بررسی آثار اِنیو مورّیکونه آهنگساز در فرهنگسرای نیاوران

اِنیو مورّیکونه
سام بورنگ

رسانه نوا – نخستین نشست پژوهشی موسیقی فیلم در سال ۹۸ به بررسی زندگی اسطوره زنده موسیقی فیلم جهان «انیو موریکونه» می‌پردازد.

به گزارش رسانه نوا به نقل از فارس، نخستین نشست پژوهشی موسیقی فیلم در سال ۹۸ به بررسی زندگی اسطوره زنده موسیقی فیلم جهان «انیو موریکونه» می‌پردازد.

اِنیو مورّیکونه در دهم نوامبر ۱۹۲۸ در ایتالیا چشم به جهان گشود. پدرش ماریو موریکونه نوازنده ترومپت بود و تعالیم موسیقی را با اِنیو به صورت جدی آغاز کرد. درس‎های نت‎خوانی و نواختن ترومپت و چند ساز دیگر را ازپدر فرا گرفت و در سن شش سالگی اولین آهنگش به نام «صبح» برای خواننده و پیانو نوشت و توجه همگان را به استعدادش در آهنگسازی برانگیخت. وی سپس در دوازده سالگی به مدرسه معتبر سانتا چیچیلیا راه یافت و گرچه در ابتدا در رشته نوازندگی ترومپت مشغول تحصیل شد اما به سرعت تغییر رشته داد و شروع به تحصیل در رشته آهنگسازی کرد. او به طور شگفت‎انگیزی دوره چهارساله آهنگسازی را تنها در شش سال به پایان رسانید و از سال ۱۹۴۶ رسما در رادیو به عنوان تنظیم‌کننده و آهنگساز مشغول به کار شد. سپس به تلویزیون راه یافت و به سرعت به سینمای ایتالیا راه گشود.

موریکونه همواره آهنگسازی سریع بوده و قدرت شگرفش در ارکستراسیون او را به گزینه‎ای ایده‎آل برای کارگردانان سینما بدل ساخت. او در اواخر دهه شصت به همراه دوست قدیمی‎اش سرجیو لئونه با سه‎گانه «خوب، بد، زشت»، «به خاطر یک مشت دلار» و «به خاطر چند دلار بیشتر» و سپس «روزی روزگاری در آمریکا» و «روزی روزگاری در غرب» وسترن ایتالیایی را به جهانیان شناساند و صدایی کاملا جدید و غیرهالیوودی را به علاقمندان سینما عرضه داشت. به جرات موریکونه را می‎توان پدر ارنجمان جدید در عصر حاضر دانست. او با شتاب بی‌نظیری با بزرگترین کارگردانان سینمای اروپا و هالیوود همکاری کرد و تا کنون بالغ بر ۴۰۰ موسیقی فیلم ساخته است. موریکونه همچنین ۱۰۰ اثر ارکسترال کلاسیک و ده‎ها تصنیف و ترانه برای خوانندگان مهم ایتالیا تصنیف و تنظیم کرده است.

اِنیو مورّیکونه را می‎توان در کنار جان ویلیمامز از آخرین اسطوره‎های زنده موسیقی فیلم نامید. وی تا کنون برنده بیش از ۷۰ جایزه معتبر بین‎المللی شده است و در طول شصت سال فعالیت هنری کارنامه‎ای را از خود به جا گذاشته که به جرات هیچ آهنگسازی در تاریخ موسیقی و به ویژه موسیقی فیلم توان رقابت با آن را ندارد. وی امسال در نودمین سال زندگی خود تصمیم دارد آخرین کنسرتش را برگزار و بسیاری از آثار خاطره‎انگیز خود را رهبری کند. از ماندگارترین آثار وی می‎توان به «افسانه ۱۹۰۰»، «سینما پارادیزو»، «نبرد الجزایر»، «حرفه‎ای»، «دار و دسته سیسیلی‌ها»، «دست نیافتنی‎ها»، «حال همه ما خوب است»، «ماموریت»، «خسارات جنگ»، «هشت نفرت‌انگیز»، «ماموریت به مریخ»، «باگزی»، «خط آتش»، «خوب بد زشت»، «به خاطر یک مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر»، «روزی روزگاری در غرب»، «روزی روزگاری در آمریکا»، «مالِنا»، «کیمادا»، «خانه به دوش»، «کلید»، «شبح اپرا»، «قتل‎های قطار شب»، «کالبدشکافی»، «قلعه کابوس»، «که مردنش را دید؟»، «مرد چاق و پسر بچه»، «شهر شادی»، «اِفشا کردن»، «دوره دیزنی»، «آتشی مزاج»، «هملت»، «ماجرای عاشقانه»، «گرگ»، «چرخش» و ده‎ها اثر دیگر می‎توان اشاره کرد.

گفتنی است نشست پژوهشی موسیقی فیلم با نام اِنیو مورّیکونه، آهنگسازی چندزبانه، پنج‎شنبه ۲۹ فروردین ساعت ۱۷ در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور کلیه علاقمندان در این برنامه آزاد است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی