فریدون شهبازیان: همه تلاشم این است که تا پایان سال، یک رپرتوار کامل داشته باشیم/ با شهرام ناظری برای حضور در ارکستر ملی صحبت کرده‌ایم

رسانه نوا – ظهر امروز نشست خبری ارکستر ملی ایران با حضور فریدون شهبازیان و محمد اصفهانی برگزار شد.

فریدون شهبازیان در ابتدای این نشست گفت: ارکستر ملی شش ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده و با گزینش نوازندگان به تدریج به حد نصاب رسیده است و خوشبختانه درحال حاضر ارکستر این توانایی را دارد تا هر رپرتواری را با کیفیت خوب اجرا کند.
او ادامه داد: ما برنامه‌های مدونی را تا پایان سال داریم و اجراهای ارکستر در ینده بیشتر خواهد شد البته برای ارکستر ملی مشکل رپرتوار همواره وجود داشته است چون بر خلاف ارکستر سمفونیک که گنجینه‌ای از رپرتوار کلاسیک غربی را در اختیار دارد، ما مجبوریم خوانندگان را هم باتوجه به رپرتواری که در اختیار دارند انتخاب کنیم.
این رهبر ارکستر با بیان اینکه آرزویش ارائه موسیقی ارکسترا ایرانی به دنیا است؛ افزود: امیدوارم که بتوانیم رپرتوار مناسبی داشته باشیم تا از ظرفیت همه خوانندگان بهره ببریم. بسیاری خواننده های خوبی هستند اما چون رپرتوار مناسب ندارند نتوانستیم همکاری کنیم.
شهبازیان درباره همکاری با اصفهانی توضیح داد: من با آقای اصفهانی در گذشته همکاری داشتم و ایشان از خوانندگان خوب ایران هستند که رپرتوار خوبی هم از آلبوم ها و قطعات پرفروش داشتند.
وی اظهار کرد: در اجرای گوش رو ما قطعاتی از آلبوم ایشان با ارکستراسیون و تنظیم آقای روشن روان و ملودی های همایون خرم را به همراه یک قطعه از من با شعر سایه و یک قطعه از آلبوم هفت سین با شعر مولانا اجرا می‌کنیم همچنین ۵ اثر بی‌کلام از کارهای خودم و آقای دهلوی نیز اجرا خواهد شد.
رهبر ارکستر ملی ایران در ادامه اظهار داشت: شش ماه بعد از آغاز فعالیت این ارکستر، شما خواهید دید که ارکستر از نظر صدادهی و موزیکالیته به کیفیت بسیار خوبی دست پیدا کرده است. ما همچنین سعی کرده‌ایم با بهترین خوانندگان کشورمان کار کنیم و همانطور که می‌بینید ابتدا با آقای افتخاری و الان هم با آقای محمد اصفهانی مشغول همکاری هستیم.

وی همچنین عنوان کرد: ما با هر خواننده‌ای که رپرتوار مشخص و مناسب برای ارکستر ملی ایران داشته باشد، همکاری می‌کنیم. البته باید خواننده‌ای که قرار است به ارکستر ملی می‌آید حتما توان فیزیکی و فنی و روحی مناسب برای همکاری با ارکستر را داشته باشد. در این مدت ۱۰-۲۰ خواننده برای همکاری به ارکستر ملی به من مراجعه کرده‌اند منتهی مشکل اینجاست که این دوستان رپرتوار ندارند.

محمد اصفهانی نیز در بخش دیگری از این اجرا در مورد همکاری‌اش با ارکستر ملی ایران گفت: در دروه‌های قبل که استاد فرهاد فخرالدینی در ارکستر ملی تشریف داشتند؛ من به دلیل اینکه احساس می‌کردم شاید از گفتن نظراتم درباره نحوی اجرای برخی قطعات خجالت بکشم هرگز به سمت اجرا در ارکستر ملی ایران نیامدم. اما وقتی در دوره اخیر آقای شهبازیان از من دعوت کردند تا با ارکستر ملی همکاری کنم به دلیل آشنایی گذشته‌ام با ایشان و نظراتشان بدون معطلی پذیرفتم و امروز خوشحال هستم که قرار است چنین تجربه‌ای را داشته باشم.

رهبر ارکستر ملی در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای به حاشیه‌های کنسرت سال گذشته ارکستر ملی به خوانندگی علیرضا افتخاری اشاره کرد و گفت: آقای افتخاری چندین سال بود که در اجراهای زنده فعالیت نمی‌کرد و به نوعی می‌توان گفت که بایکوت بود. وقتی من ایشان را برای حضور در ارکستر ملی دعوت کردم، تقریبا۲۰ سال از تولید آلبوم «شور عشق» و «نیلوفرانه» گذشته بود و این طبیعی است که یک خواننده با این فاصله زمانی با ارکستر ناهماهنگ باشد. حتی ما شاهد این موضوع بودیم که در کنسرت ارکستر ملی در جشنواره اشکالاتی پیش آمد که من حتی یک‌جایی دست آقای افتخاری را گرفتم تا هماهنگی بین نوازندگان و خواننده به وجود بیاید، چون دلم نمی‌خواست ماجرا به هم بخورد. به هر حال این اشکالات در بسیاری از ارکسترها وجود داشته اما شما بدانید دیگر در ارکستر ملی چنین چیزی را نخواهید دید.

این آهنگساز و رهبر ارکستر در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر حاشیه‌های به وجود آمده پیرامون همکاری ارکستر ملی با همایون شجریان در اجرای آثار محمدرضا شجریان به آهنگسازی فریدون شهبازیان گفت: قبل از شروع رسمی تمرین‌های ارکستر ملی، بسیاری از رسانه‌ها به من برای برنامه‌های پیش‌روی ارکستر ملی مراجعه کردند و من در قالب یک گفتگو عنوان کردم که «تصمیم دارم» اولین اجرای ارکستر ملی با نام «محمدرضا شجریان» باشد، زیرا بنده آثار بسیاری را برای این هنرمند شاخص موسیقی کشورمان درست کردم که دوست داشتم اجرای اول ارکستر ملی با این آثار باشد. این در حالی است که با توجه به بیماری آقای شجریان، با همه قدرتی که در آوازخوانی دارند، امکان حضور وی در کنسرت وجود نداشت. به همین جهت من گفتم تصمیم دارم که از همایون شجریان برای اجرای این آثار به یاد پدرش دعوت کنم که البته به دلیل برخی از سوءتفاهماتی که به وجود آمد، ایشان گفتند که روحشان نیز از این دعوت خبر ندارد که البته حق هم داشت زیرا من از وی دعوتی به عمل نیاوردم و فقط اعلام کردم که تصمیم دارم چنین کاری را با وی انجام دهم. البته اخیراً در رونمایی آلبوم «خداوندان اسرار» شنیدم که اعلام کرده دوست دارد با ارکستر ملی همکاری کند ولی چون قرارداد زیادی با کنسرت‌های شهرستان دارد، فعلاً این امکان میسسر نیست.

شهبازیان درباره برنامه‌های آینده ارکستر ملی نیز گفت: ما با آقای ناظری برای اجرای اثر «یادگار دوست» نیز صحبت‌هایی را انجام دادیم اما این فقط یک تصمیم است که هنوز به قطعیت نرسیده اما امیدواریم در کنار رپرتوارهای دیگری که برای کنسرت‌های ارکستر ملی آماده می‌کنیم، بتوانیم شاهد اجرای اثر «یادگار دوست» به خوانندگی شهرام ناظری باشیم.

محمد اصفهانی در ادامه صحبت‌های فریدون شهبازیان بود که در پاسخ به انتقاد برخی از اهالی موسیقی مبنی بر حضورش در ارکستر موسیقی ملی با توجه به نوع فعالیت‌هایش توضیح داد: همانطور که آقای شهبازیان در این نشست توضیح داد، شأن این ارکستر کاملاً با ارکسترهای دیگر متفاوت است چرا که هم آقای شهبازیان آهنگساز مستقلی هستند و هم منظورشان این بوده که طیف وسیعی از موسیقی در قالب این ارکستر به سمع و نظر مخاطبان برسد. حتی ممکن است ما در برخی از برنامه‌ها از بیس و درام نیز استفاده کنیم. به اعتقاد من فریدون شهبازیان یک مجتهد است که می‌تواند سبک موسیقی خوبی داشته باشد. به همین جهت حضور بنده در ارکستر ملی بنا به این رویکرد و دیدگاه بوده است. ما حتی تصمیم داریم بعدها کار پاپ هم اجرا کنیم منتهی اجرای این آثار با المان‌های موسیقی زهی و کلاسیک است که بر مبنای این چارچوب، آهنگسازانی چون علیرضا کهن‌دیری و فؤاد حجازی قرار است بازنویسی مجددی را از آثار خود داشته و آن را به ارکستر ملی برای خوانش مجدد ارائه دهند.

فریدون شهبازیان در ادامه صحبت‌های اصفهانی گفت: با توجه به اینکه آماده‌سازی یک رپرتوار برای ارکستر ملی موضوع ساده‌ای نیست، من نمی‌توانم نه تنها برای ۶ ماه که حتی برای سه ماهه آینده نیز برنامه دقیقی را اعلام کنم اما همه تلاشم این است که تا پایان سال ۹۶ یک رپرتوار کامل داشته باشیم که در راستای آن با خریداری آثار آهنگسازانی چون روح‌الله خالقی، حسین دهلوی، جواد معروفی و دیگر بزرگان، آثار جدیدی را با خوانندگان جدید ارائه دهیم.

این خواننده در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وجاهت قانونی قانون کپی‌رایت در ایران نیز گفت: اگر این قانون کپی‌رایت وجاهت قانونی داشته باشد، برای همه ما خوب می‌شود. ما در این زمینه خیلی صحبت کردیم اما متأسفانه تعویض مدیریت‌ها ماجرای قانون کپی‌رایت را عقیم گذاشت. من بر این باورم که تحقق قانون کپی‌رایت در ایران نیازمند یک نهضت است. کما اینکه کار آقای شهبازیان مبنی بر پرداخت رایت نیز یک کار شخصی است که اصلاً ربطی به قانون ندارد. من از همه دوستان هنرمند اعم از دولتی و خصوصی می‌خواهم که اگر فکر می‌کنند کاری از ما برای نهادینه شدن قانون کپی‌رایت برمی‌آید، به ما اعلام کنند.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی