جزئیات جشنواره موسیقی فجر تشریح شد

رسانه نوا نخستین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور شاهین فرهت (دبیر هنری جشنواره)، علی ترابی (رئیس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر) و شهرام صارمی (دبیر اجرایی جشنواره) روز دوشنبه ۲۲ مرداد در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش رسانه نوا، شاهین فرهت در ابتدای این نشست گفت: خوشحالم که دوستان را می‌بینم. امسال این افتخار را داشتم که دبیر جشنواره باشم. همه‌تان مرا می‌شناسید. نه تعارفی دارم و نه چیزی دیگر و فقط عاشق موسیقی هستم و خوشحال می‌شوم اگر بتوانم کاری انجام دهم. آرزوی من از بچگی معرفی و اجرای آثار ایرانی‌ها بوده است، آهنگ‌سازان ایرانی و سولیست‌های ایرانی، با وجود این که کارم در وهله در حوزه موسیقی کلاسیک است ولی حس می‌کنم و فکر می‌کنم در این شاخه از موسیقی به خصوص در سال‌های اخیر، متوجه شده‌ام که جوانان ما در این رشته هم بسیار کار کرده‌اند. این دکترین کار من بوده و هست.

علی ترابی نیز ادامه داد: همانطور که همه دوستان مستحضر هستند جشنواره امسال کارش دیرتر از دوره‌های مشابه شروع شد. چون مقید بودیم جشنواره آیین‌نامه‌ای داشته باشد و هم‌فکری و مشارکت خیلی از صاحب‌نظران را نیاز داشتیم. این امر محقق شد و با دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شد.

او افزود: مشکلات مالی و اعتباری که دامن‌گیر اتفاقات دولتی هم هست عامل دیگر تاخیر ما بود و امیدواریم در همین زمان باقی مانده بتوانیم کار را به شکل مطلوب پیگیری کنیم. جا دارد یادی کنیم از مرادعلی سالاراحمدی که دو روز پیش از دنیا رفتند و این نشست را به روح بزرگ او تقدیم می‌کنیم.

شهرام صارمی نیز تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم یک جشنواره باکیفیت و در شان هنر موسیقی را برگزار کنیم.

شاهین فرهت: نمی‌دانم جایزه باربد چیست

اولین سوال این بود که آیا آن چه حمیدرضا نوربخش در سال‌های گذشته به عنوان ریل‌گذاری جشنواره از آن یاد می‌کرد و ازجمله جایزه باربد ادامه خواهد داشت یا خیر؟، علی ترابی در این مورد گفت: جشنواره امسال بر مبنای آیین‌نامه خواهد بود و بر مبنای سیاست‌گذاری‌های گذشته نخواهد بود. بر این مبنا جشنواره امسال از همه تجربه‌های سی و سه دوره گذشته استفاده خواهد کرد.

شاهین فرهت نیز توضیح داد: من اصلا جایزه باربد را نمی‌دانم چیست و در جریانش نبوده‌ام. جایزه دادن معمولا برای مسابقات است و نه جشنواره‌ها. امسال برای شکوفا شدن استعدادهای ایرانی تلاش می‌کنیم. این فکر من بود و دوستانم قبول کردند. من در فستیوال‌های متعددی در دنیا بوده‌ام که نفرات اول تشویق می‌شوند و چیزی هم به عنوان یادگاری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

او تاکید کرد: در جریان جایزه باربد نبودم چون دنبالش می‌ کردم یعنی اساسا دعوت نمی‌شدم و معمولا هم به تماشای کنسرت نمی‌آمدم و نمی‌آیم. چون موسیقی زنده وجود ندارد، وقتی صدا تقویت می‌شود. دوست دارم در فستیوال امسال هنر ملی اجرا شود.

علی ترابی نیز ادامه داد: ما در آیین نامه بخشی را داریم که جشنواره تلاش می‌کند از رقابت با بخش خصوصی خودداری کند. به عنوان مثال ما در حوزه اهدای جایزه، جایزه سایت موسیقی ما را داریم و همین طور جایزه خانه موسیقی را و اصلا زیبا نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد بحث جایزه دادن بشود.

حضور موسیقی پاپ

سوال بعدی نظر شاهین فرهت در مورد حضور موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر بود که فرهت توضیح داد: پاپ هم مثل بقیه موسیقی‌ها می‌تواند خوب باشد و می‌تواند ضعیف باشد. این نوع موسیقی طرفدار دارد و نمی‌شود نادیده‌اش گرفت.

انتخاب دبیر به هیچ عنوان سلیقه‌ای نبود

علی ترابی در مورد آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: آیین‌نامه قبل از اینکه من به دفتر موسیقی بیایم به این دفتر ارائه شده بود و از مشورت عده زیادی از اهالی موسیقی برای تدوین آن استفاده شد و بعد از ماه‌ها روی سایت خانه موسیقی قرار گرفت. اینکه این آیین‌ نامه به سلیقه کسی نزدیک است موجب تعجب من است. در مورد گروهی که دبیر جشنواره موسیقی فجر را پیشنهاد دادند از سه دانشگاه موسیقی کشور نمایندگانی حضور داشتند، از دفتر موسیقی، انجمن موسیقی و خانه موسیقی و سه نفر موزیسین دعوت کردیم و در نهایت این گروه ۹ نفره از میان گزینه های موجود دو گزینه را به معاونت هنری معرفی کردند و در نهایت شاهین فرهت انتخاب شد.

سرنوشت سایت جشنواره موسیقی فجر

علی ترابی در مورد سایت جشنواره موسیقی فجر هم توضیح داد: آرشیو سایت جشنواره موسیقی فجر قابل احیا است اما آپلود شدنش نیازمند زمان است و با هر فرمتی نمی‌توان آپلودش کرد.

هیچ دستمزدی را قبول نخواهم کرد

شاهین فرهت در ادامه در مورد اینکه تکیه‌اش امسال بیشتر بر کدام قسمت است، گفت: من می‌خواهم آثار باارزش جوانان و آثار باارزش آهنگسازان ایرانی که مسن ‌ترند در برنامه گنجانده شود با اجرایی که خوب باشد. از اجراها گله‌مندم چون آثار بسیاری از آهنگسازان ایرانی بعد از مرگ ‌شان از بین می‌رود. من عشقم موسیقی است و در زندگی‌ام جز به موسیقی فکر نکرده‌ام و چون از خانواده‌ای نسبتا مرفه بودم هیچ وقت نگران پول نبوده‌ام. هیچ‌گونه دستمزدی قبول نخواهم کرد و این کار را با عشق انجام می‌دهم. من با این دو شرط به جشنواره موسیقی فجر پیوستم؛ یکی توجه به آهنگسازان ایرانی و دیگری این که هیچ دستمزدی نمی‌گیرم.   

فراخوان جشنواره به‌زودی منتشر می‌شود

شهرام صارمی در ادامه این نشست در مورد فراخوان جشنواره توضیح داد: جشنواره فراخوان داشته و به زودی منتشر خواهد شد و در واقع آماده است ولی می‌خواهیم از طریق سایت جشنواره منتشر شود اما با توجه به مشکلات کنونی سایت که به زودی برطرف می‌شود، این اتفاق به تعویق افتاده است.

او ادامه داد: چند کار دیگر در این دوره انجام خواهیم داد؛ ازجمله حضور مراکز آکادمیک، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های موسیقی، بخشی ویژه برای چهلمین سال سالگرد انقلاب، بخش نواحی و بخش بین‌الملل به مدیریت رامین صدیقی که باید ببینیم با توجه به بودجه ارزی‌مان در این زمینه چه می‌توانیم بکنیم. ما در درجه اول به کیفیت موسیقی خواهیم پرداخت و در درجه دوم شفاف خواهیم بود.

اعلام هزینه‌ها

علی ترابی در مورد شفافیت در زمینه مسائل مالی گفت: هنرمندان قطعا علاقه‌ای به اعلام شدن رقم دستمزدشان ندارند و چنین چیزی را نمی‌پذیرند. بازار موسیقی، بازاری رقابتی بین هنرمندان است و ممکن است یک هنرمندی بخواهد به ما کمک کند و با هزینه‌ای کمتر در جشنواره حضور داشته باشد و در صورت اعلام آن رقم، محاسبات مالی‌اش در طول سال به هم می‌خورد و من نمی‌توانم مصالح موسیقی را فدای سلیقه شخصی‌ام کنم.

در فراخوان چیزی به نام ژانر نداریم

شهرام صارمی در مورد بخش‌های متفاوت فراخوان توضیح داد: در فراخوان که منتشر خواهد شد ما اصلا بحث ژانر را مطرح نکرده‌ایم، هر گروهی می‌تواند درخواست شرکت در جشنواره را بدهد و مسئله‌ای به نام ژانر وجود ندارد. روشی که ما در پیش گرفته‌ایم باعث می‌شود امکانی به وجود بیاید که اگر تعداد سالن‌ها هم کمتر باشد، ولی از لحاظ کیفی قابل دفاع باشند.  

اولویت با ماست، بعد تئاتری‌ها

علی ترابی در مورد همزمانی جشنواره موسیقی فجر و جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: سالن‌ها ابتدا در اختیار ما قرار خواهد گرفت و بعد از آن در اختیار اهالی تئاتر. شرایط تقویمی اجازه نمی‌داد که جشنواره‌ها با فاصله زمانی از یکدیگر برگزار شود اما اهالی تئاتر این همکاری را با ما خواهند کرد که نخست سالن‌ها را در اختیار ما بگذارند.

شاهین فرهت در مورد بخش نسلی دیگر گفت: برنامه من همین است که استعدادهای جوان را به جامعه موسیقی معرفی کنم. من این موهبت را داشته‌ام که نه تنها جوانان را از نزدیک بشناسم که در مورد میزان استعدادشان هم مطالعه کرده‌ام.

او در مورد قهر چهره‌های معروف با جشنواره موسیقی فجر هم گفت: من با همه چهره‌های معروف ارتباطی خوب دارم و هیچ محدودیتی در زمینه حضور آن‌ها در جشنواره وجود ندارد.

با پایان بخش اول نشست خبری، شاهین فرهت و شهرام صارمی نشست را ترک کردند و علی ترابی برای پاسخ دادن به سوالاتی خارج از بحث جشنواره در نشست ماند.

جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ تا ۳۰ بهمن برگزار خواهد شد.

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی