امیدوارم چراغ هیچ کنسرتی خاموش نشود/ تلفیق ربطی به ساز ندارد و باید از فضای ملودیک گرفته شود

سام بورنگ

رسانه نوا – برنامه ساعت بیست و پنج این هفته با حضور رضا تاجبخش، نوازنده و تنظیم کننده بر روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.

به گزارش رسانه نوا، در ابتدای برنامه پس از پخش آیتم اخبار و اتفاقات موسیقی هفته با ورود مهمان برنامه رضا تاجبخش، نوازنده و تنظیم کننده گفت و گوی زنده برنامه آغاز شد. امیرحسین مدرس درآغاز این بحث از مهمان برنامه درخصوص برگزاری کنسرت مشترک این هنرمند با شش خواننده سوال کرد و وی در اینباره اظهار داشت: در ایران کار گروهی کمتر معنا پیدا کرده است و قرار دادن چند ستاره کنار هم بسیار دشوار است. این کار محصول  فکر من در دوسه سال گذشته و پروژه تنظیم های من است و موزیک هایی که قرار است اجرا شود آثاری است که من در طول چندین سال تنظیم کرده ام و همراه با نوازندگان ارکستر سمفونیک که حدود شصت هفتاد نفر هستند به مرحله اجرا رسیده است. در واقع مراحل کار ارشادی قبل از عید انجام شد و تشکر می‌کنم از آقای فرزاد طالبی و آقای صادق نژاد برای همکاری با این پروژه که زمان برگزاری آن ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه است.

برگزاری کنسرتی که قبل و بعد از اتقلاب بی سابقه بوده

در ادامه پس از مرور آثار رضا تاجبخش، این نوازنده کشور درخصوص کنسرت پیش رو افزود: این اتفاق قبل و بعد از انقلاب بی سابقه بوده است و در حالی که اغلب  نوازندگان ارکستر سمفونیک خیلی مایل به همکاری با خوانندگان پاپ نیستند این اتفاق روی می دهد. در این کنسرت  خوش شانسی من بود که این گروه و خصوصا استاد شهرداد روحانی قبول همکاری کردند و از ایشان کمال تشکر را دارم و همچنین محمدرضا عقیلی در این کار بسیار کمک کردند که از همین جا از ایشان هم تشکر می‌کنم.

وی درباره ملاک انتخاب خوانندگان در این کنسرت گفت: در این کنسرت بیشتر با خوانندگانی که همکاری داشتم و برای آنها اثر تنظیم کردم همکاری می‌کنم البته جابجایی هایی هم صورت گرفته است. در مرداد ماه  هم قرار است همکاری با خوانندگانی دیگر داشته باشیم و این کنسرت مجدد تکرار شود که یکی از این خوانندگان نیما مسیحا است.

امروز موزیسین های حرفه ای کم ندارم

امیرحسین مدرس در ادامه از رضا تاجبخش درخصوص وضعیت امروز موسیقی پاپ پرسید و این هنرمند در پاسخ گفت: از وقتی کامپیوتر وارد بازار شد یک سری مزایا و یک سری معایب به همراه داشت. مزایای آن این بود که کار ضبط و ادیت و ریکورد را راحت کرد و مخاطبان در زمان کوتاه تری موفق به شنیدن آثار می‌شوند  و ارتباط هنرمندان با مخاطبان نزدیکتر شد ولی مقداری باعث تنبل شدن موزیسین ها شد و تنظیم کننده ها تنبل تر شدند البته ما موزیسین هایی داریم که حرفه‌ای وارد این کار شدند مانند امیرمیلاد نیکزاد، سیروان خسروی، بهروز صفاریان و اشکان آبرون. این افراد علم این کار را دارند و صدا را می‌شناسند و آنچه لیاقت گوش شنونده را دارد به او تزریق می‌کنند.

سلیقه مخاطب امروز موسیقی تغییر کرده است

وی ادامه داد: در مورد وضعیت موسیقی پاپ خیلی نمی‌توانم نظر دهم به دلیل اینکه امروز سلیقه ها تغییر کرده است و نسل عوض شده است. سلیقه دهه پنجاه و شصت جور دیگری بوده است و امروز جور دیگری است و نمی‌توان گفت سلیقه امروز بد است یا خوب.  در آن زمان موسیقی مخاطب خود را داشته و امروز هم مخاطب خود را دارد. نمی توان گفت موسیقی کلاسیک امروز کمتر مخاطب دارد زیرا این سبک هنوز هم مخاطب خود را دارد اما این موسیقی امروز مد است و شاید بیست سال دیگر تغییر کند . اما سلیقه من این نیست و من مخاطب خود را دارم همانطور که موسیقی رپ، جاز و راک و کلاسیک مخاطب خاص خود را دارد.

تلفیق ربطی به ساز ندارد

بعد از صحبت های این هنرمند قطعه خواب سیاه با صدای حامی پخش شد. بعد از تماشای این قطعه رضا تاجبخش در تعریف موسیقی تلفیقی گفت: موسیقی تلفیقی صد درصد وجود دارد و منظور از این موسیقی ورود یک ساز نیست و تنها با یک ساز کامل نمی شود بطوریکه هنرمندانی نظیر خانم آذری با سازبندی موسیقی اروپایی موسیقی مقامی خود را به تمام دنیا تزریق کرده است و صدایی که از یک ارکستر می آ‌ید نشان می‌دهد که موسیقی تلفیقی است یا خیر این مقوله بزرگ است و فواصلی که استفاده می‌شود حتما باید فواصل آن منطقه‌ای باشد که تلفیق را از آن می‌گیریم و صدایی که از ارکستر می‌آید باید حس تلفیق را بدهد، تلفیق ربطی به سازها ندارد و باید از فضای ملودیک گرفته شود.

ملودی های امروز بینظیر است

امیرحسین مدرس در ادامه از رضا تاجبخش در خصوص سطح ملودی و تنظیم موسیقی ها در آثار امروز پرسید و وی پاسخ گفت: نمی توان گفت امروز ملودی ماندگار نداریم همانطور که ملودی‌های ماندگار در سال های بعد مشخص و ماندگار می‌شوند ملودی های امروز هم در آینده مشخص می‌شود که ماندگار می شود یا خیر. به  نظر من ملودی های بسیار خوب و آهنگسازان بسیار خوبی نظیر بابک زرین، امین قباد، مانی رهنما و علیرضا قرایی منش  داریم و صد البته اشخاص خوب زیادی در این حیطه هستند. داریوش تقی پور و از نسل قبلی بابک بیات و استاد لاچینی هستند. به نظر من تنظیم های خوبی عرضه شده است و دوستان با علم وارد کار شدند و جوانانی که تازه وارد عرصه شده نیز بی نظیر هستند و در آینده درزمینه تنظیم مشکلی نخواهیم داشت. البته  در مورد ترانه هم مشکلی نداریم و ترانه های بی نظیر و جاودانه‌ای داریم.

آلبوم بی کلام و همکاری با هنرمندان مطرح خارج از کشور

این نوازنده نامی کشور درخصوص آلبوم های جدید خود گفت: دو تا آلبوم در دست انجام دارم . یک آلبوم بی کلام که با موزیسین های خارج از ایران درحال همکاری هستم و این عزیزان از کارهای من استقبال کردند و آلبومی شامل موسیقی تلفیقی و جز است که مرحله میکس آن مانده، آلبوم بعدی آلبوم با کلام است که دوستان خوبی در آماده سازی این آلبوم همکاری کردند. شاعران خوبی نظیر بابک صحرایی، یغما گلرویی و روزبه بمانی در این آلبوم همکاری دارند. این آلبوم را خودم تنظیم نمی‌کنم و دوستان معتمد من زحمت آن را می‌کشند و امیدوارم تا آخر سال آماده شود.

گروه های رپ در حال دروی طرفداران هستند

وی در پاسخ به این پرسش امیرحسین مدرس که آیا موسیقی ما منتظر اتفاق خاصی است اظهار داشت: خیر منتظر اتفاقی نیست و فرآیندی است که دارد ادامه پیدا می‌کند و زمانی در دهه رکود است و زمانی در دوره شکوفایی و این را جوانان تعیین می‌کنند و الان گروه های رپ در حال دروی طرفداران هستند . مدتی موسیقی تلفیقی مد شد و گروه هایی نظیر چارتار و گروه های مختلف آمدند و مردم همه گوش می‌کردند امروز تبش پایین آمده و ممکن است مدتی بگذرد و نوع دیگری از موسیقی طرفدار پیدا کند که این تغییر بد نیست.

سعی کردم با سلیقه مردم همسو شوم

وی افزود: ما بسیاری از آهنگسازان را داشتیم که دهه ۷۰ پادشاهی می‌کردند و چه میزان از آنها الان هم ماندگار شدند شاید دلیل آن این بود که نخواستند با سلیقه مردم پیش روند و یا به دلیل شرایط سنی. ولی من سعی کردم که با سلیقه مردم همسو شوم به هرحال سلیقه تغییر می‌کند و خوب است سلیقه خود و مردم را به هم نزدیک کرد کاری که خیلی ها نتوانستند انجام دهند و رفته رفته کنار گذاشته شدند.

موسیقی جز موسیقی پیچیده ای ست

امیرحسین مدرس در ادامه این موضوع را مطرح کرد که معمولا گفته می‌شود افرادی که موسیقی کلاسیک را گوش می‌دهند سطح بالاتری از فرهنگ دارند و عمیق تر هستند و نظر این هنرمند را دراینباره جویا شد وی اظهار داشت: صد درصد نمی‌توان قضاوت کرد زیرا در هرگونه از موسیقی می‌توان آدم ساده و پیچیده‌ای داشت. بطور مثال موسیقی راک پیچیده است که حتی ضرب های آن غیرقابل شمارش است. در هرگونه از موسیقی انسان هایی داریم با مغز پیچیده تر و متفکر تر و انسانهایی که موسیقی را ساده هضم می‌کنند. نمی‌توان گفت افرادی که تنها کلاسیک گوش می‌دهند متفکرتر هستند در موسیقی پاپ فاخر هم این موضوع را می‌شود دید حتی موسیقی جز موسیقی پیچیده‌ای است و افرادی که این نوع از موسیقی را گوش می‌دهند انسان های پیچیده تری هستند.

امیدوارم در هیچ کنسرتی چراغها خاموش نشود

این هنرمند در انتهای صحبت خود اظهار داشت: امیدوارم در هیچ کنسرتی چراغ ها خاموش نشود و بتوانیم درجایی که دعوت می‌شوم برای هموطنان ساز بزنم زیرا کار من این است نه سخن گفتن. جوانان بیشتر اجازه کار پیدا کنند و برای گوش مردم ارزش بیشتری قائل شوند و مردم هر نوع موسیقی را گوش نکنند.

بعد از بخش گفتگوی زنده برنامه، بخش زیر و بم با گفت و گویی با پدرام کشتکار آهنگساز و تنظیم کننده پخش شد و پس از آن گزارشی از مراسم نشست رونمایی از لباس ارکستر ملی و اعلام برنامه برنامه ریزی های بنیاد رودکی درساخت سرود ملی و اجرای آن در جام جهانی.

پخش گزارش بزرگداشت و رونمایی از آثار استاد لوریس چکناواریان که در تالار وحدت برگزار شد از قسمت های پایانی برنامه این هفته ساعت ۲۵ بود .

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی