شصتمین دوسالانه موسیقی ونیز با نوای موسیقی ایرانی برگزار شد

محدثه برهانی

رسانه نوا – شصتمین دوره دوسالانه موسیقی ونیز از ۱۶ تا ۲۵ مهر ماه با حضور نمایندگانی از ایران در ونیز ایتالیا برگزار شد.

آیین اختتامیه شصتمین دوسالانه موسیقی ونیز با طنین انداز شدن موسیقی ایرانی در حالی برگزار شد که پائولو باراتا رئیس کل دوسالانه ونیز، ایوان فدله آهنگساز و دبیر موسیقی این دوسالانه، کلدیو آمبروزینی مدیر هنری و رهبر اکس نوو آنسامبل، ایرج صهبایی آهنگساز و رهبر ارکستر و تعدادی از آهنگسازان، مدیران و استادان کنسرواتوارهای موسیقی ایتالیا در کنار بسیاری از تماشاگران نیز در سالن حضور داشته‌اند.

نمایندگان موسیقی ایران در دوسالانه موسیقی ونیز با عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» در دو بخش به اجرا برنامه پرداختند، بطوری که در بخش نخست، «دیوِرتیمنتو آنسامبل» به رهبری سندرو گُرلی به صحنه آمد و با حضور میلاد محمدی، سولیست تار، قطعه «صبا» (نوشته شده برای تار و آنسامبل) را که از ساخته های علیرضا فرهنگ است، اجرا کرد.

در ادامه نیز با حضور سامان صمیمی نوازنده کمانچه، کنسرتوی کمانچه ( برای کمانچه و آنسامبل ) ساخته مهدی خیامی اجرا شد و کارن کیهانی نوازنده سنتور، نیز قطعه «نقطه یی بود و دگر هیچ نبود» (برای سنتور و آنسامبل) را اجرا کرد

پس از پایان این بخش، میلاد محمدی تکنواز تار، اجرای قطعه «صبا» که با همراهی آنسامبل «دیوِرتیمنتو» به نوا درآمد را راهی نو برای استفاده از تکینک های تار دانست و محمدرضا رئیسی نوازنده سازهای کوبه ای، نیز برای حضور دوباره ایران در چنین رویدادی ابراز امیدواری کرد.

بخش دوم این برنامه به اجرای گروه موسیقی «مهرآیین» اختصاص داشت، در این اجرا که با حضور سامان صمیمی نوازنده کمانچه، میلاد محمدی نوازنده تار، محمدرضا رئیسی نوازنده سازهای کوبه ای و کارن کیهانی سرپرست گروه و نوازنده سنتور برگزار شد، موسیقی دستگاهی ایرانی شامل آثاری از «درویش خان» و «رضا محجوبی» اجرا شد که با استقبال فراوان مدیران دوسالانه ونیز و مخاطبان روبرو شد، بطوری که ایوان فدله، دبیر شتصمین دوسالانه ونیز، در حاشیه این اجراها ضمن دیدار با نوازندگان و آهنگسازان کشورمان، اجرای موسیقی ایران را یکی از بهترین کنسرت های بینال ونیز دانست و از اجرای موفق نوازندگان ایرانی قدردانی کرد.

کارن کیهانی آهنگساز و نوازنده سنتور نیز در حاشیه این اجرا گفت: یکی از ویژگی های این کنسرت، استفاده نکردن از سیستم صوتی بود که در اجرای آثاری با سازهای ایرانی رایج نیست بطوری که توانستیم از قابلیت های صوتی سازهایمان در مقابل آنسامبلی متشکل از سازهای کلاسیک استفاده کنیم. همچنین در بخش موسیقی دستگاهی نیز بدون استفاده از میکروفن به اجرا پرداختیم که این مسئله با استقبال فراوان متخصصان حاضر در تالار و حتی تماشاگران روبرو شد.

سامان صمیمی نوازنده کمانچه نیز پس از اجرای گروه «مهرآیین» در دوسالانه موسیقی ونیز گفت: حضور موزیسین ها و آهنگسازان ایرانی در بیِنال ونیز اتفاق بزرگ تاریخی برای هنر موسیقی ایران است.

وی ادامه داد: در همراهی با گروه موسیقی «مهرآیین» با اجرای آثاری از قدما توانستیم رویکرد جدیدی به قابلیت های سازیمان داشته باشیم بطوری که برای نخستین بار بدون استفاده از سیستم صوتی به اجرا پرداختیم که امیدوارم این مسئله قدم اولی باشد برای اینکه بدانیم سازهای ما چه قابلیت هایی می تواند داشته باشد.

صمیمی افزود: امیدوارم حضور ایران برای اولین بار در بیِنال موسیقی ونیز قدم خیری باشد برای موسیقی ایران و بتواند شروعی باشد که دیگر موزیسین ها و نوازندگان ایرانی نیز راه پیدا کنند و ایران از این به بعد حضور پررنگی در این جشنواره داشته باشد.

در پایان اجرای پروژه موسیقی ایران در شتصمین دوسالانه موسیقی ونیز، هنرمندان، استادان آکادمی های موسیقی و مخاطبان این کنسرت، با نوازندگان و آهنگسازان ایرانی دیدار و گفت وگو داشتند.

نمایندگان موسیقی ایران در دوسالانه ونیز، امروز(دوشنبه) با حضور در جشنواره اپرتو ایتالیا، پروژه «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» را در شهر رجواِمیلیای ایتالیا نیز اجرا خواهند کرد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی