امروزه ارزش و عمق آواز از بین رفته است

سام بورنگ

رسانه نوا – چهارشنبه بیست و هشتم مهر ماه، نشست نقد و بررسی آلبوم «جان و از دل» اثری از گروه قمر به آهنگسازی نوید دهقان و صدای سالار عقیلی برگزار شد.

این نشست که با حضور چهره‌های مطرح موسیقی ایرانی همچون داریوش پیرنیاکان، علی جهاندار، اردشیر کامکار، کوروش متین و مهیار علیزاده برگزار می‌شد، ابتدا پس از پخش آیاتی از قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران، کلیپ یکی از قطعات آلبوم برای حاضرین پخش شد. 

در ادامه صحبت‌های نوید دهقان آغازگر جلسه بود و وی توضیحاتش را درخصوص آلبوم بیان کرد و گفت: گروه قمر ده سال است که کار میکند، کنسرت‌ها و کارهاى زیادى داشتیم تا امروز به این آلبوم رسیدیم. تهیه آلبوم از جان و از دل دو سال زمان برده و خوشحالم که تک تک اعضای گروه بر روی آن کار کرده‌اند.

دهقان در مورد نقد موسیقى نیز افزود: سالهاست که موسیقى در کشور به حجم زیادی تولید می‌شود ولى نقد درستى نداریم. هنرمند همیشه بهترین اثرش را می‌خواهد منتشر کند و منتقد می‌تواند با دریچه دیگرى به آن نگاه ‌کند. در این کار هم از اساتید خواستم که آن را گوش کنند و هر نظرى دارند بگویند تا در دیگر کارها آن توضیحات را پیاده کنم.

به هرکاری که تولید می‌شود، هنر نگویید

در ادامه داریوش پیرنیاکان به عنوان نخستین منتقد صحبت‌هایش را آغاز کرد و گقت: هنوز بین هنرمندان ما، معنى هنر و هنرمند مشخص نیست. در همه دنیا براى اینها مختصاتی وجود دارد و اینطور نیست که به هرکارى که در این حوزه تولید شد هنر بگویند. هنر باید چهار رکن اساسى زیبایى، سهل و ممتنع بودن، آزادگى و اندیشه را داشته باشد.

این پیشکسوت موسیقی در خصوص آلبوم نیز افزود: نوید دهقان شعر را خوب میفهمد و براى یک اهنگساز این یک حسن است. اما ایراد کار در طولانى بودن قطهات است که باعث می‌شود زیبایى کار مورد خدشه قرار بگیرد و نادیده گرفته شود. در مجموع این اثر کار خوبى است و امیدوارم جوان‌ها به همین شکل و مانند نوید دهقان کار کنند جلو بروند.

امروزه ارزش و عمق آواز از بین رفته است

در ادامه على جهاندار به عنوان یکی دیگر از منتقدین به صحبت در مورد آلبوم پرداخت و گفت: جوان‌ها باید جمله بندى آواز و عمق آواز را تعلیم ببینند، عمق آواز دارد از بین میرود چراکه دوستان وقت نمی‌گذارند و یاد نمی‌گیرند و دنبال کارهاى بزرگان نمی‌روند. سالار عقیلى پتانسیل بالایی دارد و میتواند پا فراتر از این هم بگذارد و تنها به تشویق‌ها متکی نباشد. 

آهنگسازان با مطالعه بیشتر، آگاهانه کار کنند

اردشیر کامکار آهنگساز و نوازنده مطرح کمانچه نیز در ادامه به نقد آلبوم پرداخت و گفت: شکل گرفتن یک مجموعه کار دشواری است و تبریک می‌گویم به نوید دهقان که همه کارهارا به خوبی انجام داده است.

وی در ادامه افزود: در این اثر نکات مثبتى مثل تلفیق شعر و موسیقى تا روند ملودى‌هاى بسیار خوب و همچنین تکنوازى‌هاى موفقى مثل کمانچه وجود دارد و تنهای ایرادی که در این بخش به نظر من تکنوازی پیانو بود کخ من با آن موافق نیستم. همچنین در زمیه اهنگسازى خیلى خوب است که جوانان به قواعد موسیقى علمى توجه دارند و تنها به نظرم باید بیشتر مطالعه کنند تا اگاهانه‌تر ساخت ملودی را انجام بدهند.

نوید دهقان سالم و باکلاس کار می‌کند

مهیار علیزاده آهنگساز سرشناس موسیقی نیز در ادامه به صحبت پرداخت و گفت: نوید دهقان سالم و باکلاس در موسیقى کار مى کند و قدم به قدم رو به جلو می‌رود که این اتفاق از دید من بسیار با ارزش است.

علیزاده ادامه داد: درحالى که مشکل اصلى خواننده‌ها روى ریتم و شناخت ریتم است، سالار عقیلى به هیچ عنوان این مشکل را ندارد. اما در بخش تنظیم، نگاهى دوگانه دیدم و به نظرم در جاهایى ارکستر بیش از حد روى آواز حرف مى‌زند و بهتر بود تمرکز بر روى کلام باشد.

کوروش متین نیز به عنوان یکی دیگر از منتقدین به صحبت پرداخت و گفت: وقتى این‌روزها یکدیگر را تو مجالس ختم می‌بینیم خیلى خوشحالم که همچین جلساتى هست تا با هم دیدار داشته باشیم.

میتن در ادامه به صحبت از آلبوم پرداخت و ادامه داد: از جلد اثر شروع می‌کنم که تصویر خواننده، اهنگساز و یکى از تکنوازان بوده

که بهتر بود نوازنده دیگرى که بیشتر در آلبوم حضور داشت رو بر روی جلد می‌گذاشتند.  همچنین در CD دوم از اثر نوا ساخته‌ی پرویز مشکاتیان استفاده شده که متاسفانه اسم ایشان بر روی آلبوم ذکر نشده است. همچنین به نظر من از شاعر آلبوم، آقاى خیابانى که شش قطعه را نوشته‌اند، باید در جلد آلبوم با توضیحات و معرفی کوتاهی نام برده می‌شد.

‌وی افزود: آوازها و جواب آوازها در یکى از قطعات که شعر سعدى است، در تقطیع و خوانش، درست به ادای شعر نپرداخته‌اند که از ضعف تلفیق شعر و موسیقی بوده است.

در انتهای برنامه، پس از پخش کلیپی دیگر، رونمایى آلبوم فرهاد صفرى که به تازگی منتشر شده است، برگزار شد. نوید دهقان نیز برای دقایقی به صحبت درخصوص آلبوم پرداخت و از ان به عنوان یک آلبوم تکنوازی که کمتر در بازار موسیقی منتشر می‌شود، یاد کرد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی