معصومه ابتکار و رویا نونهالی از خنیاگران شش اقلیم تقدیر کردند

سام بورنگ

رسانه نوا – کنسرت «خنیاگران شش اقلیم» در ششمین روز از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.

به گزارش رسانه نوا، گروه «خنیاگران شش اقلیم» که توسط پیمان بزرگ‌نیا تشکیل شده، شب گذشته بیست و پنجم دی ماه در سالن رودکی روی صحنه رفت.

آغازگر برنامه این گروه آذربایجانی‌ها بودند که طی آن عباس رسول‌زاده – خواننده و نوازنده قوپوز، ملاوردی حیدری – نوازنده بالابان و فرامرز جوزعلی – نوازنده دایره بخش‌هایی از موسیقی آذری رای برای حاضران به اجرا درآوردند.

در ادامه نوبت به بانوان موزیسین شمال خراسان و منطقه قوچان رسید. دوتارنوازی در میان بانوان منطقه قوچان مرسوم است اما بنابه دلایل مختلف تا کنون اجرای دوتارنوازی بانوان موزیسین قوچان درجشنواره موسیقی فجر روی صحنه نرفته بود. در این بخش که بسیار مورد توجه حاضران در سالن قرار گرفت اکرم ابراهیم‌زاده با ساز دوتار و عاطفه هاشم‌زاده به اجرای بخش‌هایی از رپرتوار موسیقی شمال خراسان پرداختند.

در بخش دیگر گروه «خنیاگران شش اقلیم» سه نوازنده و خواننده از ایل شاهسون در مقابل مخاطبان قرار گرفتند تا موسیقی کمتر شنیده شده این ایل را برای حاضران به اجرا درآورند. ایل شاهسون یکی از ایل‌های مرکزی ایران محسوب می‌شود که به دفعات به مناطق مختلف کشورمان کوچانده شده و رد پای آن‌ها را از نیریز استان فارس تا برخی مناطق مرزی کشورمان می‌توان یافت. شاهسون‌ها ۳۲ ایل هستند و از ۲۳۰ تیره تشکیل شده‌اند.

در ادامه نوبت به موسیقی کردستان رسید و سه نوجوان کردستانی پارسا احمدزاده – نوازنده نرمه نای، ئالان فاروقی – نوازنده طبل کردی و فواد استاد قادر برده زرد – خواننده به اجرای موسیقی منطقه سقز پرداختند.

در بخش دیگری از این برنامه نوبت گروه سه نفره‌ای از موسیقی کهکیلویه و بویر احمد رسید؛ موسیقی بویراحمدی در اصل به موسیقی بختیاری شباهت‌های بسیاری دارد و ازجمله قطعات گوش‌آشنای این منطقه می‌توان به «بلال بلال» و «یار یار» اشاره کرد. در این بخش نیز کاظم کریمی – خواننده و نوازنده کمانچه به همراه مرتضی دارفرین – نوازنده نقاره به اجرا پرداختند.

اما مهمترین بخش کنسرت گروه «خنیاگران شش اقلیم» به اجرای موسیقی هرمزگان با حضور استاد خالو قنبر راستگو با همراهی گروه بانوان کیدی این استان اختصاص داشت. خالو قنبر مهمترین راوی زنده موسیقی هرمزگان است که هم در زمینه نوازندگی «نی جفتی» و هم در اجرای آواز هرمزگان جایگاهی ویژه دارد. در این بخش خالو قنبر راستگو – خواننده و نوازنده نی جفتی و محمد زارعی – نوازنده عود به همراه اعضای گروه بانوان «کیدی» که از شاگردان خالو قنبر بودند به اجرای بخش‌های جذابی از موسیقی هرمزگان پرداختند و حاضران در سالن را به وجد آوردند.

گروه بانوان کیدی را در این برنامه رومینا تنی – سرپرست گروه، مهدیه شکری زده بزنجانی، طیبه زندش، یاسمن آوخ، زیبا رون و نجمه ناصری همراهی می‌کردند.

در پایان مراسم با حضور معصومه ابتکار، فرزادطالبی، زهرا همتی – مدیر موسسه فروغ فلق و رویا نونهالی لوح‌های قدردانی به خالو قنبر راستگو، عباس رسول زاده، محمد زارعی، حسین علی حسینی، کاظم کریمی، اکرم ابراهیم زاده و رومینا تنی اهدا شد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی