پدرام درخشانی: به هر چیزی که جدید است و از آن سر درنمی‌آورند، می‌گویند تلفیقی!

سام بورنگ

رسانه نوا – نشست خبری گروه موسیقی «نوباز» رومی سابق به رهبری و آهنگسازی پدرام درخشانی و خوانندگی پرهام علیزاده، یکشنبه سیزدهم شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای نشست، پرهام علیزاده خواننده گروه نوباز با اشاره به حضور خود در این گروه گفت: از طریق پدرام درخشانی با گروه آشنا شدم. برای همکاری با این گروه قطعه ای اجرا کردم واو پذیرفت.شش ماه است که گروه نوباز به رهبری پدرام درخشانی شکل گرفته و حدود سه ماه است که اعضای گروه در حال تمرین هستند. تمامی اعضای گروه سابقه درخشانی دارند به ویژه پدرام  درخشانی که اولین فردی هستند که موسیقی تلفیقی کار کرده است.

پدرام درخشانی نیز به صحبت درخصوص این اجرا پرداخت و گفت: سعی کردهام موسیقی ام را به روز کنم. طی ماه های اخیر ضمن تولید کلیپ «چهل مضراب بیات ترک» و ضبط یک آلبوم جدید در فضای کاری جدید، فصل جدیدی از کارهایم را آغاز کردم و در همین میان با دوست قدیمی ام یاشار درفشه پیشنهاد کنسرت را دادند و با پرهام علیزاده پیش من آمدند. صدای ایشان را که شنیدم متوجه شدم همان صدای مورد علاقه من است و مناسب کار من است. همه چیز دست به دست هم داد تا گروه «نوباز» راه اندازی بشود. گروه رومی باید تمام می شد و تمامش کردم. هزار گروه با این اسم وجود دارد.

درخشانی در خصوص قطعاتی که در این کنسرت اجرا می شود گفت: نود درصد قطعات این کنسرت جدید است و سعی کرده ام تنظیم ها ساده تر از قبل باشد و پیچیدگی های گروه رومی و آویژه را نداشته باشد. موسیقی پیچیده گوش کردن وقت می خواهد. سعی کردم از ریاضیات موسیقی ام کم کنم و به شیمی آن اضافه کنم. شما شاهد یک موسیقی نیمه پاپ خواهید بود.

او در خصوص انتخاب شعرهای این کنسرت گفت: من شعرهایی را انتخاب می‌کنم که پیچیده نباشند، زیرا بیشتر توجهم به موسیقی است و دوست دارم شنونده موسیقی را بشنود. از طرفی شعرهایی را انتخاب می‌کنم که خودشان آهنگ داشته باشند. ما از شعرایی مانند سیمین بهبهانی، مهدی اخوان ثالث، سعدی، ترکیبی از اشعار مولانا و ابوالسعید ابوالخیر در این اجرا استفاده می‌کنیم. علاوه بر این، قطعات « هوای عاشقی » و« گل سرخ » نیز اجرا خواهد شد. دو شعر هم سروده پرهام علیزاده است.

پدرام درخشانی در خصوص آنچه به عنوان موسیقی تلفیقی شنیده می شود گفت: در حال حاضر هر چیزی که جدید است و از آن سر درنمی‌آورند، می‌گویند تلفیقی است. موسیقی تلفیقی زمانی به‌وجود می‌آید که دو فرهنگ مختلف توسط سازهای خود با هم گفت‌وگو کنند. ضمن آنکه موسیقی با کلام نمی‌تواند تلفیقی باشد. زمانی که شعر به موسیقی وارد می‌شود، اگر لازم باشد شنونده معنی آن را بداند، به مترجم نیاز دارد، اما موسیقی تلفیقی باید بتواند به‌صورت ساده صحبت کند.

شایان ذکر است؛ کنسرت گروه نوباز ۲۰ و ۲۱ شهریور ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی