.

در این کار تفسیر بسیاری از ترانه‌هایی که «کوهن» تا آن زمان سروده و عکس‌های خانوادگی او نمایش داده می‌شود.

«لئونارد کوهن» روز هفتم نوامبر ۲۰۱۶ در سن ۸۲ سالگی، تنها چند روز پس از انتشار آلبوم جدید خود «تو تاریک‌ترش می‌خواهی» درگذشت.

او در سال ۲۰۱۱ میلادی به‌خاطر آن‌ که مجموعه آثارش بر سه نسل در سراسر جهان تأثیر گذاشته است، برنده یکی از معتبرترین جوایز ادبی اسپانیا شد.

«کوهن» با ترانه‌هایی از جمله «تا انتهای عشق با من برقص»، «سوزان»، «هله‌لویا» و «بدرود ماریان» به شهرتی جهانی دست یافت. آلبوم «من مرد تو هستم» در سال ۱۹۸۸ از نظر تجاری موفق‌ترین آلبوم او شناخته شد.

این خواننده در مراسم اعطای جوایز موسیقی «گرمی» سال ۲۰۱۰ در لس‌آنجلس جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد.

«افکار قدیمی»، «مشکلات محبوب» و «تو تاریک‌ترش می‌خواهی» سه آلبوم آخر این هنرمند بودند که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ روانه بازار و با استقبال فراوانی روبه‌رو شدند.

«لئونارد کوهن» حدود یک‌ ماه قبل از مرگش در مصاحبه با «نیویورکر» گفته بود: «برای مرگ آماده‌ام. امیدوارم خیلی سخت نباشد …»

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی