کوروش انوش: به عنوان یک ایرانی فکرم بود که دین خود را نسبت به مملکتم ادا کنم

سام بورنگ

رسانه نوا – مراسم رونمایی و جشن امضای آلبوم «دستامو دریاب» به آهنگسازی، تهیه‌کنندگی و با صدای «کوروش انوش» هنرمند ایرانی الاصل مقیم سویس و خواننده بین‌المللی ارکستر ملی سوئیس به سبک موسیقی پاپ و کلاسیک رونمایی شد.

مراسم رونمایی این آلبوم که چندی قبل، با مدیریت «صدرالدین حسین‌خانی» توسط مؤسسه «نغمه سرای روژین» و توسط پخش «هنر شهر» منتشر ‌شد؛ با حضور دکتر محمد سریر آهنگساز و مدرس دانشگاه، محمد علی بهمنی شاعر و ترانه‌سرا، غلامحسین امیرخانی خوشنویس، سید محمد میرزمانی آهنگساز، علیرضا بدیع شاعر و ترانه‌سرا، آرش کامور آهنگساز و نوازنده کمانچه، الیاس شیرزاد آهنگساز، محمود میرزایی تنظیم کننده تعدادی از قطعات آلبوم و نوازنده پیانو، سامیه سلیمی شاعر و … و با مجری‌گری ندا انوش در ساعت ۵ بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ماه جاری در تالار «امیرخانی» خانه‌ هنرمندان ایران در تهران برگزار‌ شد.

آلبوم «دستامو دریاب» متعهدانه کار شده است

در ابتدای این نشست دکتر محمد سریر آهنگساز و مدرس دانشگاه گفت: آلبوم «دستامو دریاب» با یک فکر و تدبیر و تجربه ممتد چند ساله، در نهایت تولید شد و این خیلی خوب بود؛ چون آقای انوش هم در خارج از کشور و هم در داخل تجربیات مناسبی را کسب کرده‌اند و متکی بر بینش و دانش حوزه موسیقی است و یک نگاهی هم بلاخره به جاذبه‌هایی داشته است که در کشور و در میان مردم ما برای این نوع موسیقی از این گونه وجود دارد. و از آنجا که این خواننده از نسل جوان موسیقی است هیچ کس انتظار ندارد که وی موسیقی ارائه کند که مناسب نسل جوان نباشد و طبیعی است که اثری ریتمیک بر پایه مباحث علمی ارائه دهد.

وی همچنین گفت: آهنگسازی در آلبوم «دستامو دریاب» از ابعاد دراماتیک برخودار است و اغلب تک صدایی‌ها شنیداریشان خوب است؛ آهنگها بلند مدت هستند و تاریخ مصرف ندارند و خود این نگاه خیلی مهم است. تنظیم کنندگان قطعات نیز سابقه خوبی در این زمینه دارند و کارهای شایسته‌ای انجام داده‌اند؛ که هم تأثیرگذار و از نظر کار موسیقایی و تنظیم خیلی کیفی و خوب هست.

این آهنگساز در ادامه تأکید کرد: در این آشفته بازار موسیقی، جریان جدیدی در آلبوم «دستامو دریاب» وجود دارد و متعهدانه کار شده و اقدام مهمی است؛ چون چه در نغمه‌ها، چه در کلام و چه در تنظیم‌ها یک نوع هدفمندی در  دیده می‌شود. در تنظیم نغمه ها و پیوند آنها با ادبی فارسی دارای یک هویت و ریشه است.

کوروش انوش در «دستامو دریاب» به توانایی‌های تازه‌ای در کارشان رسیده‌اند 

محمد سریر در پایان تصریح کرد: از چند جهت هم از آقای انوش تقدیر می‌کنم چون خودشان خیلی جدی کارها را پیگیری می‌کنند و در آلبوم «دستامو دریاب» به توانایی‌های تازه‌ای در کارشان رسیده‌اند و هم اکنون نگاهش به افق هایش بلندتر است و به ادرکا تازه ای از کارهایش رسیده است. از تجربیاتی مهمی که دارند بسیار بهره می‌گیرند و این خیلی مهم است. نکته دیگر در مورد ایشان اهمیت بخشیدن به هویت ملی است. در آلبوم «دستامو دریاب» در بخشهایی به طور روشن و در بخشهای به طور تلویحی یک نگاهی ملی در این اثر وجود دارد و به نظر من این بسیار بسیار ارزشمند است.

آهنگسازی قطعه «خلیج فارس» معرکه است

در بخش دیگری از آیین رونمایی آلبوم «دستامو دریاب» محمد علی بهمنی شاعر و ترانه‌سرای کشور گفت: آشنایی من با آقای انوش به شش سال پیش برمی گردد و از همان دیدار اول و قبل از اینکه صدای ارزشمند ایشان را بشنوم؛ مجاب شخصیت و رفتار اخلاقی ایشان شدم. ایشان شناخت درسی داشت و بین دوستان عزیز شاعر انتخاب های خوبی داشتند و می توان کارهایی پسندیده ایشان را در این آلبوم شنید.

وی افزود: یکی از قطعات این آلبوم به نام «خلیج فارس» نگاه جدید و خاصی نسبت به خلیج‌فارس دارد و این همه سال تلاش می‌کنیم که صحبتی و شعر ماندگار درباره آن داشته باشیم و نتوانستیم آن را انجام بدهیم؛ ایشان به روشنی آن را انجام دادند و این نشان می‌دهد ناگفته‌های بسیاری درباره خلیج فارس وجود دارد که در این ترانه بیان شده‌ است و آهنگسازی آن هم معرکه است.

کوروش انوش علاوه بر استعداد، از طرف خانواده‌اش تشویق و حمایت شد

در بخش دیگری از این مراسم، غلامحسین امیرخانی استاد سرشناس خوشنویسی ایران گفت: علاوه بر استعدادی که کوروش انوش در زمینه موسیقی دارد خانواده‌اش موجب شدند که تشویق شود و به موقع حمایت بشود و قدم به قدم به سمت شناخت خودش در درجه اول و در درجه دوم، در مسیری رشد بکند که حاصل آن امروز، آدمی شده است در سن جوانی بنا به نظر کارشناسانه و دقیق آقای دکتر سریر، در عرصه موسیقی امروز ایران تأثیرگذار باشد و این خیلی حرف مهم و بزرگی است.

خوشحالم که آلبوم «دستامو دریاب» به ثمر رسید 

در ادامه، سید محمد میرزمانی آهنگساز موسیقی ایرانی گفت: حدود سال ۸۳ و یا ۸۴ بود که توسط آقای امید حجت با کوروش انوش آشنا شدم و از همان زمان هم، این آراستگی، متانت و ادب در شخصیت دوست داشتنی ایشان وجود داشت؛ خوشحال هستم که امروز، آلبوم «دستامو دریاب» به ثمر رسید و ما شنونده تعدادی از قطعات خود در این اثر موسیقیایی هستیم. از روزهای اول شاهد بودم که با چه عشقی مراحل مختلف این کار را دنبال می کردند و در انتخاب اشعار چه تلاشی داشتند، به ایشان تبریک می گویم و امیدوارم بیش از پیش، شاهد شکوفایی آثار و معرفی آنها باشیم و جایگاه ویژه ای در جامعه هنری کشور ایجاد بکند.

وی افزود: به اعتقاد من ویژگی آلبوم «دستامو دریاب» این است که دو شخصیت برجسته موسیقی و ادبیات کشور از جمله استاد سریر و استاد بهمنی استفاده کرده اند که این دوستان ستون محکمی بشوند تا این آثار به بهترین شکل ممکن و به بهترین نحوی ارائه بشود.

به عنوان یک ایرانی فکرم این بود که دین خود را نسبت به مملکتم ادا بکنم

در ادامه، «کوروش انوش» آهنگساز، تهیه‌کننده و خواننده آلبوم «دستامو دریاب» گفت: همیشه فکرم این بود که به عنوان یک ایرانی دین خودم را نسبت به مملکتم ایران عزیز، مردم و فرهنگ و هنر فاخر این سرزمین ادا بکنم. مطمئناً برای رسیدن به چنین نقطه ای باید تلاش کرد. هر چند که فقط سعی کردم که بتوانم آنچه را که در توان خودم حس کردم و یاد گرفتم اشره ای به آن بکنم و دین خودم را ادا کرده باشم.

وی همچنین گفت: فرصتهای زیادی در خارج از کشور برایم پیش آمد که بخواهم فعالیتهای موسیقایی داشته باشم، اما از آنجا که من هر آنچه را که دارم از سرزمینم ایران عزیز، مردم خوب و مهربان و هچنین فرهنگ و تمدنم است؛ به خودم اجازه نداده ام و نخواهم داد که بخواهم به نوعی رفتار و کاری را انجام بدهم که شایسته هنر و این مردم نباشد.

انوش در ادامه افزود: حرف همه انسانهای روی زمین، از آنجایی که خداوند بزرگ همه را از روی عشقم آفریده است؛ آرامش، صلح و هنر عشق ورزیدن را به تک تک مخلوقات خودش هدیه داده است. من همیشه سعی کرده ام با توجه به این عمر کوتاهی که از خدا می گیرم با آرامش و با عشق  زندگی بکنم.

خواننده بین‌المللی و ایرانی ـ سویسی در ادامه اظهار داشت: شکل رفتن این اثر موسقیایی مطمئناً از وجود و برکت اساتید بزرگ و همچنین بزرگان ادب و هنر ایران است؛ من فقط سعی کردم قسمتهایی از زندگی خودم را به صورت موسیقی و با کلام انتقال بدهم. همیشه دوست داشتم در مملکت خودم و در این نقطه از کره زمین، اگر قرار است کاری را انجام دهد، شروعش از اینجا باشد و امروز می بینم که این اتفاق پیش آمده است و بسیار بسیار خوشحالم.

پیام صلح و دوستی و عشق ورزیدن

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: پیام صلح و دوستی و عشق ورزیدن را در این آلبوم به خوبی می شود حس کرد؛ حتی برای شکل گرفتن این آلبوم هم، این ارتباط زیستن و عشق ورزیدن بین تک تک دوستان، هنرمندان و شاعرهای عزیز و بزرگوار حس می شد. و به نوعی فقط سعی کردم که بتوانم یک هدیه ناقابل را تقدیم به مردم عزیزم بکنم.

تقدیم آلبوم «دستامو دریاب» به موزه صلح ایران

خواننده بین‌المللی ارکستر ملی سوئیس اظهار اشت: این پیام صلح و دوستی را مدیون این اساتید بزرگ هستم، از جمله؛ محمد علی بهمنی که با شعر بسیار زیبای خودشان، تمام صحبتها، تمام زمانها و تمام خاطرات من و امثال من را بیان کردند و من سعی کردم که ساختن آهنک و همچنین خواندن آن، احساس خودم را انتقال بدهم. خیلی دوست دارم که آلبوم «دستامو دریاب» را به موزه صلح ایران بکنم، امیدوارم که توانسته باشم صدای ایران را به آن طرف آبها برسانم.

کمپانی «سویسا» SUISA  در سوئیس حامی «دستامو دریاب»

کوروش انوش در پایان سخنانش گفت: در آخر، از خانواده عزیزم، از پدر و مادر عزیزم، از تک تک اساتید بزرگوار، دوستان عزیزم و اهالی رسانه برای حضور در این آیین رونمایی و انعکاس اخبار و رویدادهای آن، از کمپانی «سویسا» SUISA  در کشور سوئیس برای حمایت و انتخاب این اثر آن و همچنین از شرکت موسیقی «ایران گام» به مدیریت «صدرالدین حسین‌خانی» تشکر فراوان دارم. امیدوارم که با شنیدن این آلبوم و کارهای دیگری که در دست انجام است راضی و خشنود باشید.

آلبوم «دستامو دریاب» اتفاق فرخنده‌ای است

در بخش دیگری از این مراسم، علیرضا بدیع شاعر و ترانه‌سرای قطعات «دستامو دریاب» و «خاتون» گفت: انتشار آلبوم «دستامو دریاب» را با صدای یکی از خوبان عرصه صدا و موسیقی تبریک می گویم؛ در این وضعیت ناگوار موسیقی، که از هر طرف مورد هجمه قرار می گیرد، اتفاق فرخنده ای است. چون چه به لحاظ کسانی که در این اثر همکاری کرده اند و چه به لحاظ کیفیت تولید و تکثیر آن، واقعاً جای وخوشحالی است.  وی همچنین گفت: خیلی خوشحالم که در ترانه‌سرایی دو قطعه در آلبوم «دستامو دریاب» با صدای رسای کوروش انوش حضور داشته ام؛ این روزها از این جنس صدا خیلی کم می‌شنویم.

اجرای قطعه «کارنینا بورانا» با ارکستر ملی سوئیس

کوروش انوش در مورد همکاری با ارکستر ملی سوئیس به خواننده گفت: در این مدت ۱۲ سالی که در این ارکستر حضور دارم پیشنهاداتی شده است و به یک همکاری مشترک بین بنده و ارکستر ملی سوئیس منجر شده است؛ در قطعه «کارنینا بورانا» قرار است به عنوان سولوی این ارکستر در آنچا اجرایی داشته باشم، این اثر ضبط می شوم، البته ما کنسرتهایی مختلفی در سطح اروپا از جمله؛ سویس، اسلواکی، نروژ، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا داشته‌ایم و یک تور کنسرتی در آمریکا داریم که به زودی برگزار خواهد شد. در زمینه آثار کلاسیک با ارکستر ملی سوئیس قطعات زیادی را اجرا کرده ام که همه آنها در یک پروسه کاری قرار دارد که بایستی ضبط نهایی بشوند ولی به زودی به زبانهای فرانسه و انگلیسی اجرا خواهد شد.

درآمد آلبوم «دستامو دریاب صرف امور خیریه

هنرمند ایرانی الاصل مقیم سویس و خواننده بین‌المللی ارکستر ملی سوئیس در پایان این نشست گفت: در زمینه موسیقی به هیچ جنبه اقتصادی آن را در نظر نداشته و نمی خواهم که داشته باشم؛ تمام درآمد این آلبوم نیز صرف امور خیریه خواهد شد. چرا که وقتی مسائل اقتصادی با فضای موسیقی آمیخته می شود، نگاه و دید افراد و همان چیزی که صاحب اثر از آن می خواهد درو می شود. برای خلق یک اثر موسیقیایی بایستی همه چیز در کنار یکدیگر باشد تا بتواند خالق اثر، آنچیزی که در ذهنش و نیتش و فکرش است را انجام بدهد و اعتقادی به انتشار تک تراک و یا جنبه اقتصادی یک آلبوم ندارم.

در بخش پایانی این برنامه، از تابلویی که به خط «یعقوب انوش» نگاشته شده است توسط دکتر محمد سریر، محمد علی بهمنی، غلامحسین امیرخانی و محمد میرزمانی رونمایی شد؛ که قرار است توسط کوروش انوش به موزه صلح ایران تقدیم شود و در خاتمه، هنرمندان حاضر در این مراسم، پوستر آلبوم «دستامو دریاب» را امضاء کردند.

 

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی