هزارصدای سنتی به عارف قزوینی تقدیم شد

سام بورنگ

رسانه نوا – دور نیمه نهایی هزارصدای سنتی در بخش داوری موسیقی و آواز سنتی شب گذشته چهارشنبه چهارم بهمن ماه در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش رسانه نوا، در این برنامه صدیق تعریف و اردشیر کامکار در کنار شاعر و تصنیف سرای جوان این روزها جواد زهتاب به عنوان کارشناس آثار گروه‌های شرکت کننده را بررسی کردند و در مورد موسیقی ایرانی نظراتی شنیدنی ارائه دادند.

این برنامه به مناسبت نزدیکی به سالروز درگذشت عارف قزوینی، به این خواننده، تصنیف سرا و آهنگساز برجسته موسیقی ایرانی تقدیم شد و تیتراژ برنامه هم روی ترانه «بادخزانی» ایشان با صدای استاد صدیق تعریف ساخته شد. کمانچه این اثر را هم دیگر مهمان برنامه، اردشیر کامکار نواخته شده بود.

اولین گروهی که روی سن حاضر شدند گروه آوای میهن بود که در هزارصدای سوم خرداد با داوری هنگامه اخوان، سیدعباس سجادی و مهیار علیزاده به مرحله نیمه نهایی راه یافته بودند.

اعضای گروه آوای میهن با معرفی مجری به این شکل است:

سرپرست و خواننده: ابراهیم برزی، آهنگساز و نوازنده تار: یاسین خزائی، کمانچه: شیوا عابدی ، دف: آزاده سلطانی

سپس گروهی متشکل از ویولن مهراب اللهیاری و تنبک مهردادرضایی، با خوانندگی دانش خوشرو به روی صحنه دعوت شدند تا به مناسبت دهم بهمن ماه، روز تولد استاد اکبر گلپایگانی قطعه ای از ایشان را بخوانند. خوشرو بعد از قطعه آوازی، ترانه مشهور پس چرا عاشق نباشم را خواند.

بعد از اجرای این گروه، نصیری عنوان کرد که گروه چکاد که قرار بود با دو گروه دیگر امشب در مرحله نیمه نهایی رقابت کنند، بنا به دلایلی از ابرکوه یزد به تهران نرسیده اند و فقط خواننده این گروه، آقای جابر برزگر در سالن حضور دارند.

سپس از گروه موسیقی لِیوا دعوت کرد که به عنوان گروه مهمان به اجرای برنامه پردازند. این گروه از بندرعباس مهمان برنامه بودند و سبک محلی بومی اما پاپ داشتند.

حسان عبدی نژاد خواننده، امید قدسی نژاد نوازنده ساز کوبه ای به نام کَسِر و انوش بنارویی نوازنده گیتار این گروه بودند و قطعاتی را اجرا کردند.

پس از آن، دومین و آخرین گروه بخش مسابقه در مرحله نیمه نهایی، اجرای گروه صفیر بود. اعضای این گروه به این شرح بودند:

فرامرز خسروی: نوازنده تار و آهنگساز قطعات/ مهدی اصغرپور:آواز/ علیرضا مینویی:سنتور/ کیاوش نادرشاهی:بم تار/ محمود جعفری: تنبک/ محمدامین سیف:کمانچه/ مجتبی صفایی:نی

اجرای این گروه مورد استقبال و تشویق کارشناسان و تماشاگران قرار گرفت.

قبل از اجرای گروه، نصیری عنوان کرد که خسروی آهنگساز قطعات و نوازنده تار گروه با تازگی عمل تومور مغز انجام داده و به همین دلیل با کلاه روی صحنه آمده است.

در پایان نقد گروه صفیر، آرش نصیری در بخش اجرای مهمان از مهدی امامی به عنوان خواننده خوش صدای نسل جدید موسیقی سنتی و امیر شریفی، نوازنده تار و سرپرست گروه نقش جهت اجرای مهمان دعوت کرد.

دراین اجرا امیر شریفی تار زد و مهدی امامی دایره زد و آواز خواند. این اجرا به شدت مورد تشویق قرارگرفت و بعدا، وقتی گروهها برای بخش پایانی به روی صحنه دعوت شدند، استاد صدیق تعریف در سخنان پایانی اش کار این گروه را ستود و اجرایشان را ضمن تعهد به سنت، سرشار از خلاقیت و نوآوری دانست.

ماریو تقدسی، داود منفرد، سمانه نایینی، عارف احسن و علی دوللو از جمله هنرمندان حاضر در برنامه بودند.

بنابر اعلام آرش نصیری، برنامه بعدی هزارصدا در بخش نیمه نهایی بین سه گروه دیگر برگزار خواهد شد تا دو گروه دیگر فینال هزارصدا انتخاب شوند. فینال هزارصدا در بهار سال ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی