موسیقی گیلانی در جشنواره فجر طنین‌انداز شد

سام بورنگ

رسانه نوا – گروه موسیقی دیلمون که یکی از گروه های موسیقی نواحی به سرپرستی و خوانندگی محمود فرضی نژاد است در اولین سانس امروز در سالن برج آزادی برنامه خود ر اجرا کرد‌.

این گروه در اجرای خود که با همراهی مستمر حضار در این سالن همراه بود قطعات مختلفی را از موسیقی محلی در برنامه خود گنجانده بود؛ هر چند به دلیل فشردگی برنامه ها اجرای دیلمون بیشتر از یک‌ ساعت به طول نینجامید و سالن برای اجرای بعدی که یک گروه موسیقی قشقایی است خالی شد.

محمود فرضی نژاد در ابتدای این برنامه که با تاخیری جزئی ولی بدون اقلام تبلیغی و بروشور معرفی قطعه ها برگزار شد، گفت: در این اجرا از موسیقی های نواحی کوهستانی شروع می‌کنیم به جلگه ها می رسیم و بعد به کوهپایه برمی‌گردیم.

وی در میانه این برنامه نیز افزود: به دلیل کمبود وقت نمی توانیم قطعات را برای شما معرفی کنیم؛ و گرنه توضیح می دادیم هر کدام از این ملودی ها به چه دلیل به وجود آمده اند.

در حالیکه علاقمندان نزدیک به ۳۰۰ نفری در برج میلاد کاملا از اجرای این قطعه های شاد به وجد آمده بودند وی پیش از اجرای قطعه معروف آها بوگو یادآوری کرد: این قطعه به همراه دو قطعه رعنا و کونوس کله از قطعه های برند ما است و هر جا چه در داخل و خارج ایران برنامه اجرا کنیم؛ آن را می خوانیم‌ و می نوازیم.

وی در توضیح این ملودی که با همخوانی گروه و حضار همراه شد گفت: این‌ قطعه ای است که هنگام نشاکاری در فصل کار خوانده می شده است تا خستگی کار احساس نشود.

فرضی نژاد همچنین پیش از اجرای قطعه رعنا توضیح داد: این قطعه زمانی خوانده می‌شده که زن در نظام‌ ارباب و رعیتی جایگاعی نداشته و حتی شوهر او را ارباب تعیین می کرده است و رعنا در برابر این ظلم ایستاد.

وی سپس یک بیت از اول این قطعه را تک‌خوانی کرد که قطعه ای با حزن بسیار بود و بقیه آن را با ترجیع بند رعنا عروسی یه بیا…با همراهی حضار خواند.

سرپرست گروه دیلمون همچنین قبل از اجرای قطعه کونوس کله گفت: این قطعه از نام کونوس یا ازگیل گرفته شده که وقتی زن ها برای جمع کردن ازگیل‌ پیش از شب یلدا می رفتند می خوانده اند‌.

در پایان این اجرا وی اعضای گروه خود را به این شکل معرف کرد: آرش عشقی تنظیم آهنگ و نوازنده گیتار، سبحان‌سرابی نوازنده سه تار، توماج مصفا نوازنده سه تار ، حدیث نیکخو همخوان و بازیگر، سمیرا واحد همخوان، صابر غلامی پور نوازنده سنتور ، رضا فکوری نوازنده کمانچه، علی اطهری ونوید لاهیجی نوازنده های سازهای کوبه ای.

همچنین پیمان بزرگ نیا انتخاب کننده موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی فجر روی سن رفت و با تشکر از گروه دیلمون گفت: این گروه رویکرد پژوهشی دارند مانند بسیاری از اساتید موسیقی نواحی که از میان ما رفته اند و جوانان باید این موسیقی را حفظ کنند.

وی افزود: جشنواره موسیقی فجر در هر اجرایی از یکی از فرهیختگان موسیقی نواحی تقدیر می کند در این اجرا از رضا فکوری از طرف دبیرخانه موسیقی فجر به عنوان هنرمند برجسته کمانچه نواز تشکر می کنیم.

عباسی خاطرنشان کرد: او سه دهه است در زمینه موسیقی نواحی استان گیلان فعالیت می کند و از هنرمندان بنام در این زمینه است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی