تنها راه پیشرفت اصلاح است نه براندازی

مدیر بخش پژوهش جشنواره موسیقی فجر:

تنها راه پیشرفت اصلاح است نه براندازی

رسانه نوا – امیرعباس ستایشگر که سال گذشته از منتقدان جشنواره موسیقی فجر بود امسال به عنوان مدیر بخش پژوهش همین رویداد فعالیت می‌کند که درباره دلایل پذیرفتن این مسئولیت و حاشیه‌های آن توضیح داد.

امیرعباس ستایشگر مدیر بخش پژوهش سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حاشیه‌هایی که بعد از حضورش در این سمت مطرح شده است، بیان کرد: من تصمیم دارم درباره این موضوع بعد از پایان جشنواره در یک نشست خبری توضیحاتی را ارائه دهم زیرا بر این باورم حضورم در جشنواره ای که خود منتقد آن بودم باید تاثیراتی داشته باشد و بعد از برگزاری این رویداد می شود درباره محقق نشدن یا شدن فعالیت هایی که مدنظرم بود صحبت کرد.

وی افزود: من سال گذشته از منتقدان دوره سی و یکم جشنواره موسیقی بودم اما وقتی امسال دیدم که تمام نظرات من پذیرفته شده و دبیر جشنواره از من دعوت به کار کرده، تصمیم گرفتم در دوره سی و دوم حضور داشته باشم.

انتقادهایی که در جشنواره سی و دوم تا حدی اصلاح شد

مدیر بخش «نسلی دیگر» دوره های پیشین جشنواره بین المللی موسیقی فجر توضیح داد: یکی از عمده مواردی که بنده طی دوره قبلی جشنواره به آن انتقاد جدی داشتم نحوه داوری جایزه «باربد» بود که در این دوره تا حد زیادی اصلاح شده است. در بخش موسیقی دستگاهی ایرانی هم که در سال گذشته با چالش های زیادی روبه رو شدیم، امسال فضا به گونه ای طراحی شده که حمایت فرهنگی جای خود را به دیدگاه اقتصادی داده و پر رنگ تر از دوره گذشته به هنرمندان این عرصه توجه می‌شود. از سوی دیگر بنده چند سالی مدیر بخش «نسلی دیگر» جشنواره موسیقی فجر بودم که متاسفانه این بخش در دوره گذشته حذف شد که بعد از این اعتراضاتی که انجام گرفت دوستان اعلام کردند که برای این بخش جشنواره جداگانه ای را طراحی می کنند که این وعده نیز عملی شد و ما چندی پیش شاهد برگزاری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بودیم.

برخی از دیدگاه ها نشان از آن دارد  که بنده به خاطر منافع مالی یا ارتباط های پشت پرده ، در جشنواره حضور دارم،تا این  زمان که با جشنواره قرارد مالی امضا نکرده ام اما در نشست خبری بعد از جشنواره دستمزدی را که برای مدیریت این بخش دریافت خواهم کرد را در اختیارتان قرار خواهم داداین مدرس دانشگاه درباره داوری جایزه «باربد» نیز بیان کرد: یکی دیگر از نقاط ضعف دوره قبل چیدمان هیات داوران جایزه «باربد» بود، اما امسال فضا تا حد زیادی اصلاح شده و امسال آثار هر گروه از بخش های مختلف جایزه باربد با پنج الی هفت داور داوری می‌شود و داوران در بخش مسابقه هیچ آلبومی ندارند. این موضوع جلوی اتهامات زیادی را گرفته و مقبولیت موسیقایی ماجرا را بیشتر می کند.

ستایشگر اضافه شدن بخش پژوهش را یکی از دستاوردهای مثبت سی و دومین جشنواره موسیقی فجر ارزیابی کرد و گفت: امسال شرایط به گونه ای فراهم شده که بخش پژوهش در جریان اصلی جشنواره فجر قرار گرفته که به نظر من با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته در بیست سال اخیر بی سابقه بوده است و این همان موضوعی است که پیرامون آن با آقای نوربخش صحبت کرده و این انتقاد را داشتم که چرا در دوره گذشته چنین رویکری وجود نداشت.

هیچ گاه دنبال براندازی نبودیم

وی که سال گذشته از منتقدان اصلی نحوه برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر بوده در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: من بارها اعلام کرده ام که هیچ گاه دنبال براندازی نبوده و نیستم. سال گذشته به عنوان منتقد مواردی را مطرح کردم که فکر می کنم هفتاد درصد آن در این دوره از جشنواره اصلاح شده است. به هر حال امسال هم در حوزه پژوهش و هم در حوزه موسیقی دستگاهی ایرانی که در دوره گذشته با حاشیه ها و اما و اگرهای زیادی همراه بود تغییرات بنیادینی صورت گرفته است. از سوی دیگر اگر شخص امیرعباس ستایشگر هم به عنوان یک منتقد توانسته باشد به سهم خود در جهت بهبود امور گام بردارد پس می توانیم به آینده امیدوار باشیم.

این پژوهشگر و منتقد موسیقی گفت: برخی می‌گویند بنده به خاطر منافع مالی یا ارتباط های پشت پرده در جشنواره حضور یافته ام در حالی که تا این لحظه با جشنواره قرارد مالی امضا نکرده ام اما در نشست خبری بعد از جشنواره دستمزدی را که برای مدیریت این بخش گرفته‌ام در اختیارتان قرار خواهم داد. ضمن اینکه اگر دیدید و یا احساس کردید این دوره با دوره قبلی جشنواره به لحاظ اصلاح نواقص تفاوت هایی داشته، تردید نکنید که حضور من هم توجیه خواهد داشت.

با قهر کردن اتفاقی نمی افتد

ستایشگر در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: سال گذشته در طراحی جدول کمبود نگاه حمایتی احساس می‌شد اما امسال در جدول جشنواره می بینید که این دیدگاه بسیار بیشتر از سال گذشته است. ما در این جدول فقط با دو سالن برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران از نظر فروش رو به رو هستیم و در دیگر حوزه های جشنواره از گروه های موسیقی سنتی حمایت شده است. بنده باز هم به این نکته تاکید می کنم که با قهر کردن اتفاقی نمی افتد.

لطفا تا روز اختتامیه صبر کنید

مدیر بخش پژوهش سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تاکید کرد: ما امسال در بخش پژوهش تلاش کردیم پانزده نفر از بهترین پژوهشگران را برای شرکت در جشنواره دعوت کنیم. امسال اگر فضای تجاری در برخی از کنسرت ها به ویژه کنسرت های پاپ اعمال شده اما حاصل آن عملا در حمایت از گروه های موسیقی سنتی دیده شده است تا نگاه تجاری جشنواره را به نگاه فرهنگی تبدیل کند.

ستایشگر در پایان بیان کرد: هدف و دغدغه من انجام کار فرهنگی برای جشنواره موسیقی فجر است و وقتی می بینم به دیدگاه من احترام گذاشته می شود چرا باید قهر کنم. دوستان عزیزی که در برخی از صفحات مجازی و گروه های شخصی به من اتهاماتی را وارد می کنند فقط این نکته را بدانند که تهمت زدن آسان ترین راه است. شما مطمئن باشید اگر من نتوانستم در دوره سی و دوم به آنچه مدنظرم بوده برسم قطعا آن را بیان خواهم کرد گرچه بر این باورم در راهی که انتخاب شده ممکن است کسب موفقیت نسبی باشد. بهتر است تا روز اختتامیه جشنواره صبر کنیم و لزوم حضور و یا قهر منتقدان را بعد از اختتامیه بررسی کنیم.

سام بورنگ

بدون دیدگاه

ورود به وب سایت