در دولت یازدهم مجوز تمام آثار ارایه شده استاد شجریان صادر شد

مدیر وبسایت

رسانه نوا – مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری در حوزه فرهنگ همچنان با واکنش‌های متفاوتی همراه است و در این بین مدیرعامل خانه موسیقی اعتقاد دارد نامزدها باید در موارد مختلفی چون «معیشت موزیسین‌ها»، «وضعیت بانوان موزیسین» و دیگر مشکلات موسیقی اعلام موضع کنند. نوربخش همچنین از صدور مجوز آلبوم جدید محمدرضا شجریان در دولت یازدهم خبر داد.
به گزارش نوا به نقل از ایلنا، حمیدرضا نوربخش درباره مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه فرهنگ و هنر گفت: انتظارمان این بود که کاندیداها بیشتر و به‌صورت جزئی‌تر در حوزه فرهنگ و به‌خصوص موسیقی وارد کار شده و صحبت کنند؛ اما تنها بعضی از نامزدها با جمله‌هایی تک خطی وارد موضوع موسیقی شدند. ما انتظار داریم این دوستان در برنامه‌ها یا مناظرهای آینده‌ درباره تنگناهای موسیقی و مسائل ریز و درشتی که برای جامعه موسیقی وجود داشته و دارد، بیشتر صحبت کنند، تا جامعه هنری و مخاطبان بتوانند با مواضع نامزدها آشنا شده و بفهمند آنها در این زمینه‌ها چه کار مشخصی می‌خواهند انجام دهند.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه افزود: ما مسائل و مشکلات زیادی در حوزه موسیقی داریم. از نگاه حاکمیتی که هیچ‌گاه نگاه صد در صد مثبتی به کل مقوله موسیقی نبوده و همیشه این مسایل در هاله‌ای از ابهام گذاشته شده است. درست همین نگاه نیز باعث بسیاری از مسائل کوچک و بزرگ طی تمام این سال‌ها بوده است.
وی همچنین عنوان کرد: در مناظره عصر جمعه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، آقای جهانگیری و روحانی مختصری به این مشکلات اشاره کردند اما در کل ما انتظار داریم سایر نامزدها نیز نظراتشان را در این باره بگویند؛ نامزدها باید از کلی‌گویی‌ها و گفتن بدیهیاتی مانند اینکه “هنر چیز خوبی است” عبور کنند و به‌طور مشخص‌تر در این حوزه سخن بگویند. مثلا اینکه در بحث مسائل معیشتی هنرمندان چه برنامه مشخصی دارند؟ وقتی در مورد مسائل معیشتی حاشیه‌نشین‌ها و سایر اقشار جامعه سخن گفته می‌شود، ما انتظار داریم بدانیم این عزیزان در زمینه معیشت اهالی موسیقی و هنرمندان نیز چه برنامه‌هایی دارند؟

این خواننده گفت: واقعا آیا فکر می‌کنند معیشت هنرمندان ما وضعیت خوبی دارد؟ آیا واقعا هنرمندان زندگی مرفهی دارند؟ آیا معدل زندگی جامعه هنری معدل قابل قبولی محسوب می‌شود؟ من به جرات عرض می‌کنم اصلا اینگونه نیست. من بارها و بارها گفته‌ام جامعه موسیقی را عنصر عشق در این وادی نگاه داشته و گرنه ازنظر معیشتی آنها با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
حمیدرضا نوربخش ادامه داد: شاید باورتان نشود ولی همین حق‌عضویت سالانه خانه موسیقی که در طول یک سال پنجاه هزار تومان است را بسیاری از این دوستان نمی‌توانند پرداخت کنند. ما در خانه موسیقی بیش از پانزده هزار عضو داریم که بیش از نیمی از آنها شامل حاشیه‌نشین‌ها یا موزیسین‌های شهرستانی می‌شوند که از نظر معیشتی با مشکل مواجه هستند. یعنی هنرمند موسیقی نواحی ما در خانه‌ای محقر زندگی می‌کند که گاهی با کوچکترین تلنگر حوادث طبیعی تمام زندگی‌اش را از دست می‌دهد. مانند شیرمحمد اسپندار که همین اتفاق برایش افتاد. آدم نمی‌تواند باور کند که یک هنرمند شاخص بین‌المللی که جزو مفاخر و افتخارات فرهنگی این مملکت محسوب می‌شود تمام زندگی‌اش دو اتاق خشتی و گلی باشد که آن را هم درنهایت از دست بدهد.
مدیرعامل خانه موسیقی عنوان کرد: اگر نامزدها می‌گویند هنرمندان ما در عرصه دیپلماسی فرهنگی یا دیپلماسی عمومی نقش دارند و ما در عرصه جهانی به فرهنگ و هنرمان می‌توانیم بنازیم و آنها آئینه تمام‌نمای تاریخ و فرهنگ و هنر ما هستند و شناسنامه‌های سرزمین ما محسوب می‌شوند، باید درباره معیشت‌شان نیز با دقت بیشتری صحبت کنند.

نوربخش افزود: در کشور ما نگاه به موسیقی؛ ملوک‌الطوایفی است. یعنی در هر اقلیمی هرکسی که خودش را حاکم آن اقلیم می‌داند – گرچه ازنظر ما حاکم آن اقلیم نیست – به خودش اجازه می‌دهد با سلیقه خودش عمل کند نه با قانون و معیار قانونی. بنابراین درباره چنین مواردی اول باید نامزدها اعلام موضع کنند و در مرحله بعد کاندیداهای محترم مشخصا راهکارهایشان را بگویند. این مسئله، امنیت شغلی و روانی، هنرمندان موسیقی را تهدید می‌کند. وقتی اتفاقی مانند لغو کنسرت برای یک هنرمند می‌افتد؛ آثار زیان‌بار روحی و روانی‌اش سال‌ها برای او باقی خواهد ماند.

وی همچنین عنوان کرد: نامزدهای درباره این سخن بگویند که بانوان هنرمند ما در حوزه موسیقی تکلیف‌شان چیست؟ نیمی از جامعه موسیقی ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. چطور می‌شود یک خانم علاقمند به موسیقی اجازه تحصیل در این رشته را دارد اما در بخشی از این مملکت اجازه کار در حوزه موسیقی ندارد؟ این مسئله چه توجیهی می‌تواند داشته باشد‌؟ همین الان در استان‌هایی مانند اصفهان و مشهد خانم‌ها اجازه ندارند برای اجرای موسیقی روی صحنه بروند. البته خود مشهد داستان متفاوتی دارد و این ممنوعیت از بانوان هم عبور کرده و گروه‌های موسیقی کلا برای اجرای برنامه در این شهر با مشکل جدی روبرو هستند.
این خواننده سنتی گفت: نمی‌شود که یک هنرمند یا یک اثر هنری در بخشی از مملکت مجاز باشد و در بخش دیگر کشور غیرمجاز باشد. وقتی دولت در حوزه‌ای نظارت خود را انجام می‌دهد؛ چگونه می‌شود؛ یک اقلیم از کشور نظارت دولت را قبول نداشته باشند و اجازه اجرا به آن ندهد؟

حمیدرضا نوربخش همچنین درباره عملکرد دولت یازدهم درباره مشکلات محمدرضا شجریان گفت: در دولت یازدهم البته کارهایی نیز صورت گرفت که نباید چشم‌هایمان را به روی آنها ببندیم؛ دولت پای بسیاری از مسائل ایستاد اما برخی اتفاقات که به نوعی فرادولتی بود هزینه‌هایی را به وجود آورد. دولت یازدهم همچنین برای حل مسئله استاد شجریان بسیار تلاش کرد.
وی افزود: درباره آقای شجریان دولت بسیار تلاش کرد تا مشکلاتی را که وجود داشت، حل کند. در این دولت مجوز تمامی آثار ارائه شده استاد شجریان داده شد. حتی مجوز اثر دیگری از استاد شجریان صادر شده که احتمالا به زودی منتشر خواهد شد.
مدیرعامل خانه موسیقی عنوان کرد: درباره مسائل اجرای صحنه‌ای استاد شجریان هم باید بگویم که مسائلش در حال حل شدن بود که با بیماری ایشان مصادف شد و ما امیدواریم هرچه زودتر بهبود پیدا کنند. به هر حال من به شخصه پیگیری‌های بسیاری را ازسوی دولت برای حل اجرای صحنه‌ای استاد شجریان شاهد بودم.

دیدگاه شما

1 دیدگاه

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی