«ردیف دوره عالی چپ کوک» فرامرز پایور منتشر شد

سام بورنگ

رسانه نوا – آلبوم «ردیف دوره عالی چپ کوک» برای سنتور اثر استاد فرامرز پایور با اجرای مینا نی‌زاری توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور» منتشر شد.

«فرامرز پایور» بی‌شک از بزرگترین و تاثیرگزارترین موسیقیدان‌های ایرانی قرن اخیر به شمار می رود. وی در زمینه‌های مختلف موسیقی فعالیت داشت. در بخش آموزش کارگان سنتور نوازی را گسترش چشمگیری داد. ردف دوره عالی چپ کوک از جمله آثار ارزشمند این هنرمند است. پایور تمامی ردیف‌های موسیقی ایرانی را در مکتب صبا فرا گرفته بود را به تنالته متفاوت در سنتور که در اصطلاح سنتی به آن چپ کوک می‌گویند انتقال داده. این ردیف به صورت کامل توسط «مینا نی زاری» از شاگردان «ارفع اطرایی» به صورت بسیار دقیق و زیبا اجرا شده است.

در توضیح این اثر موسیقایی آمده است: «ردیف چپ‌کوک مجموعه‌ای است که با هدف آشنایی نوازندگان با بعضی گوشه‌هایی که در ردیف‌های سنتور (دوره‌ ابتدایی استاد فرامرز پایور و ردیف استاد ابوالحسن صبا) نبوده، تدوین شده است. در این مجموعه علاقه‌مندان با کامل‌ترین تکنیک‌های سنتور نیز که پیشتر در دسترس نبودند آشنا می‌شوند. در این مجموعه ردیف دوره‌ عالی چپ‌کوک برای سنتور اثر استاد پایور به همراه رنگ و پیش‌درآمدهای مربوط به هر دستگاه از کتاب مجموعه پیش‌درآمدها و رنگ برای سنتور از همان استاد اجرا شده است. دو آواز ابوعطا و افشاری که در سال ۱۳۸۸۸ زیر نظر استاد ارفع اطرایی منتشر شده و به تایید استاد پایور نیز رسیده بود در این مجموعه مجددا اجرا شده است. تلاش بر این بود تا ترتیب قرارگرفتن دستگاه‌ها مطابق کتاب باشد ولی به دلیل محدودیت زمانی (ظرفیت سی‌دی) این کار کاملا مقدور نبوده و به‌ناچار تغییراتی صورت گرفت.»

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی