از «هیچ و کمال» تا «شیرهای دشت ارژن» در کنسرت ارکستر آیسو

در نشست خبری کنسرت بزرگداشت «تناولی» مطرح شد؛

از «هیچ و کمال» تا «شیرهای دشت ارژن» در کنسرت ارکستر آیسو

رسانه نوا – نشست خبری کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی با حضور رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس)، بهزاد حاتم (مدیر موسسه پری صفا)، کریستف رضاعی (آهنگساز) و مازیار یونسی (آهنگساز و رهبر ارکس‌تر آیسو) صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.
کنسرت بزرگداشت تناولی با سه زاویه دید
رامین صدیقی در ابتدای این نشست گفت: این رویداد جزو رویداد بزرگ نمایش شیرهای ایرانی استاد پرویز تناولی است که به همت بنیاد پری صفا به سرپرستی بهزاد حاتم در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود و این کنسرت نیز در راستای برگزاری نمایشگاه طی روزهای ۱۲ و ۱۴ تیرماه در تالار وحدت تهران میزبان علاقه‌مندان موسیقی خواهد بود. البته پیش از این قرار بود قطعاتی به یک سری از هنرمندان حوزه موسیقی سفارش داده شود اما با گپ و گفت‌هایی که داشتیم، کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان و مازیار یونسی هنرمندان منتخب ما برای اجرای این کنسرت بودند که قرار شد هر یک اثری با موضوع نمایشگاه به همراهی یک آنسامبل بزرگ بسازند.

او درباره قطعه پیمان یزدانیان که در کنسرت پیش رو اجرا می‌شود نیز توضیح داد: آنچه که پیمان یزدانیان برای این کنسرت طراحی کرده یک پوئم سمفونی است که بر اساس حال آهنگساز به جلو هدایت می‌شود. او در این فضا تلاش کرده که با معرفی نکردن عنوان موومان‌ها موسیقی را به مخاطب القا کند تا هیچ برداشتی بدون هیچ پیش زمینه‌ای صورت گیرد و فکر می‌کنم فضا به صورتی طراحی شده که می‌تواند برای مخاطب جالب توجه باشد.

وی افزود: یکی از نکات جالب توجه این کنسرت و آثار آهنگسازان آنکه کاملا اتفاقی و بدون هیچ گونه برنامه ریزی صورت گرفت نگاه متفاوت هر سه هنرمند به این کنسرت بزرگداشت بود. که از این موضوع بسیار خوشحالم چرا که کریستف رضاعی با نگاه به هنرمند و سپس «شیر‌ها»، مازیار یونسی با نگاه به سوژه پرویز تناولی و پیمان یزدانیان با نگاه به «شیر» به عنوان یک نماد هویتی از تاریخ که تا به امروز سمبل بحران هویت است فضایی متفاوتی را به وجود آوردند که از نظر من بسیار جالب توجه است.

برنامه‌ریزی برای ضبط و انتشار قطعات بزرگداشت تناولی
رامین صدیقی همچنین عنوان کرد: این کنسرت برای من هیجان عجیبی است چرا که علاوه بر ارائه یک اثر تلاش گرانه در حوزه موسیقی توسط ارکس‌تر آی سو و هنرمندان آهنگساز آن ادای دین خانواده من به پرویز تناولی است که نگذاشت هنر مجسمه سازی از بین برود چرا که ما در یک پروسه‌ای سال‌های بسیار سختی را در عرصه مجسمه سازی گذراندیم. ما در این کنسرت جُنگ برگزار نمی‌کنیم چرا که دوست داریم از هنرمندان در چارچوب موزیکال استفاده کنیم و امیدواریم این اتفاق همیشه خارج از بدنه دولت انجام پذیرد که هیچ‌گاه وابسته به بودجه و تغییر وزیر و مدیر نشود.

او در پایان گفت: ما امکانات بسیار محدودی برای این کنسرت داریم بنابراین بعید می‌دانم ضبط تصویری از کار برای ارائه آن به مخاطب به صورت زنده داشته باشیم اما اگر کیفیت ارکس‌تر به لحاظ صدایی قابل توجه باشد تصمیماتی داریم که کار را در استودیو ترمیم کنیم اما در حال بررسی برای ضبط کار در استودیوهای مجهز موسیقی کشورهای اروپایی هستیم که امیدواریم بتوانیم به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم. در ابتدا تصمیم داشتیم تا با در نظر گرفتن نسل‌های مختلف موسیقایی از چهار آهنگساز استفاده کنیم اما به لحاظ زمانی موفق به اجرای این کار نشدیم. در حوزه انتخاب کریستف رضاعی، مازیار یونسی و پیمان یزدانیان نیز باید بگویم که از‌‌ همان ابتدا غربالگری‌ها در ذهن ما برای انتخاب این سه هنرمند ایجاد شده بود.

بنیاد پری صفا سالن کنسرت می‌سازد
بهزاد حاتم مدیر موسسه «پری صفا» نیز در این نشست خبری گفت: از سه سال پیش قصد داشتم به یاد همسر درگذشته‌ام پری صفا که از هنرمندان فعال حوزه موسیقی بود بنیادی را با هدف آفرینش آثار موسیقایی هنرمندان تاسیس کنم به همین جهت با دعوت از پرویز تناولی که هنرمند محبوب من و همسرم بود تصمیم گرفتم تا به بهانه بزرگداشت ایشان کنسرتی را با حضور سه آهنگساز برجسته کشور در تالار وحدت برگزار کنم و امروز بسیار خوشحالم که موفق شدیم با وجود تمام سختی و مشکلاتی که بر سر راه‌مان قرار داشت برای برنامه ریزی کنسرت اقدام کنیم.

وی ادامه داد: کمک برای به وجود آمدن یک موسیقی مناسب در راستای ساخت یک سالن تخصصی موسیقی مدرن یکی دیگر از اهداف بنیاد «پری صفا» است که در این زمینه اقدامات اولیه انجام گرفته و ما با خریداری زمینی در حوالی منطقه ونک تهران درصدد راه اندازی این سالن که می‌تواند محل خوبی برای اجرای موسیقی مدرن، معاصر و آوانگارد باشد، هستیم. به هر صورت بنده در این چند ماه حضور پیدا کردم تا در کنار افرادی همچون رامین صدیقی بتوانم به او کمکی کنم و در راستای بزرگداشت هنرمندان اقداماتی را انجام دهم. کما اینکه همین چند جلسه‌ای که این سه آهنگساز با تناولی برگزار کردند فضای بسیار خوبی را ایجاد کرد که می‌تواند ما را امیدوار کند.

بزرگداشت کریستف رضاعی از تناولی با «هیچ و کمال» و «شیر‌ها»
کریستف رضاعی در ادامه این نشست درباره ورود خود به این کنسرت بزرگداشت توضیح داد: قضیه برگزاری کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی از چهار ماه پیش شروع شد و ذهنیت برای ساخت این کار در مسیر خوبی قرار گرفت که واقعا برای من هیجان انگیز است. البته شناخت من از پرویز تناولی‌شناختی دورادور از جذابیت‌ها و ابهت کار‌ها و پرسوناژ پرویز تناولی بود که برای ساخت موسیقی این کنسرت درباره او بسیار تاثیرگذار بود. ضمن اینکه دیداری که ما با پرویز تناولی داشتیم به من کمک کرد تا شخصیت او را بیشتر بشناسم البته که کارهای قبلی او در عرصه مجسمه سازی به اندازه‌ای کافی بود تا منبعی برای ساخت یک قطعه پیدا کنیم. در این قطعه نیما جوزی به عنوان نوازنده نی نیز ما را همراهی می‌کند و به نوعی سولیست این کنسرت است.

وی افزود: کاری که از من در این کنسرت اجرا می‌شود در قالب دو موومان با نام‌های «هیچ و کمال» و «شیر‌ها» ساخته شده است که در موومان اول کار بر اساس جرقه خلق هنرمند از مرحله کمال به «هیچ» رسیدن است. در واقع این «هیچ»‌‌ همان عنصر معروف کارهای استاد تناولی است که این بار ما با بازیگوشی که با دو عنصر «هیچ» و «سکوت» داشته‌ایم تلاش کردم بیشتر حرف درونی هنرمند را به مخاطب ارائه دهم. در واقع موومان اول بیشتر متمرکز روی بخش بزرگداشت استاد تناولی است. در موومان دوم که با عنوان «شیر‌ها» ساخته شده پیچیدگی‌های ذهن هنرمند بر اساس استفاده از سازهای بادی برنجی به گوش شنیداری مخاطب ارائه می‌شود. ضمن اینکه ما در این فضا از «شیر» که در تاریخ ما به لحاظ سمبلیک سابقه زیادی دارد و پرویز تناولی نیز در آثارش به آن توجه کرده، تمرکز بیشتری داشتیم. البته که سختی کار در جایی است که مخاطب هیچ سابقه شنیداری از عناصر «شیر‌ها» و «هیچ» ندارد به همین جهت مدیریت در چنین فضایی توسط ارکس‌تر کار بسیار سختی است که مازیار یونسی به عنوان رهبر ارکس‌تر «آی سو» به آن توجه زیادی داشته است.

او درپایان گفت: اینکه سه موزیسین در خدمت یک هنرمند غیرموزیسین و در قید حیات است برای ما موضوع بسیار جذاب بود علاوه بر این‌ها حضور در این فضا یک کار حسی و دلی بود که از یک جرقه فکری شروع شد به همین جهت نمی‌توانیم روی آینده چنین کارهایی برای دیگر هنرمندان فکر مشخصی داشته باشیم.

 «شیرهای دشت ارژن» بزرگداشتی از آثار خلق شده تناولی است
مازیار یونسی نیز در این نشست خبری با اشاره به آثاری که در این کنسرت آهنگسازی کرده است، گفت: برای این کنسرت من در دو بخش آثارم را ارائه خواهم داد که در بخش اول آثار خلق شده استاد تناولی و در بخش دوم تحقیقات مختلف این هنرمند در هنر بومی ایران مورد بررسی قرار گرفته، به هر حال نزدیک شدن آثار پرویز تناولی به المان‌ها و نشانه‌های بومی ایران است که او را تبدیل به هنرمند خاصی می‌کند که از هنر بومی خوراک می‌گیرد و در پویایی آن تلاش می‌کند. موضوعی که من سعی کردم از این فضا استفاده بهینه‌ای داشته باشم.

وی افزود: در موومان اول که با نام «شیرهای دشت ارژن» ارائه خواهد شد شیوه تفکر و وارد شدن آن به بخش صوتی و در موومان دوم که با عنوان «تمثال‌ها و نمود‌ها» نامگذاری شده به تاثیرات خودم از پرویز تناولی پرداختم، اگرچه در این فضا تلاش کردم ضمن رعایت نشانه‌های موسیقی ایرانی کار را به سمتی ببرم که روی این موضوع تاکید چندانی نداشته باشم زیرا پرویز تناولی نیز به این موضوع در آثارش تاکید مستقیم نمی‌کند.

یونسی هم در تایید صحبت‌های رضاعی گفت: به نظر من برگزاری چنین اتفاقاتی می‌تواند باعث این شود که هنرمندان هوای همدیگر را داشته باشند چون در این سال‌ها ورای احترام‌ها و تعارفاتی که در این عرصه میان هنرمندان وجود داشت یک سری تنگ نظری‌ها هم وجود دارد که چنین اجراهای رسمی می‌تواند این موج را در بدنه هنرمندان ایجاد کند که به جای دیدن عیب‌ها می‌توانند در خلق کردن و آفرینش یک اثر هنری کنار یکدیگر حضور داشته باشند. سیار خوشحالم که در این کنسرت ارکس‌تر آی سو به عنوان یکی از مجموعه‌های باسابقه خصوصی در عرصه ارکسترهای سمفونیک اجراکننده کار است، موضوعی که برای ما کار بسیار سختی بود البته درباره نوازندگان ارکس‌تر هم باید بگویم که ما به دلیل حجم گسترده آثار تعدادی از نوازندگان انتخاب و به مجموعه اضافه کردیم تا صدای ارکس‌تر با توجه به اینکه قرار است ضبطی هم از کار صورت گیرد، ارتقا پیدا کند.

بدون دیدگاه