هم‌نواز؛ ۱۸ قطعه برای هم‌نوازی ساز نی و سازهای کلاسیک ایران منتشر شد

سام بورنگ

رسانه نوا – مجموعه «هم‌نواز» شامل کتاب و دو سی‌دی با آوانویسی و اجرای نیِ سیامک جهانگیری و همکاری جمعی از دانشجویان موسیقی دانشگاه تهران از سوی مؤسسۀ فرهنگی‌ـ هنری ماهور منتشر شد.

به گزارشرسانه نوا، سیامک جهانگیری، آهنگساز، نوازنده و مدرس نی در مورد تازه‌ترین کتاب خود گفت: اجرای هم‌نوازی‌ها برای ساز نی به عنوان ساز اصلی می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری و پرورش شنواییِ هنرجویان داشته باشد، زیرا کنترل کوک و ثبات صدا در ساز نی در هم‌نوازی امر بسیار مهمی است.

او دربارۀ این کتاب و سی‌دی توضیح داد: در این مجموعه سعی شده است تکنیک‌های مختلف و ترکیب‌بندی صوتیِ ساز نی برای اجرای بهتر با ساز همراه مدّ نظر قرار گیرد. تغییر و تنوع در کوک، مایه، ریتم و سرعت در سه فرم پیش‌درآمد، چهارمضراب و رِنگ، ضمن آموزش محتواییِ قطعه‌ها، ترکیب‌بندی و قابلیت‌های اجراییِ ساز نی را در صدادهی با سازهای ملی موسیقی ایران نشان می‌دهد.

همچنین در مورد اجرای قطعات گفت: در سی‌دی اول، قطعات به صورت سه‌نوازیِ نی و یک ساز ملودیک، و تمبک به عنوان سازِ همراهی‌کننده اجرا شده است. در سی‌دی دوم با حذف ساز نی، هنرجوی نی‌نواز به عنوان هم‌نواز در ترکیب سازهای دیگر قرار می‌گیرد تا با توجه به آوانگاری قطعات و اجرای شنیده‌شده از طریق دیدن و شنیدن بتواند اجرای موزونی داشته باشد.

سیامک جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که همواره امکان تمرین و هم‌نوازی با یک نوازنده به عنوان هم‌نواز میسر نیست شاید این شیوۀ تمرین و اجرا، ضمن ایجاد انگیزه در تقویت و تربیت شنوایی و درک ریتم و حفظ کوک، برای هنرجویان کارآمد باشد.

نوازندگان این مجموعه که همگی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ موسیقی دانشگاه تهران هستند عبارتند از: وحید فتایی (تمبک)، آفرین نظری‌جو (قانون)، مهرنوش ذوالفقاری (سنتور)، مهران معمارنژاد (تار)، حمید نشوادیان (سه‌تار)، یاسمین شاه‌حسینی (عود)، حامد خدامی (کمانچه).

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی