محسن رجب‌پور: موسیقی حامد همایون نتیجه چند سال مطالعه و تحقیق بر روی جامعه است

سام بورنگ

رسانه نوا – نشست خبری انتشار آلبوم حامد همایون، ظهر امروز با حضور این خواننده، سامان امامی، سهیل حسینی و محسن رجب‌پور برگزار شد.

در ابتدای این نشست که در تالار ایوان شمس برگزار شد، صبا کامکار به نمایندگی از موسسه خیریه «محک» به پیشینه این موسسه اشاره کرد و یکی از راه‌های کسب درآمد آن را هنرمندان دانست. او همچنین به اولین حضور حامد همایون در بازارچه خیریه محک اشاره و اظهار کرد: عواید حاصل از اجرای همایون به محک داده می‌شود.

در ادامه محسن رجب پور صحبت‌هایش را آغاز کرد و گفت: خوشحالم فعالیت‌های اولین خروجی استعدادیابی موسیقی ایران با حامد همایون شروع شد. بالغ بر ۲۵ سال است که شغل من تهیه‌کنندگی موسیقی است. چند سالی بود که فکر می کردم در جامعه به تکرار شنیداری افتاده‌ایم. اگر بررسی کنیم می‌بینیم که تعطیل شدن دانش‌سراهای موسیقی، تحمیل جنگ، رفتن به سمت اقتصاد و عدم توجه به فرهنگ و هنر باعث شد که مردم به سمت صداهایی بروند که تخصص کافی ندارند.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته، هر فردی بعد از تحصیلات اولیه، به نوعی موسیقیدان است. پس نمی توان در این کشورها موسیقی بد را گسترش داد و جایگاه بهتری در موسیقی دارند. از همین رو، به فکر افتادیم مجموعه‌ای راه‌اندازی کنیم که استعدادهایی که در حوزه موسیقی وجود دارند، معرفی شوند. در نیمه راه بودیم که سامان امامی، حامد همایون را معرفی کرد.

رجب‌پور سپس درخصوص آشنایی با حامد همایون ادامه داد: حامد همایون در نیمه دوم سال گذشته به ما معرفی شد و ما تلاش کردیم با برنامه ریزی روی موضوع مهمی چون تزریق نشاط به جامعه، فضای موسیقایی آثار او را به جلو هدایت کنیم. امروزه در اغلب آثار موسیقایی غم زیاد شده و این از همان ابتدا که برای معرفی حامد همایون برنامه داشتیم مدنظرمان بود تا این خواننده برای ترویج فرمول نشاط تلاش کند.

رجب پور ادامه داد: البته آنچه ما برای معرفی رسمی حامد همایون برنامه ریزی کرده بودیم برای ابتدای سال ۹۶ بود اما سرعت محبوبیت حامد میان مخاطبان و همچنین لطف مردم از ابتدای نیمه دوم سال جاری که باعث شد او به استانداردهای ما نزدیک شود ماجرا را طوری پیش برد که تصمیم گرفتیم فرمت معرفی را تغییر داده و آن را به هفته های اخیر انتقال دهیم. به هر صورت خوشحالیم که در این زمینه به نتایج خوبی رسیدیم و این موضوع که کمتر از چهار ساعت بلیت چهار نوبت جشنواره به فروش رسیده نشان دهنده این نکته بوده که برنامه ما به درستی انجام گرفته است.

حامد همایون خواننده نیز درباره پروسه کار هنری خود تا امروز، توضیح داد: من به‌طور تصادفی با سامان امامی آشنا شدم. او از من خواست با یکدیگر کار کنیم و حرفش به دل من نشست. من کار و زندگی‌ام را در شیراز رها کردم و همراه سهیل حسینی به تهران آمدم و قرار شد کاری را به سبک و سیاق جدید انجام دهیم. جلسه اول که با آقای رجب‌پور ملاقات کردم، برای من با خودکار سبز پنج صفحه نسخه نوشت و گفت، این، نسخه موفقیت تو است، اگر دوست داشتی همدیگر را ببینیم، دو هفته دیگر با قطعاتی جدید به دیدن من بیا و به این ترتیب، همکاری ما شروع شد.

او با بیان این‌که حامد همایون یک نفر نیست، اظهار کرد: همراه‌های من با احساس عاطفه من را همراهی می‌کنند. آقای رجب‌پور به من گفت، ماموریت تو این است که مد مثبت و انرژی را به جامعه تزریق کنی.

محسن رجب پور هم بعد از پایان این بخش از نشست رسانه ای با اشاره به فعالیت های موسسه ترانه شرقی در امور خیریه توضیح داد: من طی فرآیند کاری خودم همواره به این موضوع اعتقاد داشتم که ۱۰ درصد درآمد خودم را به امور خیریه بدهم و زمانی که با بیمارستان محک آشنا شدم تمام تلاش خودم را انجام دادم تا در امور خیریه مرتبط با این موسسه فعالیت هایی را انجام دهم. به همین جهت امروز در حضور شما عزیزان نه به خاطر نمایش بلکه به جهت نشان دادن همکاری خودم با این موسسه، چک اعطایی ستاد برگزاری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر را بابت دستمزد اولین اجرای حامد همایون در جشنواره به نماینده موسسه محک اهدا خواهم کرد و امیدوارم دوستان همکار من هم به موضوع اختصاص ۱۰ درصد از درآمدهای خود به امور خیریه تلاش کنند.

وی افزود: از امروز به مناسبت هفته سرطان همکاری های حامد همایون به عنوان سفیر مبارزه با سرطان در سراسر کشور آغاز خواهد شد و خوشبختانه طبق اقدامات انجام شده ما کنسرت دیگری را در روز چهارم بهمن ماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می کنیم و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته از همین امروز بلیت فروشی این برنامه نیز آغاز می شود و این حس بسیار خوبی است که با همکاری دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت برای معنا کردن انسان دوستی توسط حامد همایون قدم هایی را برمی داریم البته بلافاصله بعد از کنسرت های جشنواره غیر از برنامه ای که برای روز چهارم بهمن به آن اشاره کردم کنسرت هایی در کیش، کرج، اهواز و شیراز برگزار خواهیم کرد ضمن اینکه از سال ۹۶ تور کنسرت های اروپایی حامد همایون در کشورهای انگلستان، هلند، آلمان، سوئد و اتریش برگزار خواهد شد.

رجب‌پور در پاسخ به سوالی درباره حاشیه ها و اظهارنظرهای متفاوتی که از شیوه تهیه کنندگی او در همکاری با خوانندگان مطرح موسیقی بیان می شود، تصریح کرد: اتفاقا به نکته بسیار خوبی اشاره کردید که لازم است در این نشست خبری به آن اشاره ای داشته باشم اول اینکه شما بدانید من یک تاجر خوب هستم و علیرغم تمام اظهار نظرات متناقضی که در این میان مطرح می شود باید بگویم اتفاقا من به شغل تهیه کنندگی به عنوان یک تجارت نگاه می کنم و بر این باورم که کار ما تجاری است اما با این تفاوت که خروجی آن یک محصول فرهنگی-هنری است.

حامد همایون نیز در ادامه اظهارات رجب پور گفت: از روز اولی که کار با محسن رجب پور را آغاز کردم مبنا را بر این گذاشتیم تا با همدیگر صداقت داشته باشیم حتی برای حضور در این نشست خبری نیز هیچ هماهنگی با هم نداشتم که چه بگوییم و چه نگوییم. من از همین جا اعلام می کنم آنچه که در قرارداد بنده با کمپانی ترانه شرقی دیده شده ۱۰ برابر بیشتر بوده چرا که ما می دانیم چنین فعالیت هایی در درآمدهای اقتصادی آقای رجب پور تاثیری ندارد. بنده تاکید می کنم تا همین الان هر چه خواستم فراهم شده و ایشان هر روز به بهانه های مختلف پشتیبانی های لازم را انجام می دهد. بنابراین من هر گونه عنوان استعمار یا استثمار توسط این تهیه کننده را تکذیب می کنم و امیدوارم ۱۰ سال بعد بتوانم با قدرت بیشتر این حرف را دوباره بزنم.

رجب پور در این بخش از نشست نیز به نقطه نظرات خود پیرامون فرایند تولید و عرضه آثار موسیقایی اشاره کرد و گفت: من در کلاس های خودم که پیرامون راهکارهای موفقیت در موسیقی برگزار می شود گفته ام قبل از اینکه تهیه کننده موسیقی باشید باید یک تاجر باشید. البته به شما بگویم حضور من در شغل تهیه کنندگی موسیقی بازی من است و همین جا صراحتا اعلام می کنم بنده با حامد همایون که اسم واقعی او سیدحامد محمودزاده است ۱۰ سال قرارداد دارم البته اهالی قدیمی موسیقی پاپ دفتر سورمه ای من را در سال ۸۰ به خاطر دارند که بنده زمانی که به یک نوازنده گیتار ۵۰ هزار تومان دستمزد می دادند من با سند ۵ برابر آن پول را پرداخت می کردم. من محصول خامی به نام سیدحامد محمودزاده را کشف کردم و دلم خواسته تا برند حامد همایون روی او باشد و اگر استثماری اتفاق می افتد باید برای آن مصداق بیاورید. من هم مانند شما شنیده ام که این عناوین را به من نسبت می دهند اما فقط به این نکته اشاره می کنم کسی که تصمیم می گیرد فضایی را تبدیل به برند کند دانشی دارد که از جای دیگر آمده که لزوما ربطی به موسیقی ندارد. اتفاقا برای من این موضوع خیلی جالب است که من یک برند غذایی دارم که در آنجا به من نمی گویند استثمار کردم؛ کما اینکه در همان جا هم تلاش کردم محصول غذایی خود را با یک محصول غذایی مهم هم تراز کنم.

وی افزود: سیدحامد محمودزاده سال قبل چه درآمدی داشت که ما نتوانستیم سطح توقع او را برآورده کنیم. در حالی که همه می دانیم درآمد او بعد از معرفی بیشتر از صد برابر شده است. من یک تهیه کننده شکارچی نیستم، من کارم برندسازی است که در این کار هم با هیچ کسی تعارف ندارم و صراحتا اعلام می کنم هر فردی که بخواهد غیر از مفاد قرارداد کار کند پوستش را می کنم. مطمئن باشید بنده به عنوان یک تهیه کننده که تمام کارهایم در موسسات بین المللی ثبت شده به حقوق خودم واقفم و پول کسی را هم نمی خورم. به عنوان مثال شما این را بدانید که از ۳۰ بهمن تا ۳۰ اسفند که مصادف با ایام فاطمیه است و کسی نمی تواند کنسرت برگزار کند همین بس که حامد همایون ظرف این سی روز به اندازه ۱۵ سال درآمد دارد.

رجب پور در بخش پایانی صحبت های خود گفت: ما یا تهیه کننده داریم، یا دلال یا شکارچی که در این راه شکارچی منتظر می ماند تا طرف مقابل ارتقا پیدا کند و بعد با او قرارداد ببندد، دلال رصد می کند تا قیمتی روی قرارداد دیگری بگذارد اما تهیه کننده به این ماجراها کاری ندارد و تلاش دارد در بهترین و اصولی ترین شکل ممکن فضا را هدایت کند. همین حالا اعلام می کنم که خواننده ای به نام امیررضا سال آینده به شما معرفی خواهد شد که ما او را به عرش می رسانیم. من خوب می دانم مشغول چه کاری هستم و این را هم می دانم که از همین امروز که در اینجا ایستادم تا روزی که خواننده معرفی شود باید ۵۰۰ میلیون تومان روی او سرمایه گذاری کنم پس حالا که از قرارداد ۱۰ ساله با حامد همایون حرف می زنم آیا این خواسته زیادی است.

وی در پایان تصریح کرد: از تاریخ  اول شهریور ماه ۹۵ به مدت ۱۰ سال همه امور هنری مربوط به حامد همایون متعلق به شرکت ترانه شرقی است که وی از این بابت درصد می گیرد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی