دعوت دفتر موسیقی برای تدوین شیوه‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر

جشنواره موسیقی فجر
هاتف حسینی

رسانه نوا – پس از کش‌ و قوس‌های فراوان برای تدوین اساسنامه یا شیوه‌نامه جشنواره موسیقی فجر، دفتر موسیقی وزارت ارشاد اطلاعیه‌ای را در این زمینه منتشر و از فعالان این حوزه دعوت کرد نظرات کارشناسی خود را تا تاریخی مشخص به این دفتر ارسال کنند.

به گزارش ایسنا، در متن این اطلاعیه آمده است: « با احترام بدین وسیله از تمامی افراد حقیقی و حقوقی، هنرمندان، متخصصین و فعالان عرصه ی موسیقی کشور دعوت می شود؛ با عنایت به این که تدوین و تصویب شیوه نامه ی برگزاری “جشنواره ی موسیقی فجر” مراحل نهایی خود را سپری می کند؛ هرگونه پیشنهاد و نظر کارشناسی خود را حداکثر تا تاریخ٩۶/١١/٢۵ کتباً به این دفتر، ارسال نمایند. »

جشنواره موسیقی فجر که در دوره سی‌ویکم با انتقادهایی روبه‌رو شد، در دوره سی‌ودوم خود نیز شاهد موج انتقادهایی از سوی برخی هنرمندان بود که به امضاء و انتشار نامه‌ای خطاب به وزیر وقت ارشاد منجر شد. با تداوم این انتقادها، علی مرادخانی ـ معاون وقت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ دی ماه ۱۳۹۵ در نشست«گفتمان ضرب اصول»  قول برگزاری جلسه‌ای را توسط مدیرکل دفتر موسیقی وزارتخانه با منتقدان داد و گفت که اگر لازم باشد، خود او نیز جلسه‌ای را برگزار می‌کند.

دو هفته پس از این جریان، در گفت‌وگو با خبرنگاران نیز اظهار شد که این جلسه برگزار شده و پس از جمع‌بندی، نتیجه آن اعلام می‌شود.

فروردین‌ماه ۱۳۹۶، معاون وقت هنری وزارت ارشاد در  با اشاره به نظرات منتقدان جشنواره موسیقی فجر و مذاکره با آن‌ها، اظهار کرد «یک اساسنامه برای جشنواره موسیقی فجر تهیه‌ شده و به دغدغه‌هایی که بویژه جوان‌ترها در نظر دارند، در آن توجه شده است»

مرادخانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که با توجه به نزدیک شدن به پایان دولت یازدهم، آیا ممکن است تهیه این اساسنامه نیمه‌تمام بماند؟ تاکید کرد «خیر؛ همه‌چیز انجام می‌شود، در واقع انجام شده است و جای نگرانی وجود ندارد. »

مردادماه ۱۳۹۶ از طرفی فرزاد طالبی ـ مدیرکل دفتر موسیقی ـ در گفت‌وگویی از تدوین این اساسنامه خبر داد و گفت این اساسنامه مراحل تایید و تصویب خود را طی می‌کند.

آبان‌ماه ۱۳۹۶ طالبی در جدیدترین گفت‌وگوی خود با ایسنا در پاسخ به اینکه  چرا این اساسنامه هنوز تصویب و ابلاغ نشده، گفت: «پیش‌نویس اساسنامه جشنواره موسیقی فجر طی جلسات مفصلی که با اهالی موسیقی داشتیم، مدتی است که تدوین و برای تأیید نهایی و ابلاغ برای مراجع بالاتر ارسال شده است. »

پیش‌نویس این سند ابتدا توسط دفتر موسیقی آماده و به نمایندگان منتقدان جشنواره تحویل داده شد، در ادامه بهار امسال تیمی از منتقدان با اعمال تغییرات این اساسنامه را به دفتر موسیقی تحویل دادند.

آذرماه ۱۳۹۶ سید محمد مجتبی حسینی که به تازگی حکم معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کرده بود، در بازدید خود از دبیرخانه سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر اظهار کرده بود « آقای طالبی زحمت کشیدند و شیوه‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر را تهیه کردند و به من دادند. فکر می‌کنم ابلاغ این روش‌نامه بتواند برای سال‌های آینده نشان‌دهنده قوام جشنواره باشد.  من با دوستان برگزارکننده جشنواره موسیقی فجر مشورت می‌کنم و نظرها و پیشنهادهایم را به آن‌ها ارائه خواهم کرد. »

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جریان برگزاری سی‌وسومین دوره جشنواره موسیقی فجر در این‌باره تاکید کرده بود «هیچ جشنواره‌ای ضرورت ندارد دبیرخانه خود را بلافاصله فعال کند. در این ایام گفت‌وگوهایی در رابطه با آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر که محل اتکا برای سالیان متعدد باشد داشتیم و قرار است بعد از جشنواره کمیته مشترکی از اساتیدی که مجموعه فضای موسیقی را به شکل حداکثری پوشش بدهد آن آیین‌نامه را نهایی کنند. معاون امور هنری به من گفت کارهای اولیه‌اش را در چند جلسه در این ایام انجام دادیم. خود او سه، چهار جلسه با مجموعه‌های متفاوت و مشاوران برنامه‌ریزان هم همین طور داشتند. »

او اضافه کرده بود «تقریبا متناسب با نهایی کردن آن آیین‌نامه،   دبیر جشنواره نیز در قالب آن آیین‌نامه نهایی شده تعریف می‌شود تا بتواند نظر حداکثر اساتید و پیشکسوتان حوزه موسیقی را پوشش بدهد. »

دیدگاه شما

جدیدترین رویداد موسیقی

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ناصر چشم آذر

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

رضا صادقی

محل برگزاری:

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

سیروان خسروی

محل برگزاری: مرکز همایش های برج میلاد

0
روز
12
ساعت
31
دقیقه
10
ثانیه

ماکان بند

محل برگزاری: سالن میلاد نمایشگاه بین المللی