درامر استینگ و پیتر گابریل در راه تهران

کنسرت مانو کاچه

رسانه نوا – مانو کاچه (Manu Katché) آهنگساز و نوازنده برجسته درامزدر راهی ایران است و در روز ۲۸ دی ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. مانو کاچه سابقه همکاری با هرمندانی برجسته‌ای هم‌چون پیتر گابریل، روئیچی ساکاماتو (آهنگساز ژاپنی که او را با واسطه همکاری  با برناردو برتولوچی می‌شناسیم ساکاماتو مجموعه بزرگی از جوایز را در کارنامه خود دارد از جمله اسکار، گرمی و گلدن گلاب)، یان گاربارک، جف بک و … را در کارنامه خود دارد. او در فضاهای مختلفی از جمله جز، فیوژن، راک، پراگرسیوراک، و موسیقی آوانگارد به نوازندگی پرداخته است و اینگونه تصویر موسیقیدانی با توانایی فعالیت در سبک‌های مختلف از خود ترسیم کرده است. هرچند  آلبوم‌های شخصی‌ او بیشتر وام دار موسیقی جَز است.

مانو کاچه فعالیت موسیقایی را در دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد او هم زمان با تاسیس گروه فرانسوی  Preface، برای نواختن ساز درامز در آلبوم «So» به پیتر گابریل پیوست. کاچه که هنوز ۳۰ سالش هم نشد در آلبوم گابریل توانایی خود را به خوبی نشان داد و این اتفاق باعث شد که تا امروز در اغلب آثار او حضور داشته باشد.

در همان دهه او همکاری دامنه دار دیگری را با یان گاربارک موسیقیدان برجسته جز  آغاز کرد. کاچه در ۶ آلبوم گاربارک با او همکاری کرد، آلبوم‌هایی مثل « Ragas and Sagas»، « I Took Up the Runes» و  « Twelve Moons». کاچه در آلبوم « In Praise of Dreams» نقشی فراتر از یک نوازنده درامز داشت. بخش عمده آلبوم ماحصل برخورد مدرن این دو هنرمند با موسیقی فیوژن بود. البته همکاری این دوموسیقیدان محدود به این نشد و گاربارک هم در دو آلبوم کاچه در مسند نوازنده ساکسفون حضور داشت.  همه این آثار توسط کمپانی ECM تولید شدند.

جونی میچل و استینگ  دو هنرمند دیگری هستند که کاچه همکاری طولانی مدتی با آنها داشته است. کاچه در ۵  آلبوم استودیویی از هرکدام از این هنرمندان نواخته است.

جف بک، دایر استریتز، رابی رابرتسون، جو ساتریانی ،ریچارد رایت، لورنا مکنیت، هربی هنکاک، تونی لوین و توری اموس از دیگر هنرمندانی هستند که کاچه با آنها همکاری داشته است. از نام‌‌های این هنرمندان  مشخص است که توانایی او در نواختن در سبک‌های مختلف تا چه حد است.

از سال ۱۹۹۲ تا کنون مانو کاچه ۷ آلبوم شخصی(سلو) منتشر کرده است که ۵ عنوان از این آثار توسط کمپانی مشهور ECM منتشر شده است. و در این آلبوم‌ها هنرمندان برجسته ای هم‌چون یان گاربارک، توماس استانکو ، استینگ، پیتر گابریل، نیل پترمویلوار و … حضور داشتند.

کاچه  در قالب تریو و با همراهی Jerome Regard (نوازنده کنترباس) و patrick manouguian (گیتار الکتریک) در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

نکته چالب توجه این است که هنرمندی ممتاز در راه ایران است و ظاهرا متولیان جشنواره موسیقی فجر علاقه‌ای به اطلاع رسانی و معرفی این هنرمند ندارند شاید هم هنوز نمی‌دانند دقیقا  چه کسی  دعوت‌شان را پذیرفته است. حضور موسیقیدانانی با این تجربیات می‌تواند ماحصلی فرارتر از یک کنسرت داشته باشد. نوازندگان جوان بسیاری تشنه آموختن دیدگاه‌های تازه به هنر موسیقی و موضوعات مختلف تکنیکی  هستند و کاچه با تجربه نواختن در سبک‌های مختلف و آشنایی با موسیقی شرقی یکی از شاخص‌ترین هنرمندان برای انتقال تجربیاتش به نوازندگان ایرانی است.

 

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی