حضور سه آهنگساز ایرانی در بینال موسیقی ونیز

سام بورنگ

رسانه نوا – شصتمین دوره‌ی «بینال موسیقی ونیز» مهرماه امسال برگزار می‌شود و آهنگسازانی چون پاسکال دوساپن، کایا ساریاهو، توشیو هوزوکاوا و سالواتوره شارینو در آن حضور خواهند داشت.

اما مهم‌ترین نکته‌ی جشنواره‌ی امسال برای موسیقی ایران، حضور سه آهنگساز ایرانی پس از ۸۶ سال غیبت در آن است. جشنواره‌ی بینال موسیقی ونیز در این دوره در حالی برگزار می‌شود که سه هنرمند جوان ایرانی به نام‌های مهدی خیامی، کارن کیهانی و علیرضا فرهنگ در آن حاضرند و قطعاتی از موسیقی معاصر را اجرا خواهند کرد.

در این برنامه که عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» را دارد، هر سه آهنگساز آثاری برای یک ساز ایرانی و آنسامبل بزرگ تصنیف کرده اند. قطعه‌ی کنسرتو کمانچه اثر مهدی خیامی برای کمانچه و آنسامبل، قطعه ی «صبا» اثر علیرضا فرهنگ برای تار و آنسامبل و قطعه ی «نقطه ای بود و دگر هیچ نبود» اثر کارن کیهانی برای سنتور و آنسامبل، آثاری هستند که در بخش نخست این کنسرت با حضور سامان صمیمی نوازنده ی کمانچه، میلاد محمدی نوازنده ی تار و کارن کیهانی نوازنده ی سنتور اجرا خواهد شد. در قسمت دوم این کنسرت، گروه موسیقی «مهرآیین» متشکل از سامان صمیمی (کمانچه)، میلاد محمدی (تار)، محمدرضا رییسی (سازهای کوبه ای) و کارن کیهانی (سرپرست گروه و نوازنده ی سنتور) به اجرای موسیقی دستگاهی ایرانی خواهند پرداخت.

گفتنی است «بینال موسیقی ونیز» یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های موسیقی در دنیا است؛ سرگی پروکوفیف، لویجی نونو، لیگتی، بریو، اشتوکهاوزن، دالا پیکولا، بولز،  برونو مادرنا، ایکسناکیس، جان کیج و … از آهنگسازان برجسته‌ی موسیقی جهان، در دوره‌های مختلف در این فستیوال شرکت کرده و آثارشان را برای اولین‌بار همین‌جا روی صحنه برده‌اند.

همچنین امسال «سالواتوره شارینو» برای زبان ویژه‌ای که در موسیقی ایجاد کرده و انتشار بیش از ۱۳۰ سی‌دی جایزه‌ی «شیر طلایی» را خواهد گرفت که خبر آن همزمان با انتشار برنامه‌ی فستیوال و آثار راه‌یافته اعلام شد. سال‌های قبل این جایزه به هنرمندانی مانند لوچیانو بریو، گئورگی کورتاگ، هلموت لاخنمن، پیر بولز و آهنگسازان دیگر اهدا شد.

شایان ذکر است برنامه‌ی آهنگسازان ایرانی در روز ۲۵ مهرماه برگزار خواهد شد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی