مک رایس در سن ۸۲ سالگی درگذشت

علی رهبری

رسانه نوا – سر مک رایس، ترانه سرای حرفه‌ای و اولین کسی که رهبری گروه Detroit R&B را بر عهده داشت، در سن ۸۲ سالگی بر اثر عوارض مرتبط بیماری آلزایمر درگذشت.

او که در کلارکسدیل متولد شد، بیشتر عمر خود را در دیترویت گذراند و در سال ۱۹۵۷ او با همکاری جو استاب، لنس فینی و ستارگان آینده ویلسون پیکت و ادی فلوید the Falcons را تاسیس نمود. گروه تعدادی آهنگ در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ از جمله “You’re So Fine”، “Just for Your Love”، “The Teacher” و “I Found a Love” را منتشر نمود، اما از آن جا که اعضای گروه به دلایل کار انفرادی آن را ترک کردند، رایس استعداد واقعی خود را به عنوان یک ترانه سرا برای هنرمندان دیگر یافت و به این کار ادامه داد.

ترکیبی از ایده های خوب و خوشبختی منجر به اولین موفقیت بزرگ رایس شد. او با الهام از خودروی موستانگ آهنگی به نام “Mustang Mama” نوشت. رایس دوست خود آرتا فرانکلین را استخدام کرد تا دموی این کار را با پیانو بنوازد، که خود آرتا گفت که رایس پیشنهاد داد نام آهنگ به “Mustang Sally” تغییر کند. ورژن اصلی آهنگ رایس به موفقیت چندانی نرسید، اما وقتی افراد دیگر این اثر را کاور کردند، آهنگ توانست تا رتبه چهلمین آهنگ برتر همان سال بالا بیاید و رایس برای اولین بار از کار خود به درآمد چشمگیر مالی رسید. 

پس از این که “Mustang Sally” در لیست های مختلف به خوبی ظاهر شد، تقاضای کار برای رایس به شدت افزایش یافت، به طوری که او به تبدیل به معدود ترانه سرایانی شد که به طور مداوم در چند استودیوی مختلف کار می کردند. از دیگر کارهای معروف او می توان به آهنگ “Respect Yourself” برای Staple Singers، “Cheaper to Keep Her” برای جانی تیلور و “The Breakdown” و “Do the Funky Penguin” برای روفوس توماس اشاره کرد.

اگرچه فعالیت نوشتاری رایس در سال های بعدی کاهش نیافت، ولی او به اجرا، ضبط و کار با هنرمندان دیگر ادامه داد. او آلبوم انفرادی به نام “Right Now” در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد که البته کمتر شناخته شده است. 

اسکات بومر از اعضای Bo-Keys به Memphis Commercial Appeal گفت: «من کاملا محو او شده بودم. او یک ترانه سرای اسطوره ای بود. او آهنگ های “Mustang Sally” و “Respect Yourself” را نوشت و تمام این آهنگ ها  شاهکار هستند، حتی آهنگ های کمتر شناخته شده ای مانند “Tina the Go-Go Queen” یا “Money Talks”.

با همه این ها، رایس یکی از اهالی با افتخار دیترویت است، جایی که او مالک شرکت «آسفالت رایس» است. او به دیترویت نیوز گفت: «من عاشق دیترویت هستم و به همین دلیل در مورد آن چه که در آن معروف است آهنگ می نویسم. من هر سه شرکت خودروسازی را تحت پوشش کارهای خود قرار داده ام. “Mustang Sally”، “Cadillac Assembly Line” و در آخر هم “K Car for Sale” را نوشتم که لی لاکوکا در اولین تبلیغ تجاری خود از آن استفاده کرد.»

همسر رایس لورا افزود که، به رغم موفقیت های بسیارش، او آن قدر گوشه گیر شد که حتی برخی از اشخاص همکار او متوجه مرگش نشدند.

 

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی