اجراهای پنجمین جشنواره نوای خرم به پایان رسید/ تلاش برای بین المللی شدن

سام بورنگ

رسانه نوا – اجراهای پنجمین جشنواره موسیقی «نوای خرّم» در حالی به پایان رسید که دست اندرکاران برگزاری این رویداد موسیقایی از تلاش برای بین المللی شدن جشنواره و تغییر سیاست های بخش رقابتی در دوره های آینده خبر دادند.

به گزارش رسانه نوا، جمعه ۱۵ آذرماه در چهارمین روز از برگزاری این رویداد بیش از۹۰ هنرمند در بخش «اجرای‌گروهی»، ۲۳ هنرمند در بخش «تک نوازی»، ۵۳ هنرمند در بخش «دو و سه نوازی» آثار خود را درمعرض رقابت هیات داوران گذاشتند.

در بخش «تک نوازی» کارو شیردل، آرمان تجری،عسل پاکزاد،پریا صادقی، نگین رمضانی، محمدرضا الهی، محمدرضا پاریا، نسترن یوسفیان، سینا بحرینی، نگار یاسمنی، مرتضی اخباری، آرمین باقرکاسه‌گری، محمدمهدی حیدری، سینا تاجیک، درین خیبری، یگانه ابالفضل وارسته، سامان جانبخش، مریم نجاریان، محمد شعبانی، علیرضا حاجی‌زاده، آیدا صابر، سید علیرضا فاطمی چتن، احسان آذریان روی صحنه رفتند.

محمد امین ابراهیمی، پرهام وفایی، سید محمد طاها میرزا جانیان، غزاله مختاری، مانی طاهری، امین شمس، مهتاب حبیبی، علی نظام‌آبادی، آرمین رمضانی، محمد مهدی فرضی، محمد یوسف فلاح، محمد معین فلاح، محمد حسین فلاح، خاطره فکر آزاد، کامیار فکر آزاد، دینا ابراهیمی، نازنین فولاد پنجه، آرش حاج تقی، سهند سفید آری، تهمینه صادقی، مازیار قندهاری، امیر حسین خانلقی،محمد امین غافله باشی، هستی حسنی، علی پور شبان، ابوالفضل آریایی، ایمان حججی، آریا احمدی، امیر محمد حامدی، دانیال اردلان، سارا غفاری، سعید اسماعیلی، علیرضا شمس، یونس اشراقی، مهدی شیرپوری، هاتف شمسی خانی، محمد رضا رحمانیان، ویدا بیرجندی، سوگل اجلال منشان، صدف افشاری مفرد، امیر رضا مومنی، دانیال راد بخت، متین هاشمی ثابت، متین موسوی، علیرضا قاسمی، ارشیا ملتجی، پریا فرهادی، محمد رضا غلامی، محمد حسین غلامی، پدرام فرق دانی، هیوا زیبایی، یاسمن اسکندری و گلسا ذوالفقاری نیز در بخش «دو و سه نوازی» نیز به رقابت با یکدیگر پرداختند.

در بخش «گروه نوازی» نیز گروه‌ها و هنرمندانی از آموزشگاه موسیقی طرز از دولت‌آباد به سرپرستی مسعود وحیدا، آموزشگاه موسیقی نامیک از مشهد به سرپرستی فیروزه مدیر خراسانی، هنرستان هنرهای زیبا از مشهد به سرپرستی شکان شیردوانی، آموزشگاه موسیقی عارف از بابل به سرپرستی محسن دهیمی، گروه ایشتار هنرستان موسیقی دختران از تهران، گروه شب نورد آموزشگاه موسیقی سپاهان سینا از اصفهان به سرپرستی آرش زمانی، آموزشگاه موسیقی هنر آفرین از تهران به سرپرستی حمید بهروزی نیا، آموزشگاه موسیقی منادی از تهران به سرپرستی حسین سجودی و آموزشگاه موسیقی ملودی کهن از تهران به سرپرستی سامان محمد نبی در بخش «گروه نوازی» آثار خود را ارائه دادند.

کار هیات داوران بسیار سخت شد

بردیا صدر‌نوری مدیر برگزاری پنجمین جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرم (نوای خرم) با اشاره به کیفیت برگزاری این دوره نسبت به دوره های گذشته بیان کرد: با استناد صحبت های تعدادی از هنرمندان و هیات داوران باید بگویم که سطح کیفی جشنواره نسبت به سال گذشته بهتر شده که همین موضوع کار ما را در داوری به شدت سخت کرده است. البته ما خیلی تمایل نداریم که این جشنواره فقط حالت رقابت‌گونه پیدا کند ولی از آنجا که این موضوع سبب افزایش انگیزه بچه‌ها می‌شود، این حس رقابتی هم در آن وجود دارد. از سوی دیگر امتیاز هنرمندان شرکت کننده خیلی به هم نزدیک بود که همین موضوع قضاوت را بیش از پیش برای ما سخت کرده است.
وی افزود: از نظر من در این دوره از جشنواره، شرکت‌کنندگان زیر ۱۵ سال نسبت به گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ کیفیت بهتری را در اجرا ارائه دادند. البته شاید بتوان دلیل این موضوع را سنگینی درس‌های گروه‌های سنی بالاتر نسبت به رده‌های سنی پایین‌تر عنوان کرد. زیراباتوجه به سنشان وقت کمتری برای ساز و موسیقی دارند. در نهایت باید بگویم که کلیت جشنواره واقعا امیدوار کننده بود.

مدیر پنجمین جشنواره موسیقی نوای خرم درباره روند برگزاری دوره بعدی این رویداد موسیقایی توضیح داد: اگر روند جشنواره به همین صورت پیش رود، قطعا در سال آینده میزبان شرکت‌کنندگان بیشتری خواهیم بود. البته ما بر طبق برنامه مدونی که داریم، تصمیم داریم از سال آینده یک فراخوان منطقه‌ای را منتشر کنیم زیرا اگر با همین روند پیش برویم ممکن است برای سال آینده مجبور شویم که تعدادی از داوری‌هایمان را در استان‌ها انجام دهیم چرا که تعداد شرکت‌کنندگان در حال افزایش است وحتما باید به شکلی ساختارمند فضای مناسب تری را برای بخش رقابتی ایجاد کنیم.
صدرنوری گفت: تلاش برای برگزاری جشنواره در سطوح بین المللی یکی دیگر از اهداف ماست که امیدوارم بتوانیم شاهد تحقق آن باشیم. به عبارتی ما می‌خواهیم با در نظر گرفتن کشورهایی که فارسی زبان بوده و به موسیقی ارائه شده در این جشنواره علاقمندند به روشی، شرایطی را فراهم کنیم که در فضای مجازی آثارشان را ارائه دهند.

ایجاد تغییرات در جشنواره «یادآوری»!

رضا خرم فرزنده زنده یاد همایون خرم و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی نوای خرم نیز درباره کیفیت اجراهای این دوره اظهار کرد: من بر این باورم در هر دوره از برگزاری جشنواره می توان اجراهای بسیار خوبی را مشاهده کرد، بنابراین نمی توان گفت که کیفیت اجراهای این دوره نسبت به دوره های قبل بیشتر یا کمتر بوده است زیرا باید این نکته را هم در نظر داشت که رده‌ سنی هنرمندان شرکت کننده در جشنواره موسیقی نوای خرم محدود است. ولی مهم ترین نکته ای که در این زمینه وجود دارد، این است که تعداد شرکت‌کنندگان از ۱۱۰۰ نفر در سال گذشته به ۱۵۰۰ نفر در این دوره رسیده است. البته باید بگویم که ما با توجه به محدود بودن زمانی که برای ارائه آثار در اختیار داشتیم، تمام‌ تلاش خود را کردیم تا شرکت‌کنندگان کمتری را برای حضور در جشنواره انتخاب کنیم ولی با توجه به کیفیت اجراها نتوانستیم آثار کمی را انتخاب کنیم و زمان را اضافه کردیم. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت این دوره بهتر شده است.

وی افزود: از نظر من مهم‌ترین نکته‌ای که در این جشنواره وجود دارد؛ یادآوری آثار بزرگان موسیقی است که برای این رده سنی به شدت می‌تواند موثر و مهم عمل کند. زیرا آن‌ها را به آثار اصیل موسیقی‌ ارجاع می‌دهد. برهمین اساس مطمئن باشید که هرکدام از آثار ارائه شده در این جشنواره نتیجه شش ماه کار چندین نفر از جمله هنرجو، خانواده و سرپرست اوست.

خرم همچنین درباره تغییرات دوره ششم جشنواره خرم که در سال آینده برگزار می‌شود، اظهار داشت: علاوه بر پروژه بین‌المللی کردن جشنواره که نیازمند عوامل متعددی است، می‌خواهیم اصلاحاتی را در قطعاتی که بچه‌ها اجرا می‌کنند نیز ایجاد کنیم. به هر صورت جشنواره موسیقی نوای خرم، جشنواره ای تکنیکال‌ نبوده و هدف آن بیشتر یادآوری موسیقی درست است. ما تصمیم داریم برای سال آینده، تکنیک‌ را هم به سیاست‌های بخش رقابتی جشنواره اضافه کنیم تا به این‌صورت افرادی که با ذوق و احساس می‌زنند از لحاظ فنی یک‌سری از موارد را رعایت کنند.

پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» به مدیریت بردیا صدرنوری از روز پنجشنبه ۸ آذر ماه با حضور هنرمندان شرکت‌کننده گروه سنی کودک و نوجوان در قالب بخش های «تک نوازی»، «تک‌خوانی و هم خوانی» و «اجراهای گروهی» در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) نیز روز پنج‌شنبه ۲۲ آذر در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی