دومین فستیوال بداهه نوازی و مسیر ده ساله هرمس

فستیوال بداهه نوازی

رسانه نوا دومین دوره جشنواره بین المللی بداهه نوازی این بار با محوریت تکنوازی سازهای زهی و زخمه ای برگزار می‌شود. هنرمندانی از ایران، اطریش، مجارستان، آلمان، ترکیه، نروژ، سوییس، سوئد، هلند و فرانسه طی ۶ شب در فستیوال «Show of Hands» به هنرنمایی خواهند پرداخت.

به گزارش رسانه نوا؛ در این فستیوال هر روز دو هنرمند روی صحنه خواهند رفت و پیش از آن نیز یک استعداد جوان ایرانی به مدت ۱۰ دقیقه به اجرا خواهد پرداخت. جشنواره علاوه بر اجراها، بخش های دیگری از جمله اکران فیلم های مستند، ملاقات با هنرمندان و کارگاه های آموزشی دارد.

نشست خبری این جشنواره امروز صبح در فرهنگسرای نیاوران با حضور رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس)، علی بوستان (نوازنده و آهنگساز)، حسام اینانلو (نوازنده و آهنگساز) ، احمد نوروزی (مدیر شرکت کلیک) و سید عباس سجادی (مدیرعامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران) برگزار شد.

رامین صدیقی درابتدای نشست درباره برگزاری دومین دوره فستیوال «Show of Hands» گفت: در دومین دوره ریسک های بیشتری نسبت به دوره اول جشنواره داشتیم. ما اولین دوره را به تکنوازی ساز پیانو اختصاص دادیم و الان مطمئنم که بهترین انتخاب برای اولین دوره جشنواره بود. اساسا دو دوره اول رویدادهای ادواری اینچنینی همیشه بسیار سخت هستند، چون در دوره اول شما ایده ای دارید که تا به حال اجرا نشده و از نتیجه اش بی خبر هستید و در دوره دوم باید نشان دهید که موفقیت دوره اول اتفاقی نبوده است.

او ادامه داد:  من برای «Show of Hands» برنامه ای ده ساله دارم و دوست دارم در دهمین دوره به  ایده آل ترین ترکیب بداهه نوازی یعنی تریو ی ازاد را بر روی صحنه ببریم اما برای رسیدن به آن مسیری نه ساله وجود دارد که باید از آن عبور کنیم. از تکنوازی به دونوازی و سپس سه نوازی های قالب دار برسیم و در نهایت دوره دهم را آماده کنیم . طبق بدعت سال گذشته  ما اجرای سورپرایزمان به نوعی هم جمع بندی اجراهای قبلی است و و هم اینکه نوازنده مهمان، موضوع سال آینده را معرفی می کند. مهمان ویژه امسال ما هم تا آخر مرداد معرفی خواهد شد و موضوع سال آینده را با ساز خودش در اجرای پایانی معرفی خواهد کرد.

مدیر نشر هرمس درمورد ورکشاپ ها و ملاقات با هنرمندان فستیوال نیز توضیح داد: در ورکشاپ سال گذشته ما بازدهی خیلی خوبی داشتیم اما سعی کردیم امسال بهره وری ورکشاپ ها را بالاتر ببریم و ریسک سوالات کم ارتباط با موضوع کارگاه ها یا شخصی را که گاه خیلی از وقت کارگاه را به خود اختصاص میدهد، کم کنیم. برای همین ملاقات روزانه با هنرمندان را خواهیم داشت که هر شخص ده دقیقه فرصت دیدار با هنرمندان را دارد. زوفیا بوروس، بیورن مه یر،متس آیلرتسن، گلفام خیام و آنیا لکنر کسانی هستند که ورکشاپ برگزار می کنند. و البته ورکشاپ دیگر هم برگزار خواهد شد که توسط مهمان اجرای ویژه برگزار میشود و بزودی اعلام خواهیم کرد.

او ادامه داد: مثل سال گذشته ما امسال برنامه اکران فیلم برای عموم را داریم.  در اولین روز مستند تهیه شده از فستیوال سال گذشته را نشان می دهیم. مستند دوم با عنوان شاید صدا کمی زیاد شود درمورد سه نوازنده گیتار الکتریک است. روز سوم فیلم  سرزمین آزاد را نمایش خواهیم داد که درباره ملاقات با جان آبرکومبی است. در روز آخر هم فیلم همه چیز گذراست با موضوع اوج تا سقوط شرکت معظم تاور ریکوردز اکران خواهد شد.  

صدیقی همچنین درباره بخش استعدادهای جوان (وارم آپ) که در این دوره به جشنواره اضافه شده است گفت: ما پیش از هر کنسرت یک اجرای وارم آپ داریم که این اجراهای هر شب را برایمان باز می کنند. ما نوازنده ها را بر اساس فراخوان انتخاب نکردیم و خودمان مستقیم و از طریق دوستان مدرس مان به شناسایی آنها پرداختیم که همگی نوازنده هایی مستعد هستند که ساز تخصصی شان هم به موضوع امسال جشنواره نزدیک است.

او در پاسخ به اینکه چرا این روند را برای انتخاب موضوع سازهای هر دوره پیش گرفته است و به سراغ سازهای بادی نرفته است توضیح داد:  سازهای بادی و بداهه نوازی با یک ساز بادی شاید برای مخاطبان کمی سخت قابل پذیرش باشد.  فکر میکنم مخاطبان راحت ترین مواجهه را با ساز پیانو دارند و به همین دلیل هم آنرا برای ور اول برگزیدیم. و در این دوره نیز ما با احتیاط عمل کردیم و بداهه نوازی ساز بادی را در اولویت قرار ندادیم. در این جا یک محفل صمیمی اتفاق می افتد که ما همه در کنار هم بزرگ می شویم پس احساس کردیم با توجه خاص بودن فستیوال شاید بهتر باشد، عادت این نوع اجراها را نیز بتدریج در سلیقه مخاطب جا بیاندازیم. اما امیدوارم که این مسیر همانطور که ما برگزارکنندگان را با تجربه تر می کند؛ در مخاطبان هم تاثیر بگذارد.

مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران نیز درباره همکاری مجموعه نیاوران با فستیوال گفت: کار تاثیر گذار، کاریست که ادامه دار است. نشر موسیقی هرمس و تیم خوبی که دارد واقعا توانایی این تاثیر گذاری را دارد. ما بسیار خوشحالیم که کار را به کاردان سپردیم و البته تلاش کردیم که صرفا سالن را به فستیوال ندهیم و در سایر کارهایی که تواناییمان است با دوستان مشارکت داشته باشیم. قطعا استرسی که رامین صدیقی به دلیل گرانی ها و مسائل گرفتن ویزا و سفر داشت غیر قابل تصور است و این کار صرفا با عشق به حرفه اش پیش می رود.

احمد نوروزی در ادامه این نشست درباره کارهای تصویرسازی و اسپانسرینگ جشنواره گفت: ما در فستیوال سعی می کنیم تصویرسازی منحصر به فردی داشته باشیم. شما امسال قطعا تفاوت هایی را در فضای فستیوال خواهید دید. متاسفانه در بحث اسپانسرینگ از سمت برندهای داخلی، نتیجه ای نگرفتیم و درواقع تمام اسپانسرهایمان خارجی هستند. اسپانسرها در داخل وقتی متوجه می شوند که یک فستیوال هر شب دویست و پنجاه نفر مخاطب دارد، فارغ از ابعاد هنری آن و کیفیت مخاطبانش، هیچ علاقه ای به سرمایه گذاری نشان نمیدهند اما ما در مواجهه با برندهای خارجی این درک مشترک را بهتر مشاهده می کنیم.

علی بوستان نیز که در این فستیوال به روی صحنه خواهد رفت درباره «Show of Hands» گفت: وقتی در چنین جامعه ی مشوشی اتفاقاتی مثل هرمس شکل میگیرد قطعا انگیزه های گرمی پشت آن است که هیچگاه از بین نمی رود. دوستی من و رامین زمانی شکل گرفت که ما در یک قحطی فرهنگی بودیم. ما واقعا تلاش داریم تا در سخت ترین شرایط مثل امروز هم نشان بدهیم که می شود کار انجام داد و نیاز به شلوغ کاری نیست. باید تلاش کرد و انگیزه داشت و مهمتر از همه به این فکر کرد که نخستین درآمد یک کار لذت آن است. رامین صدیقی دوست دارد که برای هرمس تلاش کند و این لیبل را مطرح کند اما درواقع هرمس خود رامین است. باید بابت فعالیت او شکرگزار بود. من امیدوارم این کار که دوستانه شکل گرفته تا پایان همینطور دوستانه پیش برود و ما شاهد استمرار ده سال فعالیت این فستیوال هم باشیم.

او درمورد اجرای خود در جشنواره نیز توضیح داد: تم این جشنواره بداهه نوازی است و بداهه از تمام درونیات ما شکل می گیرد. طبیعی است که من از ریشه هایم جدا نیستم.  نمیتوان برای این اجرا عنوان مشخصی گذاشت که لزوما دستگاهی هست یا نیست.

حسام اینانلو با بیان اینکه از برگزاری این فستیوال متعجب است گفت: رامین صدیقی جزو آدم هاییست که با خودش مسابقه می دهد. اساسا این آدم به لحاظ کیفیت و روحیه کاری، کاملا بی رقیب است. دی و بهمن سال گذشته که رامین برای این فستیوال با من تماس گرفت وضعیت مثل امروز نبود. شرایط به قدری سخت شد که مطمئن بودم حتی آدمی با این انگیزه های شخصی هم باید فستیوال را کنسل مند اما او نکرد.

او درباره اجرای خود توضیح داد: در این اجرا قرار است از دیدگاه ردیفی دور باشم چون مخاطبان به دنبال چیز دیگری خواهد آمد. من سعی کردم جغرافیای موسیقایم را وسیع تر ببینم و قطعا از ردیف میرزا عبدالله دور شوم. گونه های مختلفی در بداهه نوازی  وجود دارد. بداهه نوازی مترادف با خلق الساعه نیست و حتما فکری از قبل در آن وجود دارد و درواقع بیشتر استقبال از اکنون است.

 

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی