مشکلات اهالی موسیقی و بررسی راه حل آن در تعامل با مجلس

سام بورنگ

رسانه نوا – در جلسه هیئت مدیره خانه موسیقی با احمد مازنی -نماینده مردم تهران در مجلس، مشکلات اهالی موسیقی و بررسی راه حل آن در تعامل با مجلس مطرح شد.

به گزارش رسانه نوا به نقل از خانه موسیقی، جلسه هیئت مدیره با حضور داود گنجه ای، تقی ضرابی، سید محمد میرزمانی(از اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی) حمیدرضا نوربخش(مدیر عامل) و حمیدرضا عاطفی ( معاون اجرایی)، آذر هاشمی (بازرس)، کاوه رضوانی راد(مشاور حقوق خانه موسیقی) در محل خانه موسیقی برگزار شد.

در این جلسه آقای حجت الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به همراه آقایان جواد مازنی فرزند حجت الاسلام، حمید رضا میگلی مشاور هنری و آقای سلمانی از همراهان به عنوان میهمان در این جلسه حضور یافت تا از نزدیک با مسائل و مشکلات هنر موسیقی و نهاد مدنی آن آشنا شود.

در ابتدای این جلسه حمیدرضا نوربخش(مدیر عامل خانه موسیقی) در آغاز ضمن خوشامدگویی و معرفی افراد حاضر در جلسه با اشاره به مشکلات حوزه موسیقی گفت: نمی شود فارغ التحصیلان موسیقی داشته باشیم اما بازار کار آن وجود نداشته باشد نیمی از فارغ التحصیلان بانوان هستند اما اجازه اشتغال ندارند. از مسائل دیگر بحث کپی رایت و عدم رعایت حقوق مؤلفین و مصنفین است. بخشی از این مشکلات به قوه مقننه باز می گردد و بخشی به حوزه قضائی و اجرا و باید با پیگیری مجلس فکری برای سرقت آثار و تولیدات موسیقی از طریق شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام کرد.

مدیر عامل خانه موسیقی در ادامه گفت: اقتصاد هنر موسیقی بدون تردید ورشکسته است و چرخه های هنر موسیقی بسیار قابل توجه است اما این سود به تولید کنندگان و هنرمندان باز نمی گردد.

در این جلسه همچنین سید محمد میرزمانی(رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی) گفت: موسیقی می تواند فرهنگساز باشد. بسیاری از حوزه ها نظیر موسیقی درمانی، غنی کردن اوقات فراغت و … در هنر موسیقی قابل تأمل است. نخستین قدم بستر سازی و آموزش است. ما قبل از انقلاب چهار مرکز مهم آموزش داشتیم کاخ جوانان- مرکز حفظ و اشاعه –کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کارگاه موسیقی که هنرمندان برآمده از این مراکز مایه افتخار ما بعد از انقلاب است. ولی الان هنرمندان به آن توانایی که هنرمندان آن مقطع داشتند نمی رسند. موسیقی سنتی ما دچار تکرار شده است. به نظر می رسد در حال حاضر ما باید نگاه جدی به آموزش داشته باشیم.

سپس تقی ضرابی(عضو هیئت مدیره خانه موسیقی) با ابراز خوشحالی از حضور آقای مازنی گفت: آموزش موسیقی از هنرستان تا دانشگاه داریم اما یک محل اشتغال نداریم و فارغ التحصیلان به دلیل نداشتن محل اشتغال به کارهای سیاه و زیر زمینی می پردازند. ایشان با انتقال از مدیران فرهنگی گفت نداشتن مهارت این مدیران موجب نابسامانی و هرج و مرج شده است.

داود گنجه ای(عضو هیئت مدیره و شورای عالی خانه موسیقی) نیز درباره روشن شدن تکلیف موسیقی و تعامل با موسیقیدانان با علما تقاضا کرد که مجلس در این زمینه می توان منشا اثر باشد.

آذر هاشمی(بازرس خانه موسیقی) با اشاره به نقش بانوان خواستار رسیدگی به مسائل و مشکلات محدودیت فعالیت بانوان شد.

همچنین حمیدرضا عاطفی(مدیر اجرایی خانه موسیقی) با اشاره به موضوع سلیقه ای بودن مدیریت موسیقی، ممیزی قبل از تولید اثر و روشن نبودن تکلیف موسیقی اشاراتی داشت. مجلس باید بتواند کاری کند که مساله سلیقه ای بودن از بین بود و بارفتن یک مدیر همه چیز عوض نشود. مساله دیگر ممیزی است که مثل روزنامه باشد که بعد از انتشار ممیزی صورت بگیرد نه قبل از آن. چون الان حدود نود و نه درصد موسیقی ها مجوز می گیرد. ضمن اینکه هنوز تکلیف موسیقی از نظر رسمی روشن نیست و اگر مجلس بتواند تکلیف موسیقی را از نظر رسمی مشخص بکند خیلی از مسائل حل می شود.

کاوه رضوانی راد(مشاور حقوقی خانه موسیقی) در ادامه گفت: آبان ۹۳ لایحه جامع مالکیت فرهنگی هنری تقدیم مجلس شده که قرار است جایگزین قانون حمایت از حقوق مولفین و مصنفین سال ۴۸ بشود. قانون کپی رایت ما مربوط به سال ۴۸ است که بسیاری از تعاریفش تغییر پیدا کرده و کاربری اش را در دادگستری از دست داده است و الان نشست هایی برگزار می شود که بتوان این قانون را به امروز تعمیم داد. این لایحه را دکتر شبیری با یک تیم نوشته اند که تمام نیاز های ما در دنیای موسیقی، سینما، نشر، ادبیات و … را پوشش می دهد. این لایحه سه سال پیش تقدیم مجلس شد و مدتها در کمیسیون فرهنگی مانده است و بعد کمسیون فرهنگی اعلام کرد که کمسیون حقوقی باید رسیدگی کند. خرداد امسال اعلام شد که قرار است این لایحه تقدیم مجلس بشود و تا امروز این لایحه در صحن اعلام وصول نشده است.

وی افزود: بزرگترین ناقص کپی رایت در کشور صدا و سیما است. صدا و سیما کار موزیسین ها را پخش می کند و هیچ پولی به هیچکس نمی دهد. ولی وقتی سایتی آثار صدا و سیما را پخش می کند همین سازمان از او شکایت می کند. صدا و سیما جلوی مطرح شدن این لایحه را در صحن گرفته است.

کاوه رضوانی در ادامه گفت: نکته دیگر اینکه ما سالها می گوییم همان اتفاق که در سینما افتاده، برای موسیقی هم بیافتد. اگر در سینما فیلمی تولید می شود و فصل نمایش توقیف بشود، مصوبه هست که وزارت ارشاد فیلم را می خرد و جبران خسارت تهیه کننده را می کند. ما سال هاست می خواهیم این اتفاق برای موسیقی هم بیافتد و اگر کنسرتی لغو بشود خسارت برنامه گذار پرداخت شود. می توان با یک ماده واحده یا یک بخشنامه این کار انجام شود.

در این دیدار حجت الاسلام مازنی(نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) در سخنانی گفت: بخشی از مسائل فرهنگی ریشه در حوزه سیاست دارد. من راه حل همه مشکلات در حوزه سیاست را در نطق مهر سال گذشته خودم در مجلس میدانم که در آنجا گفتم اضطراری ترین مساله کشور منازعات سیاسی است که منافع ملی و منافع جناحی با هم خلط شده و مانند روستایی که ساکنان آن سر آب اختلاف دارند، بر سر جاده هم اختلافشان را سرایت می دهند. باید با هم گفتگوی ملی کنیم. یک سال از آن نطق گذشته و من با حدود ۳۰ نفر از تاثیرگذاران جناح های مختلف صحبت کرده ام. و خواستیم میز گفتگو را در مجلس ایجاد کنیم که مثلا بگوییم در موسیقی که جناحی نیست حدودش را برای خودمان مشخص کنیم. با یک گفتگوی ملی داشته باشیم و راه گفتگو این است که شنونده باشیم. باید از همه بشنویم و در یک تعامل عقلانی و سازنده بتوانیم راه حل های مشکلات کشور را پیدا کنیم. این در همه حوزه ها هست.

مازنی در بخش دیگری از سخنانش به سخنان رضوانی اشاره کرد و گفت: موانعی که وجود دارد را شناسایی کنید و راه حل بدهید ما در جهت رفع موانع در بخش قانونگذاری و نظارت، اگر اصلاح قانون و یا وضع قانون نیاز باشداقداماتی انجام می دهیم.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی