کنسرت نغمه های مرکب منتشر شد

سام بورنگ

رسانه نوا – آلبوم کنسرت نغمه های مرکب به آهنگسازی و نوازندگی عود «سعید نایب محمدی» و آواز «مهدی امامی» با همراهی سازهای کوبه ای «حمید قنبری» توسط انتشارات موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.

به گزارش رسان نوا، این آلبوم همانگونه که از نام آن برآمده است کنسرت برگزار شده «نغمه های مرکب» در فرهنگسرای نیاوران در سال ۹۳ است که اکنون در دسترس عموم علاقمندان به سبک آهنگسازی نسل نوی موسیقی کلاسیک ایرانی است.

در بروشور نغمه های مرکب در باره محتوای و نئوکلاسیک خواندن این اثر چنین آمده است:« نغمه های مرکب اثری است با گرایش به سبک آهنگسازی نسل نوی موسیقی کلاسیک ایرانی موسوم به نئو کلاسیک. در این اثر، توجه به ارتباطات میانْ فرهنگی در حوزه ایرانی، عربی، ترکی مشهود است، و سعی شده از این ظرفیت به عنوان یک امکان قابل توجه  نهایت بهره برده شود. نگاه فرمال و توجه به ساختار ریتمیک قطعات، که به منابع گذشته موسیقی در همین حوزه باز می گردد، جزو شاخصه های بارز این اثر است. در حوزه مدال هم ترکیبی از عناصر موسیقی کلاسیک ایرانی، که به نوعی نزدیک به مدهای رایج و اصلی در حوزه عربی- ترکی هستند، به کار گرفته شده که در نهایت به خلق نغمه های مرکب انجامیده است.»

این آلبوم یک اثر شش قسمتی است که با تصنیفی به نام «نشید کبیر» آغاز و به تصنیف دیگری به نام «دم» ختم می‌شود. به طوری که پس از اولی و پیش از آخری، اجرای ساز و آواز با ریتم آزاد، یک هسته ضربی که از دو قطعه سازی و آوازی تشکیل شده است را قاب بندی می‌کند. بدین ترتیب قطعات این آلبوم (نشید کبیر، ساز و آواز، قطعه‌ی سازی وصل، نقش در مقام راست، ساز و آواز، تصنیف دم) در همان نگاه اول ساختمان صوتی با تقارن چشمگیری را ارائه می‌دهند.

سعید نایب محمدی نوازنده عود و آهنگسازی است که تاکنون اثار متعددی با شیوه های متفاوت از هم را روانه بازار کرده که از ان جمله میتوان از فیه ما فیه، نظم و نثر ، قول و غزل، سرخانه، ری تا روم و ده تصنیف نام برد. گرایش او در حوزه تصنیف  سازی بیشتر بر شاخصهای اصلی دوره تیموری استوار است که  پیشتر برای اولین بار به تفصیل در البوم «سرخانه» به ان پرداخته شد. او معتقد است که در اصل این موضوع را دستمایه ذهنی خود قرار داده برای نزدیک شدن به بیان و سلیقه شخصی خود و در حقیقت هرگز زیبایی شناسی موسیقاییش را در قبال  مباحث نظری  نادیده نگرفته و نغمه های مرکب را به عنوان شاخص ترین اثر منتشر شده خود در این حوزه می داند.

مهدی امامی، خواننده آلبوم های نغمه های مرکب‌، حُزان، بزم دور، برافشان، چهارسو و سرخانه، با تمرکز بر روی موسیقی کلاسیک ایران سعی دارد تا هم در قالب کنسرت ها و هم در آثار صوتی اش، خط مشی ایده مند، با نگاهی دقیق و جستجوگر به کارگان موسیقی ایران علی الخصوص موسیقی دستگاهی و موسیقی پیش از دوره قاجار را دنبال کند.

در نگاه او‌ کارگان موسیقی قدیم ایران دارای ظرفیت های نهفته ای است که با کار بر روی آنها می شود به ارائه جدیدی از این موسیقی با مقتضیات زمانه حاضر دست یافت.

حمید قنبری نوازندگی تنبک را از بهمن رجبی آموخته و فارغ التحصیل رشته موسیقی و مدرس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او سابقه همکاری با هنرمندان بزرگی همچون محمدرضا شجریان و حسین علیزاده را در کارنامه دارد و از معدود نوازندگانی است که همان اندازه که به اجرای کنسرت و تولید آلبوم می پردازد به تالیف و پژوهش نیز پرداخته است که از جمله می توان  کتاب آموزشی «ضرب آوا» را نام برد. قنبری سرپرست گروه کوبه ای «کلون زمان» است که آلبوم « در دام ریتم» او در جشنواره موسیقی فجر در سال ۹۵ ، نامزد بهترین آلبوم موسیقی بدون کلام بوده و همچنین در فستیوال «جاده ابریشم» کشور چین مورد تقدیر قرار گرفته است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی