پرویز پرستویی: شجریان هرگز تمام نمی‌شود!

هاتف حسینی

رسانه نوا – آلبوم «طریق عشق» اثر مشترک «محمد رضا شجریان» و زنده‌یاد «پرویز مشکاتیان» با حضور چهره‌های سرشناس موسیقی، سینما و تئاتر کشور توسط شرکت «ایران گام» به مدیریت صدرالدین حسین‌خانی رونمایی شد.

مراسم رونمایی آلبوم «طریق عشق» با صدای «محمد رضا شجریان» و آهنگسازی زنده‌یاد «پرویز مشکاتیان» و با همکاری گروه «عارف» با اشعار حافظ و مولانا که شامل کنسرت افشاری اکتبر سال ۱۹۸۹ در اروپاست؛ با اجرای پرویز پرستویی بازیگر سرشناس سینمای ایران و همچنین با حضور چهره‌های سرشناس موسیقی، سینما و تئاتر کشور؛ از جمله؛ داریوش پیرنیاکان، اردشیر کامکار، صدیق تعریف، بیژن کامکار، صدرالدین حسین‌خانی مدیر شرکت موسیقی «ایران گام» و پخش «هنر شهر»، حمیدرضا نوربخش، کیخسرو پورناظری، داوود گنجه‌ای، تهمورس پورناظری، بیژن بیژنی، وارطان ساهاکیان، علی جهاندار، رافائل میناسکانیان، علی جهاندار، سهراب پورناظری، شاهرخ تویسرکانی، افسانه شجریان، مسعود جاهد، محسن رجب‌پور، لوریس چکناواریان، امید روحانی، بهزاد خداویسی، کیوان ساکت، سالار عقیلی، حریر شریعت زاده، جمیل رستمی، لاله اسکندری، امید روحانی، محسن رجب‌پور، وحید تاج، هانا کامکار، احسان کرمی، تعدادی از ناشران آثار موسیقیایی و … ساعت ۱۱ قبل از ظهر روز دوشنبه ۵ مهر ماه جاری در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، پرویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: من مجری نیستم، سخنران هم نیستم و سر رشته‌ای هم ندارم. اگر می‌بینید اینجا هستم به خاطر این است که به نمایندگی از جامعه هنری به عنوان عضوی از فرهنگ و هنر و به خاطر دوستی و دل خودم آمدم. من آمده‌ام از عشق بگویم و طریق عشق که مسلک آفریننده اثر است. مسلک «خسرو آواز» این مرز و بوم، راز و نیاز و سیر و سلوک او در مولانا و حافظ در کنار پرویز مشکاتیان و گروه عارف.

در ادامه این مراسم، ویدئویی از اعضای گروه موسیقی «عارف» پخش شد و هریک از؛ بیژن کامکار، محمد فیروزی، اردشیر کامکار و داریوش پیرنیاکان درباره تشکیل این گروه، همکاری با پرویز مشکاتیان گفتند و خاطراتی از محمد رضا شجریان را تعریف کردند.

پرستویی بار دیگر روی استیج امد و این بار صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: نگفتم سخت است، حرف می‌زنی تمام او را نگفته‌ای، تصاویر را تماشا می‌کنی و تمام او را ندیده‌ای. نواهای سحرآمیزی در فضا طنین می‌افکند و تمام او را نشنیده‌ایم.از آلبومی که منتشر نشده، پرفروش است و نایاب، رونمایی می‌شود و زینهار،که همه او را ندیده‌ایم، تلاش سودی ندارد، این جنگ، مغلوبه است، وارد کارزار نشو! او خود میدان‌دار سخت‌ترین نبردهاست. از آنجا که تن به تن می‌جنگد برای حفظ و بقای آوای سنتی ایران، تا آنجا را که پس می‌گیرد صدایش را از کسانی که مقابل مردمش ایستاده‌اند، ولی نوای ربنایش را تقدیم تو می‌کند تا با آن افطار کنی تمام روزه‌هایت را.. و لایه به لایه در وجودت نفوذ می‌کند، در هنگامه فرو ریختن و استوار و محکم نگهت می‌دارد تا با طلایه‌داری جرأت و شهامت او، امیدوار باشی به فردایی روشن‌تر، نه، تلاش نکن شجریان، گفتنی نیست.

این بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون ایران اضافه کرد: چشمانم را می‌بندم و غرق می‌شوم در طنین نفس‌گیر صدایت مَرد، با عشق تا کجا رفته‌ای؟ تا کجا آمده‌ای؟ تا طلاکوب شدن نامت بر برگ عظیمی از تاریخ ایران عزیز،تا جاودانه شدن در این دفتر، حلالت باد حلاوت این جاودانگی که سزاوار آن است، این مردم رنج‌دیده شهادت می‌دهند شایستگی‌ات، خسرو آواز ایران؟! نه. شوالیه آواز؟! نه. پرچمدار بقای موسیقی سنتی؟! نه. حنجره طلایی؟! نه.تکرارناشدنی؟! نه. دردانه هنر آواز سنتی، نه، نشد و نمی‌شود. رونمایی کردیم از «طریق عشق» ولی نشد از تو قدردانی کنیم. نمی‌شود دیگر. دلیلش گفتنی نیست و در ظرف واژه جا نمی‌گیرد. چشمانم را می‌بندم و غَرق می‌شوم در نوایت. چشم می‌گشایم. همایون است که تربیت حنجره‌اش را در مکتب آموزگاری چون تو به رخ می‌کشد و لبخندی که چهره‌ات را روشن کرده است، در وجودم جاری می‌شود و خیره می‌ماند به برق چشمانت. مگر می‌شود که طلای مذاب، عیار داشت؟! قدردانی به چه کارَت می‌آید مَرد؟ تو جاودانه‌ شده‌ای. شجریان هرگز تمام نمی‌شود.

در بخشی از مراسم رونمایی آلبوم «طریق عشق»، همایون شجریان به همراه اعضای گروه، روی سن آمدند. او پیش از اجرای خود گفت: هرگاه در مقابل شما قرار می‌گیرم خودم را برای صحبت کردن و اجرا، حقیر احساس می‌کنم. در طول این مراسم سعی کرده‌ام خودم را کنترل کنم و احساساتی نشوم، اما الحق که جای من اینجا نبود، بلکه جای پدرم اینجا بود. او به علت وضعیت جسمانی خود نمی‌تواند از منزل خارج شود و فیزیوتراپی می‌کند. امیدوارم هرچه زودتر به زندگی عادی و روزمره خود بازگردد. در این اجرا، استاد بیژن کامکار و ارژنگ کامکار دو تن از اعضای گروه موسیقی «عارف» به من افتخار دادند که در اجرای ما حضور داشته باشند و من بر این باورم که اجرای ما با حضور این عزیزان رنگ و بوی دیگری گرفت.

در ادامه این برنامه، دو قطعه موسیقی به نامهای «الا یا ایها الساقی» و «گفتم آهن ‌دلی کنم چندی» با صدای همایون شجریان و نوازندگی بیژن کامکار، اردشیر کامکار، سهراب پورناظری، آوا مشکاتیان و … و همچنین یک قطعه بی‌کلام توسط این گروه، اجرا شد.

اعضای گروه «عارف» در آلبوم موسیقی «طریق عشق» را پرویز مشکاتیان «سرپرست گروه و نوازنده سنتور»، داریوش پیرنیاکان «نوازنده تار»، جمشید عندلیبی «نوازنده نی»، محمد فیروزی «نوازنده عود»، اردشیر کامکار «نوازنده کمانچه»، بیژن کامکار «نوازنده رباب» و «دف» و ارژنگ کامکار «نوازنده تنبک» تشکیل می‌دهند.

دیدگاه شما

1 دیدگاه
پاسخ دادن

جناب پرستویی در نوشته ها و گفتار های شفاهی خود بیشتر بدنبال ماندگاری در قله فرضی و خیالی خودتان هستید حیات هنری شما و امثال شما به صداقت و گذشتن از نفس است شجریان را مرحوم لطفی که ازصنف خودشان است تصویر کرده اند دست بردارید از تملق و مطلق انگاری

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی