اغلب مداحان، اشعار خود را یکنواخت می‌خوانند

محدثه برهانی

رسانه نوا – محمدعلی بهمنی از شاعران به نام ایرانی در گفتگویی در خصوص آثار عاشورایی اعلام کرد اغلب مداحان، اشعار خود را یکنواخت می خوانند و تنها تلاش‌شان این است که از مخاطب اشک بگیرند. در حالی که من به شخصه معتقدم باید موسیقی درونی کلمه ها را بشناسند.

بهمنی با بیان توضیحاتی در خصوص شکل خوب آثار عاشورایی در برخی از اشعار غزل‌ و مثنوی‌ها اظهار کرد: در ادبیات معاصر گذشته اشعار عاشورایی بسیاری سروده شده که خیلی از این اشعار به شکل غزل بوده اند. مسئله اینجاست،کسی که ملودی برای این اشعار  تنظیم می کند و یا مداحی می کند، شایستگی درون کلمه را حس کند. کلمات خود به تنهایی موسیقی دارند و اگر خلاف آن موسیقی خوانده شوند، دلنشینی خود را از دست می دهند. اگر مداحی، دو غزل عاشورایی را با یک صوت بخواند، در حق یکی از آن ها بی رحمی کرده است.

این غزل‌سرا با تاکید بر کم بودن مداحانی که رویه درست را برای خوانش اشغار در پیش می‌گیرند عنوان کرد: اغلب مداحان، اشعار خود را یکنواخت می خوانند و تنها تلاش‌شان درآوردن اشک مخاطب است. عشق است که کربلا را آفریده و به همین دلیل هم تاکید دارم که مداحان باید موسیقی درونی کلمه ها را بشناسند.

این شاعر با خاطرنشان کردن تکیه مداحان بر توانایی خواندن گفت: مداحان باید هم شناخت ادبی صحیح و کاملی داشته باشند و هم فرهنگ و تاریخ عاشورا را به درستی بشناسند و تنها به توانایی خود در خواندن اکتفا نکنند.

وی در پایان با معرفی برخی از  آثار عاشورایی به علاقمندان گفت: اشعار عاشورایی سعید بیابانکی از جمله آثار خوبی است که علاقه مندان می توانند به سراغ آن بروند. مجموعه های عاشورایی مانند «نامه های کوفی» از جمله آثار با ارزش این شاعر هستند و در این مجموعه ها اشعار عاشورایی خواندنی وجود دارد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی