هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد/ جشنواره فجر محل عرضه هنر هنرمندان جوان

سام بورنگ

رسانه نوا – برنامه ساعت بیست و پنج این هفته با حضور سالار عقیلی و با یاد و خاطره افشین یداللهی به روی آنتن شبکه ۵ رفت.

به گزارش رسانه نوا، در ابتدای این برنامه طبق روال همیشگی آن اخبار ساعت ۲۵ به سمع و نظر بینندگان رسید و بعد از آن گزارشی از پشت صحنه ضبط موسیقی فیلم «آهوی پیشونی سفید» به کارگردانی سید مهدی هاشمی و آهنگسازی بهنام صبوحی پخش شد.

با ورود مهمان برنامه سالار عقیلی، خواننده توانمند کشور گفت و گوی زنده برنامه آغاز شد. در ابتدا امیرحسین مدرس ضمن اشاره به زادروز تولد افشین یداللهی و یادآوری عروج ناگوار این هنرمند نظر سالار عقیلی را درباره او و اشعارش جویا شد.

افشین یداللهی به کار خود بها می داد

سالار عقیلی گفت: امشب تولد افشین یداالهی است و من هرسال تولد او را تبریک می‌گفتم ولی امشب او دیگر بین ما نیست، از او هرچه بگویم کم است. من حدود ۱۲ سال با او کار کردم و حدود ۱۲ کار از ایشان خواندم و دو سه کار از ایشان هست که هنوز مردم نشنیده‌اند. هرکاری با ایشان کردم ماندنی شد و مردم پسندیدند. یکی از محاسنی که این مرد بزرگ داشت این بود که در تمامی ضبط ها حضور داشت و حتی بیماران ایشان هم از ایشان به نیکی یاد می‌کردند. برای کارش بها می‌داد و برای همین مردم هم به کار او بها دادند.

هرکار که با افشین یداللهی کار کردم ماندنی شد

وی افزود: خاطره‌ جالبی از ایشان دارم شبی ضبط داشتیم و سر سریال تبریز در مه بودیم و در صحنه‌ای که در حمام فین کاشان قرار بود رگ امیرکبیر را بزنند کارگردان به ما گفتند من شعری می‌خواهم که به این صحنه مرتبط باشد و دکتر یداللهی هم در استودیو حضور داشتند و در همان جا بعد از ۱۰ دقیقه شعری برای صحنه مرگ امیرکبیر گفت شعری که بسیار زیبا بود. دکتر یداللهی در شعر گفتن نابغه بود و این در ذات دکتر یداللهی بود. از من  و بابک زرین و دکتر یداللهی در مصاحبه‌ها تحت عنوان مثلث کاری نام برده می‌شد اما متأسفانه یک ضلع این مثلث را از دست دادیم و هنوز نتوانسته‌ایم کسی را جایگزین ایشان کنیم و هر کاری با افشین یداللهی انجام دادیم ماندنی و مورد استقبال مردم شد.

قطعه خون غزل  ازآخرین کارهای من با مرحوم یداالهی بود

در ادامه برنامه دلنوشته‌ای از حسین متولیان به یاد مرحوم افشین یداالهی با صدای این هنرمند پخش شد و پس از آن سالار عقیلی در خصوص شناخت هنرمندان بزرگ همچون افشین یداللهی اظهار داشت: وقتی خبر مرگ افشین یداللهی را شنیدم در ابتدا باور نکردم در همان ایام کنسرتی در سوئیس داشتم که نتوانستم شعری از ایشان بخوانم و حتی نتوانستم از او با لفظ زنده یاد، یاد کنم . کاری هست با عنوان «خون غزل» که با ایشان کار کردم و در این شعر بیتی هست که گویا افشین می‌دانست که قبل از بهار از دنیا می‌رود و برای من خیلی عجیب بود گویا مرگ به او الهام شده بود.

هنر مجموعه‌ای از منش و اخلاق است

وی افزود: خیلی از هنرمندان هستند که دنبال تقلید از صدای خواننده‌ای هستند درحالیکه هر هنرمندی که به درجات بالا می‌رسد تنها بازی نمی‌کند و یا نمی‌خواند بلکه این فرد مجموعه‌ای از منش و اخلاق و مهربانی است و مجموعه‌ای خلق می‌شود بنام استاد جلیل شهناز و استاد حسن کسائی. شاید فردی نی بزند و بگوید مثل استاد کسائی نی می‌زنم درحالیکه به درجات استاد حسن کسائی نرسیده است.

هنرمند بر دستان مردم سوار است

استاد بنان همیشه می‌گفتند “هنر یک درصد و ۹۹ درصد اخلاق مهم است” وحرف ایشان کاملا درست است و چه بسا ۹۹ درصد از همان یک درصد مهم تر باشد اگر بهترین آواز را بخوانی اما با مردم برخورد خوبی نداشته باشی زمین می‌خوری و هنر ارزشی ندارد. من همیشه گفته‌ام مردم مثل دستانی هستند که هنرمند بر روی آنها سوار است و دستان مردم اگر از هم باز شود هنرمند زمین می‌خورد پس باید قدر مردم را دانست.

در ادامه برنامه گزارشی از مراسم نکوداشت سالار عقیلی که در ایوان شمس برگزار شد پخش شد و پس از آن امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید تا چه میزان به تیم ثابت هنری در کار اعتقاد دارید؟

اکثر کارگردانان هنری تیم ثابت خود را دارند

سالار عقیلی در پاسخ به این پرسش گفت: اکثر کارگردانان هنری تیم ثابت خود را دارند که همیشه با هم کار می‌کنند و به نظر من در موسیقی هم این کار خوب است اما تنوع در کار هم خوب است و خیلی جالب نیست که تنها با یک ارکستر کار کنم . من با ارکستر ملی از زمان استاد فخرالدینی کار می‌کردم و در حال حاضر هم که استاد فریدون شهبازیان رهبر ارکستر هستند با این ارکستر همکاری دارم. همچنین با گروه قمر به سرپرستی نوید دهقان کار کردم و با گروه خودم گروه” راز و نیاز”از سال ۱۳۷۴  کار می‌کنم و با گروه”سور” به سرپرستی مجید مولانیا کار می کنم و ۴ بهمن در برج میلاد کنسرتی با گروه راز و نیاز دارم.

وی در ادامه افزود: چندین سال است با گروه خودم یا ارکستر ملی کار می‌کنم و در اصفهان هم با ارکستر ملی اصفهان به رهبری مرتضی شفیعی حدود هشت سالی است برنامه اجرا می‌کنیم اما همکاری با تیم ثابت به دلیل همدلی و کنسرت‌های از قبل مشخص نشده بهتر است.

موسیقی اصیل ادبیات سنگینی دارد

امیرحسین مدرس از سالار عقیلی در خصوص اظهار نظر او در یکی از مصاحبه‌ها راجع به موسیقی سنتی پرسید که در آن گفتگو سالار عقیلی گفته بود” خیلی نباید انتظار داشته باشیم که آواز و موسیقی اصیل ما همگانی باشد” سالار عقیلی در این باره گفت: این پاسخ در جواب خبرنگاری بود که از من پرسید آیا موسیقی سنتی در حال از بین رفتن است، من معتقد نیستم که چون موسیقی پاپ طرفدار دارد موسیقی سنتی از بین رفته است. از دیرباز موسیقی اصیل برای عوام نبوده و قشر خاصی موسیقی اصیل را گوش می‌دادند زیرا اشعار آن سنگین بوده و قابل فهم برای عوام نبوده است و بسیاری از اشعار موسیقایی وجود دارد که حتی برای ما هم قابل فهم نیست و نمی‌توان از یک نوجوان انتظار داشت که این اشعار را بفهمد. کلمه پاپ به معنی مردمی است و موسیقی اصیل درست است که ریشه در ذات مردم دارد بطوریکه همان لالایی مادر برای کودک در گوشه بختیاری است که در دستگاه همایون این گوشه را داریم. از همان دوران طفولیت بچه با موسیقی اصیل آشنا می‌شود.

وی افزود: گوشه ها در زندگی روزمره استفاده می‌شود. گوشه مهربانی در بیات ترک و گوشه مرادخانی در ماهور از این جمله هستند و من زمانی که این گوشه‌ها را یاد می‌گرفتم برایم راحت تر بود زیرا گوشم با آنها آشنا بود.

ملودی را نپسندم کار نمی‌کنم

بعد از صحبت های سالار عقیلی موسیقی تصویر سریال محکومین با صدای سالار عقیلی پخش شد و سالار عقیلی در خصوص این کار عنوان کرد: معمولا در هر کاری که به من پیشنهاد می‌شود کارگردان برای من مهم است. کارگردان این کارآقای سید حاتمی هستند و بعد از دیدن چند قسمتی از سریال از ملودی کار خوشم آمد و همیشه خود را جای مخاطب می‌گذارم و اگر نپسندم کار نمی‌کنم شعراین کار از عبدالجبار کاکایی هست و بخشی از کار شعری از فخرالدین عراقی است که در تلفیق با شعر استاد کاکایی اجرا شد.

جشنواره فجر محل عرضه هنر جوانان

امیرحسین مدرس در ادامه از سالار عقیلی پرسید اولین بار در ۱۷ سالگی در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردید و بیست و یک دوره از جشنواره فجر می‌گذرد این جشنواره به نظر شما چگونه اجرا می‌شود؟وی در اینباره گفت: سال اول هنرستان بودم و ناظم مدرسه مارا به جشنواره برد و ارکستر هنرستان تمرین کردیم و کار سه گاه را  در تالار رودکی اجرا کردم که مورد استقبال قرار گرفت و از آنجا بود که کار حرفه‌ای را آغاز کردم. برای من نقطه جرقه کار جشنواره فجر بود و بعد از آن با کنسرتی که در فرهنگسرای شفق به یاد استاد بنان گذاشتم کار حرفه‌ای من شروع شد به شخصه معتقدم به هر حال هنر باید از جایی معرفی و عرضه شود.

سیستم غلط خواننده شدن با پول

وی افزود: هنرمندانی نظیر استاد بیژن ترقی، استاد تجویدی و همایون خرم و مرتضی محجوبی تکرار نشدنی هستند و شاید ما عوض شده‌ایم و یا تکنولوژی و مکانیزه شدن باعث دور شدن مردم ازهم شده‌است.هنوز که هنوز است آثار گذشتگان  توسط جوانان بازخوانی می‌شود  و ما هم در آلبوم جدیدی که در حال ضبط آن هستیم  که در مایه ناز ۲ است آثار گذشتگان را مجدد بازخوانی کرده‌ایم زیرا جوانان باید این آثار را بشنوند و الگو بگیرند. هرچند جوانان بسیاری این رشته‌ها را دنبال می‌کنند اما متأسفانه اغلب محل عرضه ندارند زیرا پول و درآمد کافی ندارند. این سیستم غلط است که با پول خواننده شوند، ما در ان دوران پولی نداشتیم که برای آهنگسازی بدهیم بلکه با همدلی کار می‌کردیم در حال حاضرسیستمی راه افتاده که به فرد می‌گویند ۱۰۰ میلیون می‌گیریم و تو را خواننده می‌کنیم این آسیب بزرگی در موسیقی ما است. در موسیقی سنتی ما هم وضع به همین منوال است. هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد به طوری که اگر پسر من با حمایت من کنسرت بگذارد تا همینجا می‌توانم او را هدایت کنم و بعد از آن هنر او است که او را ماندنی می کند.

بعد از این بخش گفت و گو گزارشی از تمرین ارکستر ملی به خوانندگی سالار عقیلی و رهبری فریدون شهبازیان پخش شد.

اجرای کنسرت ۲۹ دی ماه در سمنان

امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید آثاری که از افشین یداللهی پخش نشده چه زمانی پخش می‌شود؟ سالار عقیلی در پاسخ گفت: یکی از این آثار برای تیتراژیک فیلم سینمایی است که هنوز اکران نشده است و دوتا کار هست که کامل پخش نشده و کار دیگر چهار هفته پیش رونمایی شد. اما در اینجا مژده‌ای برای مردم سمنان دارم که در تاریخ ۲۹ دی ماه در سمنان با ارکستر ملی ایران به رهبری استاد فریدون شهبازیان کنسرتی داریم.

اهالی موسیقی تنها در ختم و بزرگداشت همدیگر را می‌بینند

این هنرمند در خصوص یکی از مصاحبه‌های خود که در آن گفته بود “اهالی موسیقی همانند سایر هنرمندان همدلی ندارند اظهار داشت: این یکی از گلایه‌های من است ما اهالی موسیقی همیشه در ختم ها هم را می‌‎بینیم و یا در بزرگداشت‌ها و تا بحال نشده در رستورانی جمع شویم و شامی باهم بخوریم  متاسفانه همه با هم  درقهر و قیافه هستند و اگر دعوت هم شویم نمی‌روند. من هرجا بدانم هنرمندان جمع هستند با افتخار می‌روم. در گذشته دورهمی‌هایی در خانه هنرمندان برگزار می شد که تأثیر خوبی در همدلی بین هنرمندان داشت اولین مزیت این جمع شدن ها این است که باعث کار می‌شود اما امروزهمه از بودن با هم فاصله گرفته‌اند و بسیاری از هنرمندان ما از جوامع فاصله گرفته‌اند. من کنسرت‌هایی که با استاد محمد موسوی برگزار کردم را مدیون آشنایی با ایشان در خانه هنرمندان می‌دانم در همان جمع خود را به استاد معرفی کردم.

هنرمند باید مردمی باشد

امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید راه چاره کجاست؟ سالار عقیلی در پاسخ گفت: به نظر من اول باید از خودمان شروع کنیم و از موضع خود پایین بیاییم و بدانیم هیچ هستیم، وقتی انسان فهمید هیچ است یعنی به بالاترین نقطه رسیده است ما هنرمندان وقتی به جمعی دعوت می‌شویم بهتر است برویم و نگوییم این جمع جای من نیست. امیدوارم فقط در ختم ها و مراسم بزرگداشت و مرگ کسی همدیگر را نبینیم و مردمی باشیم تا اتفاقات خوبی رخ بدهد.

نقد هر اثری باعث پیشرفت کار است

بعد از صحبت های سالار عقیلی قطعه «وطنم» با صدای این هنرمند نامی پخش شد  و در ادامه سالار عقیلی در خصوص فضای نقد موسیقی در کشور اظهار داشت: نقد هر کاری باعث پیشرفت کار است و من همیشه از دوستان در خصوص کارها می‌پرسم اغلب تعریف می‌کنند و اگر کار بد هم باشد به دلیل تعارف از بیان حقیقت خودداری می‌کنند. البته بحث سلیقه‌ای هم هست اما ما یک سلیقه عمومی داریم که هشتاد درصد مردم را تشکیل می‌دهد و این برای ما مهم است و سلیقه عمومی را نمی‌توان فدای سلیقه درصد کمی کنیم. اگر سلیقه عمومی نبود نه فیلم و نه تئاتر ونه موسیقی  به خوبی اجرا نمی‌شد. نقد خوب انسان را به پیشرفت می‌رساند البته نه نقد مغرضانه همچنین  شخصی که نقد می‌کند باید صلاحیت داشته باشد و صاحب نظر باشد. هیچ کس صد درصد و کامل نیست و حتما ایرادی در کار هر کس هست که باید گفته شود تا برطرف شود. من در اوایل کار از نقد ناراحت می‌شدم ولی الان منطقی فکر می‌کنم زیرا  معتقدم نقد خوب سازنده است.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی