«جان بری» بنیانگذار بهره‎گیری از پاپ در موسیقی فیلم/ نشست بررسی زندگی هنری جان بری در نیاوران

سام بورنگ

رسانه نوا – نشست بررسی آثار آهنگسازان برتر موسیقی فیلم جهان با حضور نصرالله داوودی (آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل) پنج شنبه ٢۶ اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‎شود.

به گزارش رسانه نوا، این نشست به زندگی هنری «جان بری»، آهنگساز انگلیسی اختصاص دارد. در این نشست نمونه‎های صوتی و تصویری مختلف «جان بری» ارائه خواهد شد و سبک آهنگسازی منحصر به فرد این آهنگساز تحلیل می‎شود.

«جان بَری» در ٣ نوامبر ١٩٣٣ در یورک انگلستان از پدری ایرلندی و مادری انگلیسی به دنیا آمد. پدرش در دوران صامت سینما آپاراتچی سینما بود، اما با نبوغ فراوان تجاری توانست در طول چند دهه مالک مجموعه‎ای از سینماهای کوچک و بزرگ در انگلستان شود. مادرش پیانیست بود و هم او بود اولین درس‎های پیانو را به فرزندش آموخت. او به دلیل شغل پدرش مدام در سینما بود و به مرور به فیلم علاقمند شد اما علاقه اصلی او بیشتر به موسیقی بود. وی همزمان با تحصیل درس‎های پیانو و آهنگسازی را هم می‎آموخت. «بری» در زمان خدمت سربازی به دسته موزیک نظام پیوست و ترومپت را به عنوان ساز تخصصی‎اش برگزید و همزمان به آهنگسازی و تنظیم آثار دیگران می‎پرداخت. پس از پایان سربازی که مصادف با اواسط دهه پنجاه، ظهور بیتل‎ها و خلق موسیقی پاپ انگلستان بود «جان بری» تصمیم گرفت تا به عنوان یک هنرمند پاپ به شهرت برسد لذا گروه کوچکی را تشکیل داد که در آن علاوه بر آهنگسازی خود نیز سلوی ترومپت می‎نواخت. زمانی که مدیر یکی از برنامه‎هایش که تهیه‎کننده اولین فیلم جیمز باند بود از او خواست تا تم اصلی را برای فیلم تنظیم کند او به اجبار پذیرفت و مسیر زندگی هنری‎اش برای همیشه تغییر کرد. این فیلم به چنان شهرت در جهان رسید که «جان بَری» برای بقیه عمر به آهنگسازی فیلم روی آورد و حتی تا پایان عمر مقیم هالیوود شد.

«جان بَری» را به همراه «انیو موریکونه» می‎توان بنیانگذاران استفاده از موسیقی پاپ در موسیقی فیلم دانست. آثار او به دو دسته اصلی پاپ و کلاسیک تقسیم می‎شود. در مجموعه موسیقی فیلم‎های پاپ او می‎توان به آثاری چون «سقوط مرگبار» و «پرونده اپسِرس» و یازده فیلم از مجموعه «جیمز باند» را نام برد. در بخش موسیقی فیلم‎های کلاسیک او نیز «زولو»، «بیرون از آفریقا»، «با گرگ‎ها می‎رقصد»، «ماری، ملکه اسکاتلند»، «آزاد آفریده شده»، «شیر در زمستان»، «آخرین دره»، «قانع کننده‎ها»، «چاپلین» و «انیگما» (که در ایران به رمزگشایی ترجمه شده) جای دارد. او همچنین برای بسیاری از فیلم‎ها ترانه پاپ ساخت که از آن جمله می‎توان به «کابوی نیمه شب» اشاره کرد.

«جان بری» در طول زندگی هنری خود نامزد هفت و برنده پنج جایزه اسکار، نامزد چهار و برنده دو بفتا، نامزده ده و برنده یک گلدن گلوب شد. وی موفق شد نام خود را در زمره بهترین آهنگسازان موسیقی فیلم تاریخ سینما ثبت کند.

گفتنی است نشست پژوهشی موسیقی فیلم «جان بری» پنج‎شنبه ٢۶ اردیبهشت ساعت ١٧ در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور علاقمندان در این برنامه آزاد است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی