امیرعباس ستایشگر: آقای وزیر! دست از سر موسیقی بردارید!

سام بورنگ

رسانه نوا – امیرعباس ستایشگر پژوهشگر عرصه موسیقی از وزیر ارشاد خواست تا اجرایی کردنِ کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها به نفع دولت را متوقف کند.

به گزارش رسانه نوا، امیرعباس ستایشگر پژوهشگر موسیقی نامه‌ای خطاب به وزیر نوشته و در آن به انتقاد تند از وزیر ارشاد پرداخته است.

ستایشگر در متن نامه‌اش به طور ضمنی از استعفای علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی گفته است اما روابط عمومی دفتر موسیقی تا کنون این خبر را تایید نکرده است.

در ادامه متن نامه را می‌خوانید:

باسمه تعالی
جناب آقای دکتر صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
با سلام و احترام

این دومین نامه‌ ای‌ست که برای شما می نویسم.اگر خاطرتان باشد اولین نامه درباره بنیاد رودکی بود که به جای ترتیب اثر دادن، وضعیت هنر در آن بنگاه روی به وخامت برداشت. من هنوز هم در کمال ِخوش باوری به روحیه ی سالم و هنرگرایانه‌ی شما شکی ندارم اما بیش از هر زمان مطمعنم که شما درباره موسیقی این مملکت در بی خبری به سر می برید و یا به اصطلاح “ادرس غلط “به شما می دهند.

جناب آقای وزیر،حال موسیقی خوب نیست.اهالی موسیقی در یک خشم بی سابقه قراردارند و تنها بانی آن معاونت هنری منصوب شماست که فضای ملتهب موسیقی را بدون مدیریت رها کرده است.ما از دولتمردانمان در این چهل سال آموخته ایم که از حق بگوییم و هراسی از عواقبش نداشته باشیم.از اینکه مجوزهایمان مشکل پیدا کنند، از جوامع هنری به خاطر لابی گری ها حذف بشویم و یا دستان مدیران کم ظرفیتِ بدنه ارشاد پای بند راهمان گردد.

اگر تمام مسائل این یک سال گذشته را کنار بگذاریم که خود مثنوی هفتصد من خواهد شد، موضوع برداشت ۱۰ % از درآمد کنسرتهای موسیقی، لیوان ِتا لب لبریزِ صبر اهالی موسیقی را سرازیر کرده است.حتما می دانید ما به یکباره اقدام به چنین اعتراض هایی نکرده ایم،در ابتدا و از راه گفتگو از مدیران شما وقت خواستیم تا دراین باره و مواردی دیگر گفتگو کنیم تا گره را با دست باز کنیم که دندان بماند برای روزهای مبادا تر. اما تفرعن معاون هنری تان کار را به جایی رساند که حاصل درخواست های ما برای گفتگو در ۵ دفعه ،بدون پاسخ رها شد. در ادامه بیانیه ای رسمی صادر شد که بی تفاوت از کنار آن رد شدید، درخواست تجمع در وزارتخانه را کردیم که ترتیب قراری داده شد در جلسه ای. (چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت) موضوع ۱۰ درصد را بررسی کردیم و با وجود دلایلی که داشتیم موضوع ابتر ماند.

در آن جلسه گفتیم با همه ی ممیزی ها ی سختگیرانه وزارت ارشاد ، با فشارهای مالی که بر مردم مستولی شده،با لغو کنسرتهایی که حتی ارشاد جرات آن را ندارد پای مجوزهای خودش بایستد،با توجه به ضررهای عظیمی که موسیقی غیر تجاری می دهد این طرح به صلاح نیست اما… اگر امروز به شما بگویند از فیش حقوقتان ماهیانه ۱ میلیون تومان به ما بدهید ما خرج هنر در مناطق کم بضاعت کنیم چه می گویید؟ بله با شما موافقم اگر با طیب خاطر باشد که خیر و برکت کردن سفارش همه ی اولیا ست. اما اینجا به زور می خواهند از ما وصول کنند.

اقای دکتر صالحی ،این چه پا فشاری و تلاش برای بی اعتنایی به اهل موسیقی ست که با وجود اینکه تمام افراد ذیصلاح و صاحب تجربه با این قانون مخالف هستند ، دولت همچنان روی خوش به همراهی با هنرمندان موسیقی نشان نمی دهد؟آیا خبردارید که این لایحه را خود وزارت ارشاد به مجلس برده تا از کنسرت ها پول بگیرد و در مناطق محروم هزینه کند؟آیا خبردارید کمیسیون فرهنگی با این موضوع مخالف بوده و با پافشاری وزارت ارشاد این طرح در کمیسیون تلفیق رای آورده؟آیا خبردارید در درون وزارت ارشاد دودستگیِ بی تعادلی وجود دارد که تکلیف کار بدون آیین نامه هنوز سرگردان است؟آیا خبردارید که مدیرکل دفتر موسیقی _تنها مخالف این طرح در دولت _مجبور به استعفا شده است؟مدیر کلی که با پایفشاری معاون هنری منصوبتان و با مخالفت اکثر ناشران موسیقی به میدان آمد اما امروز_بعد از یکسال _ به خاطر باندبازی ها و فشارهای مدیریتی دست از حمایت او برداشته اید و یک مدیر را قربانی معاونت هنری می کنید.می خواهند تنها مدیری که با این موضوع مرتبت و مخالف است را از گردانه خارج کنند که بدون مانع کار را پیش ببرند.معاونینتان حتی به مدیران کل خود رحم نمی کنند چه رسد به ما.

آقای وزیر می دانید!دیوار حاشا بلند است اما ما اهل موسیقی،سالهاست در بالای آن دیوار ایستاده ایم و مدیران را نظاره می کنیم .من تا به امروز بیش از ۵ معاون وزیر در امور هنری دیده ام و با ایشان همکار بوده ام. میدانم که می دانید تمام آنچه می گویم صحت دارد، چون شما کسی نیستید که آخرت را به دنیا بفروشید.نَفَس شما به قرآن وحافظ و نهج البلاغه گره خورده است.از نوشته های عارفانه ی تان این را دریافته ام که دمی با بایزید ها و ابوسعید ها نشسته اید.آخر این چه ظلمی ست که بر سر اهالی موسیقی می رانید ؟ و تا از آن دم می زنیم همکارانتان می گویند “قانون شده است و نمی شود کاریش کرد”.اگر به تاریخ سری بزنیم در دوره ی پهلوی هم چادر از سر زنان سرزمینمان برمی داشتند ،چرا که قانون بود.اما عاقبت را دیدیم.

در پایان،سالهاست که با اعتقاد در کنار مردان نظامی ،سیاسی و فرهنگی خود ایستاده ایم و کار هنر را به پیش می¬بریم ،در این شرایط حساس که کشورمان نیاز به آرامش و همدلی دارد ،شمشیرتان را از سر اهل موسیقی بردارید ،در معاونت های مربوطه ،میزهای بزرگ را به آدمهای کوچک نسپارید،گوش شنوا داشته باشید که خیر و برکت همه در گفتگو و تعامل است.از شما صمیمانه پوزش می طلبم اگر نوشته ام گزنده و تلخ است.خیلی خودمانی بگویم “حالمان گرفته است”. حال که صدایمان به جایی نمی رسد و زور شما بر ما افزون است و فریاد ما را نمی شنوید ، در شبهای پیشرو ،وقتی در سایه ی قرآن می نشینیم و شبهای قدر را زنده نگه می داریم،من به عنوان کوچکترین عضو خانواده ی صبور موسیقی شما را به خدا وا می گذارم و برای خود و همکارانم بخشش از گناهان و صبر بیشتر طلب می کنم. ایاک و ظلم من لاتجد علیک ناصرا الا الله .

والحمد لله ِ اولا و آخرا
سید امیرعباس ستایشگر

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی