جشنواره موسیقی جوان باعث گرایش جوانان به سازهای محلی‌شان شده است

سام بورنگ

رسانه نوا – فرج علیپور نوازنده برجسته کمانچه لری معتقد است که  برگزاری جشنواره موسیقی جوان در ایجاد انگیزه و گرایش جوانان به سازهای محلی خودشان گام برداشته است.

هشتمین روز جشنواره در حالی روز گذشته در تالار رودکی برگزار شد که نی‌نوازان در سه رده سنی در حضور حسن ناهید، محمدعلی کیانی‌نژاد، عبدالنقی افشارنیا و جمشید عندلیبی در مقام داور به اجرا پرداختند.

در حاشیه اجرای نی‌نوازان جوان عبدالنقی افشارنیا، ردیف‌دان و نوازنده برجسته نی، در مورد کیفیت اجراهای رده‌های سنی مختلف گفت: اجراها از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند و هرچه به رده‌های سنی بالاتر می‌رسیم اجراها بهتر می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت که بچه‌ها به لحاظ انگشت‌گذاری، کوک، استایل نوازندگی، نفس‌گیری نسبت به چند سال پیش بهتر شده‌اند.

وی در مورد اهمیت جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: این جشنواره مکانی است برای جوان‌ها تا خود را محک بزنند و توان‌شان را آزمایش کنند. چنانچه نکاتی باشد به آنها می‌گوییم و همین نکات آنها را برای دوره‌های بعد آماده‌تر از قبل می‌کند و در پیشرفت کارشان تأثیر زیادی دارد.

محمدعلی کیانی‌نژاد، آهنگساز، نوازنده‌ و مدرس نی، نیز در مورد تأثیر برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: این قبیل جشنواره‌ها در رشد، شکوفایى و بالندگى نسل جوان بسیار مؤثر است، همان طور که اثرات مثبت برگزارى جشنواره‌ جوان در دوره‌هاى گذشته شاهد این مدعاست.

وی ادامه داد: هنرجویان بهتر است تکنیک درست را دنبال کنند چرا که نوازندگى با تکنیک‌هاى نادرست اتلاف انرژى زیادى در پى دارد. به نظر من مهمترین موضوع در تکنیک هر ساز بادى تنفس درست شامل نفس‌گیرى دیافراگمى (شکمى) و دمیدن اصولى این نفس در ساز است بدین معنى که نفس بدون واسطه و درست مانند آنچه در حنجره براى تولید صوت انسان انجام می‌دهد در دهانه ساز که می‌توان آن را حنجره دوم فرض کرد، صدا تولید می‌کند. 

در ادامه اجراهای نی‌نوازان در دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حسن ناهید، نوازنده پیشکسوت نی و دیگر داور این بخش در مورد اجراها و تأثیر این جشنواره بر پیشرفت جوانان در موسیقی گفت: سال به سال اجراها بهتر از سال پیش می‌شود. ده سال پیش کسی تصور نمی‌کرد که یک دختر نی بنوازد، اما الان نوازندگان خانمی داریم که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و لیسانس یا فوق لیسانس موسیقی با گرایش نوازندگی ساز نی دارند و تعدادشان سال به سال هم بیشتر می‌شود.

 

*جشنواره ملی موسیقی جوان باعث گرایش جوانان به سازهای محلی شان شده است  

 

بخش دوم اجراهای هشتمین روز از جشنواره موسیقی جوان به موسیقی لرستان اختصاص داشت و شرکت‌کنندگان این بخش با سازهای دهل، تمبک، سرنا و کمانچه لری در حضور هیئت داوران این بخش متشکل از فرج علیپور، علی‌اکبر شکارچی و رضا پرویززاده به اجرا پرداختند.

علی‌اکبر شکارچی نوازنده برجسته کمانچه با ابراز امیدواری برای موسیقی منطقه لرستان گفت: ما اجراهای پرقدرتی از نوازندگان محلی لرستان را شاهد بودیم که این خود نشان از آن دارد که موسیقی چه جاذبه پر قدرتی برای جوانان دارد که از سنین ۱۳،۱۲ سالگی کارشان را شروع کرده و امروز چنین اجرای پرفروغی را به نمایش می‌گذارند. 

وی ادامه داد: همه جوانان به طور خوب و نسبی، آن ملودی‌هایی که در موسیقی لرستان خیلی کهن است و ریشه قدیمی دارد را حفظ بودند و نواختند.

شکارچی خاطر نشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یکی از رویدادهایی است که می‌تواند به علاقه‌مندان برای روی آوردن به موسیقی کمک کند، از این رو پیشنهاد می‌کنم که در دوره بعد شورای سیاست‌گذاری برای هر قوم مقام‌هایی اصیل را برای اجرا در نظر بگیرند، چرا که معتقدم با چنین اتفاقی بچه‌ها ملودی‌های کهن و اصیلی که در زندگی مردم تأثیر به جایی داشته‌ را یاد خواهند گرفت. 

فرج علیپور دیگر داور این بخش نیز با بیان اینکه شرکت کنندگان از موسیقی کمانچه شناخت کافی داشتند، افزود: برگزاری جشنواره موسیقی جوان باعث گرایش جوانان به سازهای محلی خودشان شده به طوری که در منطقه لرستان تعداد سرنانوازان جوان بیشتر شده در حالی که این ساز مدتها بود به دلیل عدم توجه نسل جوان از بین رفته بود.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: جوانانی که در این جشنواره شرکت کردند نیاز به تشویق بیشتری دارند و باید برای آن‌ها کلاس‌هایی برگزار کرد تا بیشتر تمرین کنند.

نهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان امروز سه شنبه ۱۶ شهریورماه ویژه ساز ویلن، ویولا و ویلنسل و با حضور داورانی چون ابراهیم لطفی، مرجان قنبری‌مهر، سیاوش ظهیرالدینی، داوود جعفری‌امید، کریم قربانی، و محسن تویسرکانی برگزار می‌شود.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی