دومین جایزه ترانه دکتر «افشین یداللهی»/ بهترین‌های سال ۹۷ انتخاب شدند

حمیدرضا پیرمحمدی

رسانه نوا – مراسم دومین جایزه ترانه ی دکتر افشین یداللهی شامگاه پنجشنبه ۱۶ اسفندماه و با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه مندان به موسیقی در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش رسانه نوا، در آستانه دومین سالگرد درگذشت نابهنگام افشین یداللهی شاعر و ترانه سرای کشورمان، دومین جایزه ترانه ی افشین یداللهی را با هدف گرامیداشت یاد و خاطره او و کشف استعدادهای تازه نفس و حمایت از جریان پیش رو و متفکر ترانه سرایی معاصر، شامگاه ۱۶ اسفند در هتل المپیک تهران به همت خانه ترانه و با همکاری موسسه انتشارات نگاه و رسانه نوا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که مژده لواسانی اجرای آن را برعهده داشت، یک گروه موسیقی به روی صحنه آمدند و دو قطعه بی کلام را اجرا کردند و پس از آن، کلیپی از نخستین جایزه ترانه دکتر افشین یداللهی برای حضار پخش شد.

سپس روزبه بمانی دبیر جایزه دکتر یداللهی به روی صحنه آمد و دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: “همه به اعتبار نام افشین یداللهی و احترام به ترانه سرزمینمان اینجا هستیم بی نهایت خوشحال هستم از اینکه جشنی که سال گذشته اولین دوره آن بود، توانستیم به دومین دوره برسانیم و انصافا کار بسیار سختی بود. بنده از جانب خودم به تک تک عزیزانم در خانه ترانه خسته نباشید می گویم و اکثر زحمات را این عزیزان کشیدند برای اینکه بتوانیم این جشن را برگزار کنیم. ما سختی های فراوانی کشیدیم که در یک محیط خصوصی بتوانیم یک جشن آبرومند برگزار کنیم.”

وی افزود: “در وهله دوم از شما عزیزان تشکر می کنم که با حضورتان در این مراسم، به این جشن اعتبار می دهید. هدفمان این بود که یکی از دغدغه های افشین یداللهی را که برگزاری یک جشن آبرومند برای در طول سال تبدیل به معیار ادبیات شفاهی ما شود را برگزار کنیم که البته متاسفانه بعد از درگذشت ایشان توانستیم این اتفاق را رقم بزنیم و امیدوارم در سال های آینده نیز بتوانیم این جشن را برگزار کنیم.”

روزبه بمانی در پایان در مورد نحوه داوری آثار در این دوره اظهار داشت: “نحوه داوری در این دوره نسبت به دوره گذشته تغییر پیدا کرده و به جز بخش یک خاطره از فردا که دوستان جوان ترانه هایشان را برای ما ارسال کردند و به وسیه خانه ترانه داوری شده و جوایز آن مشخص شده است، در مابقی بخش ها از فعالیت عرصه ترانه درخواست کردیم که به صورت آکادمیک رای گیری کنند و خود این عزیزان مشخص کنند چه کسی یا چه ترانه ای در سال گذشته بهترین بوده است. فکر می کنم یکی از بزرگترین تمرین هایی که داریم این است که همه ما داریم یاد می گیریم به یکی از دوستانمان اگر بهتر از خودمان یا بهترین است، رای دهیم. در نتیجه آن چیزی که برآیند جوایز است و امشب می بینید، نظر اهالی ترانه بوده است.”

پس از صحبت های روزبه بمانی، کلیپی از مرور موسیقی کشورمان در سال ۱۳۹۷ برای حضار پخش شد و پس از آن، امیرعباس گلاب و رضا تاجبخش با تشویق حضار به روی صحنه آمدند و گلاب قطعات «دلخوشی» و «قبل از تو» را با همراهی پیانو رضا تاجبخش اجرا کرد.

پس از اجرای امیرعباس گلاب، مهدی ایوبی دبیر اجرایی این جایزه به روی صحنه آمد و بیانیه هیات داوران دومین جایزه ترانه دکتر افشین یداللهی را قرائت کرد و پس از آن، نوبت به معرفی برترین های ترانه های اجتماعی، عاشقانه و ترانه های همراه با موسیقی رسید که در ابتدا رستاک حلاج، امیرعباس گلاب و علی موثقی به روی صحنه آمدند و نفرات برگزیده بخش یک خاطره از فردا در شاخه ترانه های همراه با موسیقی را اعلام کردند که بر این اساس، ترانه احسان رعیت با موسیقی سعید رضایی، ترانه یاسر قنبرلو با موسیقی سعید رضایی و ترانه ستار مشایخی با موسیقی سروش عادل زاده به ترتیب نفرات سوم تا اول را به خودشان اختصاص دادند و لوح تقدیر و تندیس خود را از دستان رستاک حلاج، امیرعباس گلاب و علی موثقی دریافت کردند.

در بخش دیگری از این مراسم اندیشه فولادوند، حامد ابراهیم پور و افشین مقدم به روی صحنه آمدند و نفرات برگزیده بخش یک خاطره از فردا در شاخه ترانه های اجتماعی را معرفی کردند که بر این اساس، ترانه های مریم مرادی، شروین رحیم زاده و محمد نویری به ترتیب نفرات سوم تا اول را به خودشان اختصاص دادند و لوح تقدیر و تندیس خود را از دستان افشین مقدم، حامد ابراهیم پور و اندیشه فولادوند دریافت کردند.

سپس نسیم ادبی، حمیدرضا صمدی و اهورا ایمان به روی صحنه آمدند و نفرات برگزیده بخش یک خاطره از فردا در شاخه ترانه های عاشقانه را اعلام کردند که بر این اساس، ملیحه هاشمی و احسان رشیدی به طور مشترک سوم شدند و صدرا کاوه و پوریا نره ای به ترتیب دوم و اول شدند و لوح تقدیر و تندیس خود را از دستان حمیدرضا صمدی، نسیم ادبی و اهورا ایمان دریافت کردند.

در ادامه این مراسم، رستاک حلاج با تشویق حضار به روی صحنه آمد و قطعات «دریا» و «غلط» را با همراهی سعید خیرخواه –پیانو و آرتور آواساپیان –ساکسوفون اجرا کرد.

پس از اجرای زنده رستاک حلاج، کلیپی دیگر از زنده یاد بیژن سمندر پخش شد و پس از آن نوبت به تقدیر از «محمد صالح علاء» شاعر و ترانه سرای برجسته کشورمان رسید و در ابتدا احسان کرمی به روی صحنه آمد و متنی را در وصف این هنرمند پیشکسوت قرائت کرد و پس از آن، محمد رحمانیان، دکتر عباس سجادی، دکتر ایازی، آرش یداللهی برادر افشین یداللهی و همچنین محمدصالح علاء به روی صحنه آمدند. در ابتدا محمد رحمانیان دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: “همه ترانه ما از گذشته تا به امروز با اسم محمد صالح علاء گره خورده است. من در تلویزیون افتخار این را داشتم که به مدت دو سال با ایشان همکاری داشتم و موردی نبود که راجع به ان صحبت کنیم و محمد صالح علاء در مورد آن موضوع یک صاحب نظر نباشد. خیلی خوشحالم که امشب اینجا هستم و قرار است که از ایشان تقدیر کنم.”

سپس دکتر عباس سجادی، دکتر ایازی و آرش یداللهی نیز در مورد شخصیت محمد صالح علاء لحظاتی به صحبت پرداختند و پس از صحبت های آن ها، از محمد صالح علاء تقدیر به عمل آمد.

در ادامه این مراسم، پیام ویدئویی سالار عقیلی برای حضار پخش شد که این خواننده مطرح موسیقی اصیل ایرانی در این پیام از تمام حضار بابت عدم حضورشان در این مراسم به دلیل بیماری عذرخواهی کردند.

پس از پخش پیام ویدئویی سالار عقیلی، حسن علیشیری قائم مقام دبیر جایزه ترانه دکتر افشین یداللهی به روی صحنه آمد و بیانیه شورای اجرایی این مراسم را قرائت کرد.

پس از قرائت بیانیه شورای اجرایی توسط حسن علیشیری، نوبت به برترین های بخش یک خاطره از امروز رسید و برندگان این بخش اعلام شد.

در بخش بهترین ترانه تیتراژ، دیپلم افتخار و تندیس جایزه ترانه افشین یداللهی به حسین غیاثی برای قطعه «نشد» با صدای امین بانی اهدا شد. پس از اهدای این جایزه، حسین غیاثی لحظاتی به صحبت پرداخت و گفت: ” خیلی خوشحالم که این جایزه نصیب من شد و این تا همیشه افتخار بزرگی برای من می ماند و قطعا این جایزه را با عشق تقدیم افشین یداللهی می کنم که واقعا اگر نبودند، من به شکل جدی وارد ترانه نمی شدم و حمایت های بی نظیر ایشان باعث شد من ترانه سرا شوم.”

جایزه بخش بهترین خواننده سال ۱۳۹۷ از نظر انتخاب ترانه، به مهدی یراحی رسید. همچنین جایزه بهترین ترانه ساز سال ۱۳۹۷ نیز به محسن یگانه رسید.

در بخش بهترین ترانه سال ۱۳۹۷، دیپلم افتخار و تندیس جایزه ترانه افشین یداللهی به اهورا ایمان برای قطعه «خوب شد» با صدای همایون شجریان رسید. پس از اهدای این جایزه، اهورا ایمان لحظاتی به صحبت پرداخت و گفت: “شاید هیچ کس هنوز باور نکند که دو سال از رفتن افشین یداللهی می گذرد. در مورد قطعه «خوب شد» نیز باید بگویم این قطعه پس از ۵ سال ممنوع الفعالیتی بنده پخش شد و خوشحالم که این قطعه مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. از دوستان ترانه سرا و دوستانم در خانه ترانه بابت انتخاب این ترانه به عنوان بهترین ترانه سال ۱۳۹۷ تشکر می کنم. قبل از افشین یداللهی ترانه سرایان بسیار خوبی بوده اند و بعد از ایشان هم ترانه سرایان بسیار خوبی هم خواهند آمد اما لزوما به خاطر ترانه سرودن کسی محبوب مردم و ترانه سرا نمی شود. تصور می کنم افشن یداللهی بخش اعظمی از محبوبیتش به دلیل کارهایی که نکرد، اقداماتی که انجام نداد، سواستفاده هایی که نکرد و رانتی که نخورد، بدست آمد و وجودش به عنوان یک عنصر سازنده همیشه برای ما عزیز و محترم خواهد بود.”

در اواخر این مراسم، بهترین ترانه سرا در سال ۱۳۹۷ معرفی شد که جایزه این بخش نیز به حسین غیاثی رسید.

در پایان این مراسم نیز گروه پالتی به خوانندگی امید نعمتی به روی صحنه آمد و قطعات «سرزمین های شرقی»، «تا بی کران آسمان» و «نصف النهار مبدا» را اجرا کردند.

میلاد فرهودی، قاسم افشار، پوریا حیدری، مهیار علیزاده، سارا بالو، امید صباغ نو، میثم یوسفی، افشین سیاهپوش، علیرضا برنجی، نیما جوان، نیوشا بریمانی، پرهام صوفی، وحید مهراد، مسعود همایونی، پرسا مقدس، پدرام کشتکار، هانا فرد کریمیان، شایان مصلح، علی ایلیا، نازنین هدایت نژاد، مهدی اشرفی، علی جعفری پویان، مهرداد نصرتی، صابر قدیمی، کامران تفتی، پویا نیکپور، نیوشا خطیب، ساناز کاشمری، کسری بختیاریان، عمران میری، یاحا کاشانی، تورج شعبانخانی، باربد بابایی، پرستو صالحی، سینا دادخواه، علیرضا بدیع، محمد سلیمی، سینا بهمنش، امید روزبه و… از جمله حاضرین در این مراسم بودند.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی