اصل بداهه نوازی در موسیقی شرق و غرب یکسان است

اصل بداهه نوازی در موسیقی شرق و غرب یکسان است

رسانه نوا – هنرمند ایتالیایی و نوازنده پیانو گفت: اصل موضوع در بداهه نوازی غرب با اتفاقی که در مشرق زمین درباره بداهه روی می دهد، یکی است، فقط ممکن است در شکل ظاهری تفاوت هایی داشته باشد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، جیووانی گوئیدی که سابقه اجرا در کشور های مختلفی را همچون آرژانتین، برزیل، آمریکا، آلمان، فرانسه، ایرلند، کره جنوبی، چین، انگلستان و ایتالیا را در کارنامه هنری خود دارد، برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه حضور یافت و کنسرت خود را در ایران برگزار کرد.

کنسرت بداهه نوازی وی با الهام از آثار موسیقی دانان جَز اروپا، دوم و سوم شهریور ماه با استقبال علاقه مندان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

جیووانی گوئیدی در گفت وگویی، بداهه نوازی را به معنای بیرون کشیدن بخشی از زندگی در لحظه خلق اثر توصیف کرد و افزود: این تلقی وجود دارد که بداهه نوازی کار ساده یی است، در حالیکه بداهه نواز باید حسّ و حال اتفاق هایی را که در محیط پیرامونش روی می دهد با زبان موسیقی به مخاطبانش منتقل کند؛ و این، بس برای من بسیار مهم است. 

وی ادامه داد: در بداهه نوازی بسیار کم اتفاق می افتد که همه چیز بدیع و تازه باشد. بسیاری از چیزها با ترکیب های مختلف در بداهه نوازی متبلور می شود. در بداهه نوازی نباید تنها به دنبال خلق کار های نو بود، چرا که پیشینه نوازنده و برخوردهای او با این موضوع، به کارش مرتبط است و در هر اجرا به گونه یی خودش را نشان می دهد. 

جیووانی گوئیدی در ادامه با بیان این نکته که بداهه نوازی تنها با به کارگیری تکنیک و منطق به جایی نمی رسد، به شباهت های بداهه نوازی در شرق و غرب اشاره کرد و گفت: اصل موضوع در بداهه نوازی با اتفاقی که در مشرق زمین درباره ی بداهه روی می دهد، یکی است، تنها ممکن است در شکل ظاهری تفاوت هایی داشته باشد. من در حوزه ی جَز کار می کنم و مثل مکتب شما سینه به سینه نکته ها را آموخته ام. 

این نوازنده پیانو ادامه داد: همان طور که در بداهه نوازی شرقی، بداهه نواز به پشتوانه و با الهام از آثار گذشتگان اثری را در لحظه به وجود می آورد، در بداهه نوازی جَز نیز ما دنباله رو بزرگانی مثل چارلی پارکر هستیم و هنگام خلق اثر از آموزه های آنان استفاده می کنیم. در واقع آثار استادان به ظرفی می ماند که هر کس می تواند هر چه قدر می تواند از آن برداشت کند و در کارهایش از آنها استفاده کند. 

جیووانی گوئیدی که دومین آلبومش، «دیس ایز د دی» – «This is the Day»- ، یکی از پرفروش ترین آثار موسیقی جَز اروپا بوده است، گفت: در نیاوران و روی صحنه لحظه های بسیار خوبی داشتم. زمانی که با آقای رامین صدیقی درباره اجرا در ایران صحبت می کردم، او به من می گفت، «آماده باش، با مخاطب خاصی طرف خواهی شد». در طول دو شب اجرایم در فرهنگسرای نیاوران نزدیک ترین فضا را به چیزی که می خواستم با حضور مخاطبان ایرانی تجربه کردم و در طول مدت اجرایم سکوتی را که سرشار از انرژی بود، از طرف جمع دریافت می کردم و این، نزدیک ترین بافت از رفتار مخاطب با اجراهایم بود. 

کنسرت بداهه نوازی جَز جیووانی گوئیدی به همت نشر هرمس در روزهای دوم و سوم شهریور ماه در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

بدون دیدگاه