در «غمنومه فریدون»؛ شهر قصه به روز شده است / استقبال چشمگیر مخاطبان و فروش صد و هفتاد میلیونی

غمنومه فریدون

رسانه نوا – نشست خبری آلبوم «غمنومه فریدون» عصر دیروز با حضورحسین علیزاده آهنگساز، صبا علیزاده طراح صدا، پیمان قدیمی نویسنده و کارگردان، حبیب رضایی مشاور هنری و صابر ابر بازیگر (نقش فریدون) برگزار شد. همچنین مراسم رونمایی این آلبوم نیز با حضور گسترده مردم و اهالی هنر برگزار شد.


به گزارش رسانه نوا، در ابتدای این نشست حسین علیزاده گفت: پیمان قدیمی با من قرار گذاشت که از موسیقی‌هایم برای اثر «غمنومه فریدون» به صورت انتخابی قطعه‌هایی را برگزیند. وقتی متن را خواندم پیشنهاد دادم که خودم موسیقی‌اش را می‌سازم. غمونومه فریدون باعث شد که خانواده‌ای هنری تشکیل دهیم بدون آنکه با هم ازدواج کرده باشیم.

او ادامه داد: اشتراک‌های ما آنقدر زیاد شده است که الان هم وقتی یکدیگر را می‌بینیم دیالوگ‌های غمنومه فریدون را رد و بدل می‌کنیم. زیاد می‌شنویم که در ایران کار گروهی کردن سخت است ولی غمنومه فریدون نشان داد که می‌توان کار گروهی کرد و تا آخر با هم دوست بود. خیلی‌ها می‌گویند که از ابتدا برای چنین کاری باید قرارداد بست ولی ما براساس پیوند دل‌هایمان با هم کار کردیم و براساس احساس و عاطفه.

علیزاده با اشاره به «شهر قصه» اثر بیژن مفید گفت: وقتی اتفاق خوبی در تئا‌تر و موسیقی می‌افتد چرا نباید ادامه پیدا کند. ما انقطاعی تاریخی داریم که هر اثری هنری با‌‌ همان هنرمند تمام می‌شود و این حیف است. در واقع آثاری مانند «شهر قصه» که روایتشان با زبان عامیانه است، فراموش شده‌اند ولی ما در غمنومه آن را به روز کردیم.

پیمان قدیمی نویسنده و کارگردان «غمنومه فریدون» درباره شکل گیری این اثر گفت: دلیل شکل گیری غمنومه فریدون حرکت من به سمت ادبیات کوچه بود. کارهایی مانند تلاش‌های شاملو در کتاب‌های کوچه، پریا، قصهٔ دختران ننه دریا و حسین قلی مردی که لب نداشت. یا متل‌های صادق هدایت. این‌ها مجموعه‌هایی بود که در محاق قرار گرفته‌اند. غمنومه بازگشتی است به ادبیات محاوره. نکته دیگر بلایی است که در نظام آموزشی برسر ادبیات فارسی آمده و به صورت ثقیل تدریس می‌شود. صلاحدید گروه بر این بود که ابتدا نسخه شنیداری منتشر شود و در آینده به سمت اجراهای صحنه‌ای برویم.

در بخش دیگری از این نشست حسین علیزاده با گرامیداشت یاد و خاطره مرتضی احمدی گفت: مرتضی احمدی همیشه در میان ما هست. موسیقی محاوره‌ای با اشعار فاخر زیاد کار می‌شود. اگر کس دیگری الان جای من در اینجا نشسته بود شاید با ادبیاتی دیگر سخن می‌گفت. زبان برخی از سریال‌ها را به زور ادبی می‌کنند و متاسفانه تماشاگر هم خوب با آن ارتباط برقرار نمی‌کند. هر کارک‌تر تاریخی و قهرمانی در فیلم‌های ما کاملا رسمی سخن می‌گوید.

او ادامه داد: زبان متداول در میان مردم زیبایی‌ها و ضرب المثل‌ها و متل‌های بسیاری دارد که احساس‌های بسیار زیبایی در این زبان جاری است. اگر کسی بخواهد به کسی ابراز احساسات کند حتما با زبان محاوره و راحت این کار را می‌کند مگر در مواردی که فرد بخواهد از اثری هنری استفاده کند و برای مثال فکر می‌کند که باید با اثری هنری این کار را بکند و مثلا با بیتی از حافظ این کار را می‌کند.

علیزاده تاکید کرد: در این کار موسیقی کاملا هنری و جدی است و زبان محاوره‌ای است. به نظرم نتیجه آن هم بسیار خوب بوده است. در موسیقی پاپ زیاد این اتفاق می‌افتد اما موسیقی‌های پاپ ماندگار نیست. الان اپراهای زیادی درباره خیام و مولوی ساخته شده که در نوع خودش خیلی خوب است و کارهایی هنری و ارزشمند محسوب می‌شوند. ولی من وقتی عروسکی را می‌بینم که با زبان جدی سخن می‌گوید من زبان آن عروسک را باور نمی‌کنم. زبان حافظ و مولوی و خیام با حرکات یک عروسک سنخیت ندارد. شاعران و ترانه سرایان ما می‌توانند ترانه‌هایی بگویند که به درد موسیقی جدی هم بخورد اما زبانش محاوره باشد.

علیزاده تاکید کرد: از آغاز بامداد امروز این آلبوم در اختیار همه قرار می‌گیرد اما تعدادی به صورت محدود و در تیراژ ۲ هزار عدد و به صورت محدود ارائه شده است. در این کار سه خواننده تک خوان داریم. پوریا اخواص و علیرضا برنجیان داریوش کاظمی که سعی کرده‌ایم خوانندگان را از تهران انتخاب نکنم و طی جلسه‌های مختلف یک خواننده از کرمانشاه و آقای کاظمی را از استان گرگان انتخاب کردم. زمانی که این کار ضبط می‌شد گاهی من نبودم اما سایه به سایه صبا علیزاده کنار من بوده است. از تمام کسانی که در آواز جمعی شرکت کردند تشکر می‌کنم. ما به خواننده تک خوان زن در این اثر نیاز نداشتیم. امیدواریم فضا به گونه‌ای باشد که همه در خواندن آزاد باشند.

صابر ابر یکی از بازیگران «غمنومه فریدون» گفت: ویژگی این متن تاثیر خوبی است که بر من دارد. جای خالی کسانی که امروز اینجا نیستند را باید گرامی بداریم. نام مرتضی احمدی را یادآوری می‌کنم و می‌گویم که چه سهم بزرگی در این پروژه دارد. خانم ژاله علو قرار بود کنار ما باشند اما متاسفانه شرایط خوبی ندارند که امروز کنار ما باشند. تمام بچه‌ها دور هم جمع شده‌اند تا اثری را با نظارت حسین علیزاده به وجود بیاورند که در آنشان مخاطب حفظ شود.

او ادامه داد: ما باید سطح مخاطب را بالا ببریم وشان مخاطب را حفظ کنیم. اگر علیزاده کم کار می‌کند و با وسواس کار می‌کند دلیلش این است که می‌خواهد گوش‌های مردم خوب تربیت شوند. همه ما سعی کرده‌ایم نقش خودمان را خوب ایفا کنیم.

پس از  برگزاری نشت خبری؛ مخاطبانی که نسخه محدود آلبوم را به قیمت نود و پنج هزار تومان خریداری کرده بودند؛ بسته‌های ویژه خود را با امضای مولفان دریافت کردند. نسخه محدود این آلبوم فروش صد و هفتاد میلیونی داشت. این بسته‌ها شامل موارد همچون لوح فشرده‌ی اثر شنیداری، لوح فشرده‌ی موسیقی‌های مستقل اثر، دی وی دی مستند پروژه و همچنین کتاب مصور، تابلوهای تایپوگرافی و تصویرسازی اثر می‌شد. در کنار این بسته‌ها در روز اول ۱۸۰۰ نسخه از این آلبوم به فروش رفته است.  استقبال مخاطبان از این مراسم بی سابقه بود و صفی طولانی برای ورود به سالن و خرید آلبوم در فرهنگسرا نیاوران تشکیل شده بود.

 

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی