آرش گوران: توقعی نداریم، فقط خواهان رعایت استانداردیم

پارسا عمادی

رسانه نوا – نشست خبری اعضای ارکستر فیلارمونیک تهران، صبح امروز در تالار وحدت تهران برگزار شد.

این نشست با صحبت‌های آرش گوران مدیر هنری و رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران آغاز شد و وی درخصوص برگزاری کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران گفت: ارکستر فیلارمونیک تهران روزهای سوم و چهارم خرداد ماه تازه ترین کنسرت خود را در تالار وحدت تهران برگزار می‌کند. در این کنسرت پدرام فریوسفی سولیست ویولن ارکستر است. از سوی دیگر السیو پیانلی نوازنده ویولنسل ایتالیایی هم در اجرای پیش رو ارکستر را همراهی خواهد کرد. «چهار فصل» با آهنگسازی آستور پیاتزولای آرژانتینی که از سوی آهنگساز صاحب نام روس لئونید دسیاتنیکف بازآفرینی شده اولین اثری است که ارکستر فیلارمونیک تهران در اجرای پیش رو آن را روی صحنه می برد. در بخش دوم کنسرت هم «سمفونی برای ارکستر زهی» با آهنگسازی فکرت امیراف آهنگساز اهل کشور آذربایجان اجرا خواهد شد. امیراف این اثر را در یادبود نظامی گنجوی نوشته است.

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در ادامه این نشست خبری با اشاره به حاشیه هایی که همواره در برگزاری کنسرت مجموعه های خصوصی به وجود می آید، تصریح کرد: به هر حال وقتی ما از واژه فیلارمونیک صحبت می کنیم، قطعا هماهنگی نظم در اولویت این تعریف قرار می‌گیرد. ضمن اینکه این ارکسترها مستقیما در کنار این نظم و هماهنگی، توسط مردم حمایت می شوند یعنی چه آنهایی که بلیت می خرند و به تماشای کنسرت می‌نشینند و چه کسانی که در این عرصه سرمایه گذاری می‌کنند از درون مردم وارد فضا می شوند. ما معتقدیم بحث اسپانسر خصوصی بسیار مهم است اما در خارج از کشور به ویژه در کشوری نظیری آلمان ماجرا به گونه‌ای است که مردم از ارکسترها حمایت می کنند تا از بین نرود. حتی در بروشورهای این ارکسترها می توانیم ببینیم که اصلا اسمی از حامی مالی پروژه ها وجود ندارد؛ موضوعی که متاسفانه در کشور ما کمتر دیده می‌شود.

وی گفت: پروسه‌های اداری پیش از کنسرت ها همواره یکی از چالش برانگیزترین مواردی بوده که هنرمندان با آن مواجه بوده اند که این موضوع در فعالیت های ارکستر فیلارمونیک نیز مستثنی نیست اما ما سعی کرده ایم تا شوالیه های خوبی برای هنر باشیم تا بتوانیم هنرمان را به مردم عرضه کنیم. ما حقیقتاً توقعی از کسی نداریم، اما قائل به این هستیم که حداقل استانداردها را باید در اختیار گروه ها قرار دهند بنابراین خواسته ما از شما عزیزان رسانه ای این است که سوالات جدی خود را از مسئولان بپرسید که چرا فلان کار را انجام نداده اند زیرا اگر من صحبت کنم، توقع ایجاد می شود. به هر حال آنچه در ارکستر فیلارمونیک تهران اتفاق می افتد فقط برای مخاطب است.

پانیذ فریوسفی مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران در این نشست خبری با اشاره به تمرین‌های فشرده این مجموعه برای برگزاری کنسرت جدید بیان کرد: ما خیلی نیازی به حمایت نداریم فقط خواهان این هستیم که اگر حمایتی اتفاق نمی افتد لااقل سنگ اندازی در کار ما انجام نگیرد. به هر ترتیب ما با شرایط بسیار ویژه ای که برای انتخاب نوازندگان و حتی رپرتوار داریم باید شرایط تمرین ویژه ای نیز داشته باشیم. و با توجه به اینکه از روز جمعه این هفته نوازنده ایتالیایی نیز به مجموعه ما اضافه می شود به طور حتم شرایط تمرین نیز جدی تر خواهد شد.

فریوسفی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به نوعی اولین اجرای زنده یک ارکستر پس از انتخاب رییس جمهور جدید است و من امیدوارم شخصی که قرار است به عنوان رییس جمهور انتخاب شود، فردی باشد که بتواند پاسخ خوبی برای سوالاتی که امروز در این نشست مطرح کردم داشته باشند و کسانی را انتخاب کنند که خودشان به نوعی با هنر زندگی کرده و دغدغه هنری داشته باشند.

نگار نوراد یکی از نوازندگان کنسرت پیش روی ارکستر فیلارمونیک تهران در این نشست خبری گفت: حضور نوازنده خارجی اتفاق بسیار خوبی است که موجب تبادلات فرهنگی و هنری شده و باعث می شود که بتوانیم از این هنرمندان چیزهای زیادی یاد بگیریم. به اعتقادم حضور نوازنده خارجی، نتایج بسیار خوبی برای یک ارکستر دارد که اگر بتوانیم این موضوع را در جریان فعالیت های موسیقایی کشور جا بیندازیم،   اتفاق بسیار خوبی است.

تینا جامه گرمی یکی دیگر از نوازندگان کنسرت با اشاره به ضرورت توجه به موضوع آموزش در موسیقی اظهار کرد: آنچه که در فعالیت های ارکستر فیلارمونیک تهران اتفاق می افتد مبتنی بر آموزش و پیشینه علمی نوازندگان ما است که به اعتقاد من باید به این موضوع توجه زیادی کرد. شما اگر به نسل فعلی نوازندگان ارکسترها نگاه اجمالی داشته باشید می بینید آنها تمام تجربه های خود را در دوران تحصیل به دست آورده اند که این موضوع علاوه بر اینکه می تواند اتفاق فرهنگی خوبی به حساب آید بلکه در گسترده تر کردن ابعاد و ضرورت توجه به موسیقی کلاسیک نیز موثر است.

ارکستر فیلارمونیک تهران سوم خرداد ماه ساعت ۲۱ در تالار رودکی روی صحنه می رود و چهارم خردادماه هم ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت میزبان مخاطبان خود خواهد بود.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی