کنسرت بزرگ گروه کر «باریش» در تبریز برگزار می‌شود

سام بورنگ

رسانه نوا – هفتم بهمن ماه گروه موسیقی باریش به سرپرستی مسعود امیر سپهر کنسرت زمستانی خود را برگزار می کند.

این کنسرت از چند جنبه حائز اهمیت بوده و  انتظار آن می رود که جامعه موسیقی شهر و همچنین طرفداران  این گروه باسابقه را به موضعگیری و داوری جدی وادارد. پیش از همه حجم بالای گروه کُر و ارکستر توجه زیادی به خود جلب کرده است.

گروه باریش از سال ۷۸ فعالیت مستمر و متمرکز خود را  آغاز کرده و تا امروز شاهد برگزاری کنسرت‌های پرشماری از آن در داخل و خارج کشور از آن بوده‌ایم که کنسرت‌های همه ساله ترکیه، فستیوال بین المللی تورک ویژن (تاتارستان-کازان)، کنسرت تاجیکستان ( در هفته فرهنگی تبریز)، اجراهای متعدد در مراکز مهم هنری جمهوری آذربایجان (ازجمله اجراهای سالن فیلارمونی باکو) و … از آن جمله‌اند.

«باریش» همچنین در کنار فعالیت‌های متفاوت خود در اوایل دهه هشتاد به تشکیل گروه کٌر خود اقدام و نخستین کنسرت عمومی کٌرال خود را در سال هشتاد و پنج برگزار کرد. از آن تاریخ گروه کر باریش مبادرت به برگزاری چهار کنسرت کرده است و کنسرت پیش رو نیز پنجمین برنامه رسمی و عمومی آن است؛ اما همانطور که اشاره شد این‌بار تعداد اعضای گروه چه در بخش سازی و چه آوازی، تفاوت چشمگیری داشته است. بنابر اظهارات برخی اعضا و همچنین تایید سرپرست گروه، گروه باریش با گروهی  ۹۰ نفره در صحنه ظاهر خواهند شد. تاکنون لیست نفر به نفر گروه منتشر نشده و بنابر اظهارات سرپرست گروه، تعداد گروه کٌر نزدیک به شصت نفر در چهار رسته صوتی سوپرانو، آلتو، تنور و باس ارکستر سازی سی نفره را همراهی می‌کنند. لازم به ذکر است که تعداد بانوان همخوان به شکل معناداری بیش از همخوانان مرد است. در این رابطه توضیحات امیرسپهر، سرپرست و موسس گروه شایان تامل است: « عقیده‌ام براین است که مدت مدیدی است که صحنه‌های هنری از زنان و زنان از صحنه‌های هنری تا حدی کم بهره مانده‌اند. در حالیکه با رعایت حدود قانونی، شرعی و اجتماعی نیز سهم این دو از یکدیگر بسیار بیشتر از آنی که تا به امروز شاهدش بوده‌ایم، می‌تواند و باید باشد. محدوده نگاه های سنتی و تصمیم گیری های سلیقه ای و جزیره ای بسیار تنگ تر از چارچوب های قانونی و شرعی بر این امر سایه افکنده‌اند. با همین نقطه دید بود که در ترکیب بندی گروه کٌر فعلی ، اولویت و اکثریت از آن بانوان شد و خوشبختانه پتانسیل بالای آنها در کنار انگیزه بالایشان موید مسئله بوده است تا به امروز.»

از دیگر تفاوت‌های قابل اشاره این اجرا با کنسرت های پیشین باریش ، حضور کوتاه خود مسعود امیرسپهر بر روی صحنه است. مخاطبان و علاقمندان موسیقی باریش به حضور صفر تا صدی سولیست این گروه بر روی صحنه عادت کرده اند و اجرای برنامه مستقل گروه کر بدون حضور امیرسپهر در صحنه ، نزد مخاطبان واکنش های متفاوت و غیر قابل پیش بینی ای خواهد داشت. لکن در این زمینه خود امیرسپهر با اطمینان و اعتماد به جذابیت کار و کیفیت گروه ، معتقد است که: «فرمت کنسرت و کار گروه چنان جذاب است که تماشاچیان و میهمانان عزیز ما عدم حضور مرا حتی حس نخواهند کرد»

درضمن این اجرا نخستین کنسرت عمومی در هتل تازه تاسیس لاله پارک (کایا) است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی