حسن علیشیری: افشین یداللهی اهل سر خم کردن نبود

سام بورنگ

رسانه نوا – اولین برنامه از سری برنامه های هزار و یک شب با نام افشین یداللهی در پردیس تئاتر شهرزاد برگزار شد.


به گزارش رسانه نوا، این شب ترانه و موسیقی با اجرا و شعرخوانی علیرضا بدیع شروع شد و پس از اشاره و صحبت در خصوص کتاب مجموعه ترانه های افشین یداللهی با نام جنون منطقی، گرداننده جلسه از عبدالجبار کاکایی خواست تا دقایقی در خصوص یداللهی صحبت کند. کاکایی با اشاره به نوع نگاه و چگونگی دسته بندی موضوعات ترانه های افشین یداللهی گفت جنون منطقی عبارتی است که چند سال پیش در خصوص شخصیت افشین تصور می کردم. افشین افراد مختلف با جریان های فکری متفاوت را جذب می‌کرد.
پس از عبدالجبار کاکایی، قاسم جعفری مدیر مجموعه شهرزاد، تهیه کننده و کارگردان سریال هایی نظیر خط قرمز، شب آفتابی، مسافری از هند که ترانه تیتراژ آن ها سروده افشین یداللهی است ترانه مسافری از هند را دکلمه کرد و حسن علیشیری برای نقد آثار و چگونگی زیست افشین یداللهی پشت تریبون حاضر شد. وی در خصوص همکاری های متعدد این ترانه سرا با صدا و سیما گفت: خیلی ها فکر می کنند یک ترانه سرا اگر با رادیو تلویزیون همکاری زیادی دارد جایی سر خم کرده است. افشین هرگز حتی برای یک کلمه یا مجوز سر خم نکرد. شاهد بودم یک بار می خواستند یک واژه را تغییر بدهند. کلمه ای که بار معنایی ویژه ای به ترانه داده بود. آنچنان با این موضوع برخورد کرد که مدت ها به سازمان صدا و سیما ممنوع الورود شد و این در شرایطی بود که بیشترین تیتراژ تلویزیونی را در کارنامه اش داشت. افشین یداللهی اندیشه های عمیق اجتماعی داشت و از فرصت شنیده شدن ترانه هایش برای این موضوع استفاده می‌کرد.

اولین بخش موسیقایی این برنامه با اجرای اهورا پارسا و گروهش همراه بود که دو اثر از سروده های یداللهی را به گوش مخاطبین رساندند و سپس نوبت به سعید کریمی رسید تا در خصوص این ترانه سرای مشهور صحبت کند. کریمی گفتنی هایش را از فضای ترانه دوره های گذشته شروع کرد و به امروز رسید. وی با اشاره به شخصیت افشین یداللهی گفت: در یک دوره خاص افشین همکاری خوبی با احسان خواجه امیری داشت و یک روز این همکاری به دلیل مسائلی که از سوی احسان پیش آمده بود قطع شد. افشین در یک جلسه همه چیز را رو در رو به او گفت و هیچ وقت پشت سر او حرف نزد. اینگونه نبود که در زمان همکاری احسان بهترین باشد و پس از آن بدترین. صابر قدیمی نیز در قسمتی از صحبت های خود گفت: افشین یداللهی هیچ وقت اهل دست بوسی و سر خم کردن نبود. در بعضی مصراع ها می توانست به تغییر یک کلمه جریانی در ذهن راه اندازی کند. مثلا به جای وطنم پشت حیله را بشکن را بنویسد وطنم پشت فتنه را بشکن. اما هیچ وقت چنین کاری نکرد.
پیش از شروع دومین بخش موسیقایی این برنامه، رویا یعقوبی پشت تریبون آمد و با خوش آمد گویی مجدد و تشکر از بانیان این محفل از نوازندگان ارکستر بزرگ آواى شفق على گرگین نوازنده کاخن، سجاد رحمانى و سهیل کریمى نوازندگان گیتار و محمد درویش به عنوان خواننده دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شوند. این اتفاق از سوی هنرجویان کارگاه ترانه افشین یداللهی افتاده بود که از آن به عنوان دستاورد و یادگار این ترانه سرا یاد شد.

 

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی