«فروش دیجیتال» رکورد «فروش فیزیکی» را شکاند!

علی رهبری

رسانه نوا – سود صنعت موسیقی برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته به لطف افزایش عمده درآمدهای حاصل از خدماتی مانند Spotify و یوتیوب افزایش یافته است.

به گزارش نوا، درآمدهای دیجیتالی، به این معنی است که از طریق اشتراک، دانلود، و حتی تبلیغات حاصل از یوتیوب، بیش از ۴۵ درصد درآمد صنعت موسیقی در سال ۲۰۱۵ بوده است.

فرمت های فیزیکی مانند سی دی و صفحات موسیقی تا ۳۹ درصد افزارش فروش داشته  و برای اولین بار به جایگاه دوم نزول کرد.

این گزارش توسط فدراسیون بین المللی صنعت ضبط صدا (IFPI) منتشر شد. این گزارش نشان از تغییر در نحوه شنیدن آثار موسیقی توسط مردم دارد.

هر چند فروش فرمت های فیزیکی سال هاست که به طور پیوسته در حال سقوط است ولی هیچ گاه در جایگاه دوم قرار نداشت. به نظر صنعت دیجیتالی در حال ایجاد تحولی در عرصه موسیقی جهانی است.

البنه نرخ رشد در همه مناطق یکسان نبوده است. بهترین منطقه رشد ۶۶ درصدی داشته و به درآمدی نزدیک به ۴۷ میلیون دلار رسید.

«فرانسیس مور» مدیر اجرایی IFPI در این مورد گفت: «پس از دو دهه اختلاف و کاهش فروش این حق صنعت موسیقی است که به لطف ظهور عصر دیجیتال قدرتمندتر و هوشمندانه تر ظاهر شود و بتواند موفق تر عمل کند.»

با این حال، همه جوانب امیدبخش نیست. چرا که سرویس های خدمت دهی دیجیتال مبالغ بسیار کمی را به صاحبان اثر پرداخت می کنند و درصد بالایی را برای خود بر می دارند. مثللا در سال ۲۰۱۵ یوتیوب به ازای هر مشاهده تنها ۷۰ سنت به صاحب اثر می پرداخت.

منبع: NME

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی