دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با تمرکز بر پژوهش برگزار می‌شود

جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

رسانه نوا – دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی از ۱۷ آذرماه ۱۳۹۶ در تالار رودکی آغاز به کار می‌کند و به دنبال آن هنرمندان در بخش‌های مختلف تا ۲۴ آذرماه براساس جدول اعلام شده به اجرا می‌پردازند.

به گزارش رسانه نوا، این جشنواره در قالب پنج شاخه تک‌نوازی، دونوازی، سه‌نوازی، ساز و آواز و گروه نوازی برگزار می شود. در دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، مقوله پژوهش به‌عنوان موضوعی بنیادی موردتوجه قرار گرفته است. این بخش، عمدتا بر پژوهش‌های دانشگاهی متمرکز است و برآن است که بستری فراهم آورد تا برخی از این تحقیقات فرصت ارائه در خارج از محیط‌های آکادمیک نیز پیدا کنند.

داریوش طلایی، رضا پرویززاده، بابک خضرائی و مریم قرسو (دبیر اجرایی) اعضای گروه پژوهش این دوره از جشنواره‌اند و نشست‌های پژوهشی در سه روز برگزار می‌شود. هر نشست شامل بخش رقابتی و نیز سخنرانی و میزگرد است. در روز اول (شنبه ۱۸ آذرماه) فریده رضایی و سپنتا حامدی‌نژاد و امید انارکی به ارائه مطالب خود با محوریت مهدی‌قلی هدایت خواهند پرداخت و در بخش دوم استاد داریوش طلایی سخنرانی خواهد داشت. بخش رقابتی در روز دوم (دوشنبه ۲۰ آذرماه) پویا نکویی درباره مکتب اصفهان و مجید سعیدی و سجاد تذهیبی نیز مطالبی با محوریت تجزیه و تحلیل موسیقی کلاسیک ایرانی (مبتنی بر ردیف دستگاهی) ارائه خواهند کرد. در بخش دوم نیز نشستی با موضوع «وضعیت کنونی آواز ایران» با حضور خانم معصومه مهرعلی، و آقایان مظفر شفیعی و مهدی امامی برگزار می‌شود که ریاست این پانل با استاد داریوش طلایی است. محور بخش اول نشست روز سوم (چهارشنبه ۲۲ آذرماه) نیز تجزیه و تحلیل موسیقی کلاسیک ایرانی است که احمد ایروانی، محمد انشایی و مهرداد میرزایی مطالب خود را ارائه خواهند کرد. بخش دوم نیز به سخنرانی استاد مجید کیانی اختصاص دارد.

امیر مردانه، مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی می‌گوید: این دوره در حالی برگزار می‌شود که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری نیازمند این بودیم تا ابتدا تغییرات مدیریتی در سطح کلان انجام شود تا متوجه شویم این جشنواره برگزار می‌شود یا خیر؟ پس از اینکه برای برگزاری جشنواره به توافق رسیدیم سعی کردیم کارها را به سمت جلو ببریم و خوشبختانه در این زمینه اتفاقات بسیار خوبی افتاد، به طوری که شاهد حضور استادان بزرگی چون علی‌اکبر شکارچی، داریوش طلایی و مجید کیانی در این دوره از جشنواره هستیم که نشان‌دهنده روند رو به رشد جشنواره است.

دبیر جشنواره در ادامه توضیح می‌دهد: ما برای ارتقای سطح کیفی جشنواره بخش دیگری را نیز به جشنواره اضافه کردیم که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته امسال شاهد برگزاری بخش “پژوهش” جشنواره به دبیری خانم مریم قره‌سو خواهیم بود. به هر صورت با توجه به اینکه رشته اتنوموزیکلوژی (قوم‌موسیقی‌شناسی) در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود باید مجالی وجود داشته باشد که پژوهشگران این عرصه محلی برای حضور و ارائه کارهاشان داشته باشند. همچنین در بخش اجراهای صحنه‌ای نیز تمام اعضای شورای سیاست‌گذاری نسبت به دوره گذشته تغییر کرده‌اند تا بتوانیم از تمام سلیقه‌ها در حوزه موسیقی ایرانی استفاده کنیم.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی